Bukefalos 28 år!

Vad hände med e och ä?

Jag gissar att en stor del i det hela har att göra med att man inte tänker på ordens betydelse i såna sammanhang. Alltså, att i stort sett innebär att man ser på det stora hela och därmed är sett en böjning av se.

För på samma sätt har jag nog aldrig sett någon skriva ”änden av” med e, medan ”ända bort dit” dyker upp med e då och då. Och ingen skriver ju en med ä, men ”inte en enda” kan få ett ä. Så jag tror det främst handlar om att folk missar ordens betydelse och enbart går på ljudet, vilket ju kan skapa förvirring.

Och nu är det nästan så jag hoppas att jag fått in nåt sånt fel nånstans i texten, för det vore så kul. :rofl:
 
I stort sätt och på något sett. När ska man skriva med ä och när ska man skriva med e? Vilka regler finns här och framförallt varför?

I stort sett.
Man ser i ett stort perspektiv, det handlar inte om ett sätt (tillvägagångssätt).

På något sätt. Handlar om tillvägagångssätt, inte om att se.

Det handlar ju om ursprungsorden.
 
När bytte de plats? Är det mer än ett halvår gammalt? Numera ser jag flera sådana fel dagligen.

Jag hade gjort det endå
I stort sätt
Kan inte komma förens/fören
På något sett
Jag gick enda hem
Ända gången jag gjorde det var ...

När blev det där så svårt? Och framför allt varför?
Får jag komma med en till fråga när vi ändå är igång?

Framför allt
Fram för allt
Framförallt

Är alla rätt eller är bara ett rätt eller finns det olika regler här med beroende på sammanhang?
 
Får jag komma med en till fråga när vi ändå är igång?

Framför allt
Fram för allt
Framförallt

Är alla rätt eller är bara ett rätt eller finns det olika regler här med beroende på sammanhang?
SAOL säger "fram förallt" = adverb med betydelsen "först och främst"; kan även skrivas "framförallt".

Fram för allt = felaktig särskrivning av ovanstående

Framför allt = Samma konstruktion som i Bilen står framför (=på framsidan/hitom) huset. t.ex. Lägg den där framför allt det andra. Dvs annan betydelse.

:)
 
SAOL säger "fram förallt" = adverb med betydelsen "först och främst"; kan även skrivas "framförallt".

Fram för allt = felaktig särskrivning av ovanstående

Framför allt = Samma konstruktion som i Bilen står framför (=på framsidan/hitom) huset. t.ex. Lägg den där framför allt det andra. Dvs annan betydelse.

:)
Jag brukar kolla SAOL ibland om jag är osäker. Tänkte att framför allt säkert var det rätta eftersom @mandalaki skrev så.
Jag har en tendens i min iver att inte vilja särskriva istället skriva ihop ord som egentligen (återigen ett ord jag gärna stavar med i istället eftersom det låter så -igentligen :o) ska vara separerade.
 
Jag brukar kolla SAOL ibland om jag är osäker. Tänkte att framför allt säkert var det rätta eftersom @mandalaki skrev så.
Jag har en tendens i min iver att inte vilja särskriva istället skriva ihop ord som egentligen (återigen ett ord jag gärna stavar med i istället eftersom det låter så -igentligen :o) ska vara separerade.
SAOL säger så här:
71AC2DE2-FD55-4003-A786-5044CC4E93DE.png
 
Alternativt tycker de inte att det spelar så stor roll eftersom folk ändå kommer förstå.
Sen skriver man (=många, spec. yngre) dessutom mer i forum där nivån är sådan att man "inte behöver" ha "ok skriftspråk". Så anser det inte viktigt och/eller lär sig inte vad som är korrekt.

Båda de här sakerna tror jag också och de skaver lite för mig. Jag tycker att man ska anstränga sig lite, skriva så bra man kan. Sedan kommer naturligtvis fel att slinka igenom ändå men man har i alla fall försökt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 200
Senast: Jahaja
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
854
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
8 757
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 129
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp