Vad Gör Vi? C

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Sonic76 Ja det är en märklig känsla när man inser att åren går sas. Jag är 33 så har ju rätt långt kvar ändå, men det är precis som att jag verkligen förstår att även jag blir äldre. Brukar skoja och säga att det är bara barnen som blir äldre men jag blir det inte, jag är fortfarande 25. Men nej, så är det ju inte riktigt.

@Asko Förstår vad du menar, pappa är 72 och väldigt hälsosam och aktiv. Mamma däremot är 65 men dras med sjukdomar och krämpor ideligen. Hon lämnar knappt huset längre annat än när de åker hit, till mina bröder eller till affären. Vi bor ca: 250 m bort och de tar bilen hit varje gång, det säger lite om aktivitetsnivån där. Så jag tror ändå att pappa kommer leva längre än både mamma och hennes sambo.

Usch vad jag är sänkt ikväll. Inget känns ok. Chefens brutala besked surrar i huvudet.

Har ett antal frådetecken men också ett antal möjligheter att att snoka reda på.

Jag är för gammal för sånt här. Kunde jag bara inte fått jobba vidare de här sista åren i arbetslivet utan att slita hund för att ens ha ett jobb.

Nä. Nu kryper jag in under nåt gammalt och dricker vin.

Har missat vad som hänt! Whats up? Skriv på messenger! Jag tycker att du är värd att softa livet ut! :love:

Temporärt uppehållstillstånd beviljat idag!! Efter 22 månaders väntan!!!

:bump:

Tack för alla likes, eller vad man säger :D
Jag har nog fortfarande inte fattat det!

Å andra sidan ändrar inte detta mitt vardagsliv nämnvärt mer än att nu kan jag resa in och ut ur landet (vilket jag inte har planer på ändå), samt jag ansöka om $1000 från staten efter översvämningskatastrofen vi hade i Februari (för uteblivet jobb/vatten eller mögel i huset/mental stress) om jag vill. Samt så tror jag att jag ska be om löneförhöjning :p

Om 4-6 månader blir det permanent uppehållstillstånd och det ändrar lite mer. Då kan sambo och jag faktiskt ta tag i saker och ting eller drömmar vi har som kanske inkluderar banklån osv.. (guu vad tråkigt det lät då haha )

Å andra sidan ändrar inte detta mitt vardagsliv nämnvärt mer än att nu kan jag resa in och ut ur landet (vilket jag inte har planer på ändå), samt jag ansöka om $1000 från staten efter översvämningskatastrofen vi hade i Februari (för uteblivet jobb/vatten eller mögel i huset/mental stress) om jag vill. Samt så tror jag att jag ska be om löneförhöjning :p

Om 4-6 månader blir det permanent uppehållstillstånd och det ändrar lite mer. Då kan sambo och jag faktiskt ta tag i saker och ting eller drömmar vi har som kanske inkluderar banklån osv.. (guu vad tråkigt det lät då haha )
Vad betyder temporärt uppehållstillstånd? Tänkte att det var samma som permanent uppehållstillstånd, men det är det nog inte :D

Alltså, går det temporära ut efter en viss tid? Och i så fall hur lång tid? Och vad är skillnaden mellan det du har nu och det du fick godkänt på nyss? (Oj, vad konstiga frågor jag ställde nu.. svara bara om du vill/känner för det 😅)

Kan man färga ullen eller är det naturfäger enbart? Och går det att äta djuren eller är de enbart ullproducerande? Ursäkta en brutal fråga men jag åker förbi ett större område med massor av alpackor och undrar vad man har dem till. Supersöta djur!
Man kan färga den. Jag färgar inte utan för naturfärger. Misstänker att man endast färgar vita eller beiga fällar och jag har mest svart och brunt. Jag har funderat på att så vejde för att färga med men inte kommit så långt.

Vad jag vet så äter man inte alpacka då de kostar ungefär som hästar att köpa utan det är för ullen man har dom. Och för att det är trevligt antar jag! Vissa ställer ut dom, men vet inte hur vanligt det är i Sverige. Alpackan är ett kameldjur så jag misstänker också att deras kött inte är det godaste :)

Du måste visa bild!
29866

Slow fashion :love:
(Och ja, jag spinner i morgonrock. För det är high fashion :D)

Själv är det min tur nästa gång
Sjukt jobbigt att tänka på

Och da ar du anda ung. Vi som ar gamla pa riktigt och de aldsta i familjen kanner viss panik att hinna med allt vi vill innan det ar dags...

Usch vad jag är sänkt ikväll. Inget känns ok. Chefens brutala besked surrar i huvudet.

Har ett antal frådetecken men också ett antal möjligheter att att snoka reda på.

Jag är för gammal för sånt här. Kunde jag bara inte fått jobba vidare de här sista åren i arbetslivet utan att slita hund för att ens ha ett jobb.

Nä. Nu kryper jag in under nåt gammalt och dricker vin.

Onskar vi kunde drika vin ihop. Inte for att jag ar sankt, utan for att jag kanske kunde lyssna och stotta. ❤ ❤ ❤

Jag vet precis hur du kanner det aven om mina uppehalls tillstand har varit nagonstans i Asien eller har i USA. Plostsligt ar man dar "pa riktigt".:p

Vad betyder temporärt uppehållstillstånd? Tänkte att det var samma som permanent uppehållstillstånd, men det är det nog inte :D

Alltså, går det temporära ut efter en viss tid? Och i så fall hur lång tid? Och vad är skillnaden mellan det du har nu och det du fick godkänt på nyss? (Oj, vad konstiga frågor jag ställde nu.. svara bara om du vill/känner för det 😅)

Visum och uppehållstillstånd är en djungel, helt klart!
Tror Australien har runt 400 olika visum för olika saker men även olika nationaliteter.

Sverige och Australien är ju rätt bra "vänner" så även om i mitt fall, väntetiden varit lång, så har vi inte stött på patrull, som jag hört andra vänner från andra länder göra (sydamerika, afrika, indien, asien, schweiz och ibland även usa för att nämna några).

I mitt fall så reste jag in i Australien på ett turistvisum (efter att redan ha avverkat 2 x 1 års "working holiday" visum) och söker permanent uppehållstillstånd via min sambo som "sponsrar" mig som privatperson.

Så fort vi ansökte så omvandlades mitt turistvisum till ett "brygg-visum" som är ett tillfälligt visum giltigt medans och tills immigrationsverket går igenom vår ansökan och antingen godkänner eller avslår den.

Brygg-visumet har samma conditions som det visumet jag söker, så för mig är det detsamma som temporärt uppehållstillstånd då det inte har några arbets- eller studierestriktioner.

(Men man kan ju få brygg-visum mellan tex turistvisum också så det är olika restriktioner beroende på vad du ansöker om)

Så tillbaka till mitt fall: Första steget till permanent är att få det tillfälliga godkänt. Så om 4-6 månader (minst 24 månader efter man ansökte) kommer immigrationsverket skicka ett nytt e-post som säger antingen A. Nu kan jag ansöka om permanent. Eller B. Dom skickar godkännandet för det permanenta direkt utan att jag behöver skicka in mer info eftersom väntetiden varit så lång, och det då bara är några månader sedan vi skickade in mer info och fick detta godkänt :idea:

Long story short. Det enda som ändrats är att jag nu kan resa in och ut hur mycket jag vill. Jag är fortf på "granskning" så om jag gör ett brott tex är det typ böter och tack och hej (medans på permanent blir det rättegång och fängelse om ett grovt brott. Alltså detta är extrema exempel. Jag är en väldigt liten oskyldig och timid människa :angel:)

Det permanenta sedan gör även att jag får rätt till sjukvård, bidrag eller banklån tex..

Samt kan jag söka medborgarskap efter ytterligare 4 år tror jag det är.

Rörigt är allt i alla fall haha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Nästa vecka reser jag och min lille hund till Österlen. Vi bor i Vik. Ge mig tips om vad vi ska hitta på?
Svar
8
· Visningar
367
Senast: BornAgain
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
411
Samhälle Nästa vecka ska vi åka till Stockholm. Det är jag och min man, tre av våra barn (11, 13, 14) och hunden. Vi har bytt bostad med en annan...
2
Svar
29
· Visningar
1 374
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Snart drar OS i Paris i gång och en som kommer åka ner som åskådare är Nina Lodin. Under hennes resa kommer hon att dela med sig av...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama