Vad får jag inte missa i Uppsala?

Karfitsa

Trådstartare
Jag kommer snart att tillbringa några (var)dagar i Uppsala. Vad gör man typ en tisdag i november; har någon tips på utställning, föreläsning, teater, mysig affär etc? Önskar även tips om mysig restaurang för middag ngn kväll. Gillar bl a konst, kultur och keramik från Upsala-Ekeby. 😀

Domkyrkan med omgivningar är redan utforskat.
 
Jag kommer snart att tillbringa några (var)dagar i Uppsala. Vad gör man typ en tisdag i november; har någon tips på utställning, föreläsning, teater, mysig affär etc? Önskar även tips om mysig restaurang för middag ngn kväll. Gillar bl a konst, kultur och keramik från Upsala-Ekeby. 😀

Domkyrkan med omgivningar är redan utforskat.


Under 3-20 november är det Allt ljus på Uppsala i stan kolla in program och information här.

https://www.alltljuspauppsala.se
 
Restaurang: Klostergatan 5.

Det kan ha hänt att vi har åkt till Uppsala enbart för en middag där, även om vi oftast har lyckats kombinera det med en annan anledning.
 
Om det har öppet så rekommenderar jag alla historieintresserade att kika in Uppsala industrimuseum, det kan dock vara så att de bara har öppet på helger.
Annars tycker jag om universitetets museer och konstmuseet kanske är något för dig?

Folkuniversitetet har många föreläsningar på Stadsbiblioteket. För middagar gillar jag O'niels och Basilico.
 
Trevliga butiker är bland annat Svart, Öster om ån, Knapplådan, Stickspåret och Kaleido.

En fin dag kan man gärna åka till Gamla Uppsala, och vill man tanka klorofyll Tropiska växthuset i Botan.

Och så gå på café såklart! Güntherska eller Leijon för finsmakare, Café Carl von Linné eller Storken för att mysa med en bok och titta på folk.

En mysig utflykt är att ta buss nr 11 till Lurbo bro och gå längs sjön till Skarholmen där samma busslinje ansluter. Tror att restaurangen på Skarholmen är igång, ny ägare så jag vet inte hur den är.
 
Trevliga butiker är bland annat Svart, Öster om ån, Knapplådan, Stickspåret och Kaleido.

En fin dag kan man gärna åka till Gamla Uppsala, och vill man tanka klorofyll Tropiska växthuset i Botan.

Och så gå på café såklart! Güntherska eller Leijon för finsmakare, Café Carl von Linné eller Storken för att mysa med en bok och titta på folk.

En mysig utflykt är att ta buss nr 11 till Lurbo bro och gå längs sjön till Skarholmen där samma busslinje ansluter. Tror att restaurangen på Skarholmen är igång, ny ägare så jag vet inte hur den är.

Skarholmen; ny som i nyare än 2019? Då var jag där och det var ingen rolig upplevelse… :crazy:

Jag slår också ett slag för Storken, se bara till att vara ordentligt hungrig. :love:
 
Skarholmen; ny som i nyare än 2019? Då var jag där och det var ingen rolig upplevelse… :crazy:

Jag slår också ett slag för Storken, se bara till att vara ordentligt hungrig. :love:
Ny restauratör sen i somras, tror jag. Men som sagt ingen aning om det är bättre nu. Borde inte kunna vara sämre. Men strandpromenaden är som sagt fin!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp