Vad betyder detta?? (sadelfråga)

FunnyFlyer

Trådstartare
Ja, nu ser ni sadel fråga i rubriken och nu tänker ni NEJJJJJJJJJ inte nu igen. Men jag undrar bara några saker.
Det är några ord och så som jag inte kan, och eftersom ni (typ ALLA) här är väldigt dukliga och kunniga frågar jag er :idea:


Fråga 1
Typer av sadlar (som jag hittat, detfinns säker fler, vet ni några kan ni väl fylla i dom) och vad det är för skillnad. Utseende, användnind m.m:
Trail
Cutter
Show
Roper
Reiner
Buena Vista
Barrel
Assocation
Wade
Ran

Fråga 2
handlar om Rigging?? vad det nu är.
DBL-C
C-Plate
Dee
FP
3-pt
MF

Fråga 3
vad är det för skillnad på alla dessa storlekar, störst/minst etc.
Gaited
Semi-QH
QH
MULE

Det var på denna sida jag hittade alla orden och så....
http://www.cratesleather.com/pages/saddle_arch.shtml


Hoppas att jag inte var för joobbig nu!
Mvh

Nybröjaren Ninja :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betyder detta?? (sadelfråga)

Om du åker till Tumbleweeds western dagar på Lånsta den 3-4 maj så håller Pär Karlberg från Milsta Western en sadelclinic med både teori och praktik dvs utprovnig. Han är Sveriges kunnigaste sadelexpert så har du frågor, kom dit och lär dig.
 
Sv: Vad betyder detta?? (sadelfråga)

Om du åker till Tumbleweeds western dagar på Lånsta den 3-4 maj så håller Pär Karlberg från Milsta Western en sadelclinic med både teori och praktik dvs utprovnig. Han är Sveriges kunnigaste sadelexpert så har du frågor, kom dit och lär dig.

Kanske är lite långt från kalmar......
 
Sv: Vad betyder detta?? (sadelfråga)

jaha! viste inte de skulle ha något sådant. kan man boka provnings tid nån utav dessa dagar? elelr ska jag maila o fråga dem?
 
Sv: Vad betyder detta?? (sadelfråga)

Vi har köpt sadel där (mccall,cowhorse),och han har beställt en till från usa som ska komma snart,me samma bom verkar passa dom flesta ryggar,fast dom 2 pållarna vi har hemma ser väldigt olika ut . Vi e skit nöjda me sadeln.:bump::banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad betyder detta?? (sadelfråga)

Han är Sveriges kunnigaste sadelexpert så har du frågor, kom dit och lär dig.

Jaa, vad gäller kunskapen hos alla dessa sk experter så varierar den i mångt och mycket, de jag har träffat på personligen skulle jag inte lita på för fem öre, har hört dom mest otroliga utlägg och teorier från många av dom. Vad gäller expertkunskapen hos ovanstående kan jag dock inte uttala mig om....

:)
 
Sv: Vad betyder detta?? (sadelfråga)

knapp

så det är med andra ord ingen som kan svara på vad det är för skillnad på de olika sadlarna??
 
Sv: Vad betyder detta?? (sadelfråga)

Eller så är det så att en del av dom som säljer faktiskt kan sitt jobb, vad vet jag. Det brukar vara så i andra branscher. Vad jag tycker är faschinerande är att om man säger något på nätet så är det så mycket mer sant än om det kommer från någon fackperson som arbetar med dylika saker.
 
Sv: Vad betyder detta?? (sadelfråga)

Ska försöka svara dig på några iaf.


Fråga 1
Typer av sadlar (som jag hittat, detfinns säker fler, vet ni några kan ni väl fylla i dom) och vad det är för skillnad. Utseende, användnind m.m:
Trail djup sits, medelhögt horn företrädelsevis med remmar för packning etc, en bra trailsadel är just för trail, skogsridning mao.
Cutter djup skirt öppen sits, högt smalt horn, bra att hålla i vid tvära kast.
Show oftast en pleasure/reiner liknande bom, med gott om lull lull, typen av sadel kan variera väldigt mellan olika märken
Roper en dubbelriggad sadel med a-fork om den är bra dvs, hornet går ner i bommen för att tåla ryck och tyngd från infångade djur eller dummys, öppet säte.
Reiner gymnastikredskap, med bra passform för både häst och ryttare, lågt horn halvdjupsits med sluttning bakåt, antar att det för att underlätta hårda stopp
Buena Vista ingen aning
Barrel kort sadel med cuttingliknande horn, djuuuup sits
Assocation vet ej
Wade en typ av bom
Ran vet ej

Fråga 2
handlar om Rigging?? vad det nu är.
DBL-C det är dubbla öglor som sitter i lädret (för att fästa tiestrapen som håller sadelgjorden)
C-Plate brukar man prata om vid utsmyckning men de kanske menar en enkel c-rigg
Dee det är när Tiestrap-öglan sitter fäst utanpå i en separat läderstrap enligt mig den bästa om man vill ha en sadel som enkelt går att laga med åren.
FP vet ej
3-pt vet ej
MF vet ej

Fråga 3
vad är det för skillnad på alla dessa storlekar, störst/minst etc.
Gaited minst
Semi-QH näst minst
QH normal
MULE inte för hästar utan för mulor, mycket mycket smala., iaf de jag sett.
Hoppas du blitt lite klokare.
Mvh Mia

Det var på denna sida jag hittade alla orden och så....
http://www.cratesleather.com/pages/saddle_arch.shtml


Hoppas att jag inte var för joobbig nu!
Mvh

Nybröjaren Ninja :angel:[/QUOTE]
 
Sv: Vad betyder detta?? (sadelfråga)

...för dom som säljer sadlar brukar bli "experter" på nån dag eller två ! :rofl:

ÖHH?? Har jag någonsin utgett mej för att vara någon expert??
Men jag kan dock mitt jobb och skulle aldrig i hel***e sälja något som inte passar:mad:
Kom gärna på besök i min butik.

mvh. Maria på Lazy hill's Western
 
Sv: Vad betyder detta?? (sadelfråga)

ÖHH?? Har jag någonsin utgett mej för att vara någon expert??
Men jag kan dock mitt jobb och skulle aldrig i hel***e sälja något som inte passar:mad:
Kom gärna på besök i min butik.

mvh. Maria på Lazy hill's Western
Det har jag aldrig sagt,min sköna! Om du kan konsten att fastställa om en viss sadel passar en viss häst , då får jag buga mej, för då kan du ditt jobb! :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp