Jag har en riktig skitlön i en yrkesgrupp känd för skitlöner, lite drygt hälften före skatt av vad de flesta här ser ut att tjäna, trots OB. Behöver jag säga att jag hoppas byta yrke under 2023?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är inte helt nöjd men inte heller missnöjd. Har mycket pengar över till sparande/nöjen efter alla utgifter varje månad men det är tack vare att min man har ett högavlönat yrke och tjänar mer än dubbelt så mycket som mig.Som rubriken lyder - vad har Buke i lön? Är ni nöjda med er inkomst?
ehm.. Jag oversatte min GBP lon till svenska, och det var en halsosam summa..
Jag ar konsult i London, och har varit sa i 6 ar. Det ar latt att bli blind pa siffrorna nar man ror sig i en miljo med overlag hogt lonelagen och hoga levnadskostnader (framforallt bostad). Jag sparar dock halsosamt varje manad och har en insats undansparad, men letar inte aktivt bostad i nulaget pa grunt av:
* Rantelaget - ligger nu pa runt 6%..! (och forvantat prisavtappning)
* Letar nytt jobb - en sak i sander
* Vill jag verkligen stanna i UK, vilket mer och mer kanns som en sjunkande o?
Om du tittar på hur folk röstat i den här tråden, så ser resultatet hyfsat normalfördelat ut, med högsta stapeln på mellan 30 och 40 tusen kronor, där faktiskt både medel- och medianlönen i Sverige ligger. Så jo, det är nog hyggligt representativt!Tror inte att svaren är riktigt representativa?
Jag skäms över min ekonomi som sjukskriven så jag väljer att inte outa vad jag lever på.
Anar att jag inne är helt ensam om det?
Om halvannat år går jag i pension och då blir det ännu sämre.
Väldigt många tjänster har låga, väldigt låga, löner.
Jag tjänar bra för den utbildning jag har. Kommer få upp lönen när jag disputerar, men i övrigt kan jag inte påverka lönen så mycket (anställd i region). Tjänar dock mer än dubbelt så mycket som när jag var nyutexad för 13 år sen, men som flera andra sagt, den första lönen (20800) fick mig att känna mig rik! Vi har en hyfsat bra inkomst i hushållet (ca 100000 brutto) men vi har oxå rätt dyra vanor. Är ändå tacksam att vi bor hyggligt billigt och har lätt att dra ner på kostnaderna om det går helt åt helvete med världenSom rubriken lyder - vad har Buke i lön? Är ni nöjda med er inkomst?
Då räknas ju de som har miljoner i årsinkomst samtidigt som vårdbiträden och städare. Så medianlön ger vid handen ätt väldigt mång tjänar mkt mkt mindre.Tycker medianlön känns mer rimligt att gå efter när det räknas på något så spretigt som hela befolkningen.
Medianlönen var 2021 33 200 kr i Sverige.
Fast det finns jobb i Sverige som ger över 30 papp i ingågnslön utan utbildning, du behöver inte ens gymnasiet.Jag förstår givetvis att jag inte kan förvänta mig en ingångslön på 30papp när det handlar om ett jobb som inte kräver flerårig utbildning (även om jag gått fler kurser i bruket av städkemikalier. ) men liksom inom vården vore det trevligt om arbetgivare insåg hur mycket som bär och brister på vanligt fotarbete också.
Jag hade säkert kunnat utbilda mig och tjäna mer, men det är så enkelt att ett liv inom administration eller högre poster inte passar mig - fy sjutton liksom! Inte för alla pengar i världen! Kudos till er som pallar!
Men lite mer till levnadsstandard så att en kunde ha ledigt också vore trevligt.
Sedan bor jag i UK där lönerna generellt är snäppet lägre, men det var inte jättevettiga löner när jag jobbade inom lokalvård i Sverige heller.
Visst finns det, men det är ingenting jag förväntar mig. Det är helt okej att insats in ger lön ut. Tre-fyra-sex år i utbildning ska visa sig i lönen.Fast det finns jobb i Sverige som ger över 30 papp i ingågnslön utan utbildning, du behöver inte ens gymnasiet.
Nä, nu är du nog lite fel ute. Medianlön är ett mycket mer rättvisande belopp, eftersom man räknar bort supermiljonärslönerna och tar en faktisk lön ur exakta mitten.Då räknas ju de som har miljoner i årsinkomst samtidigt som vårdbiträden och städare. Så medianlön ger vid handen ätt väldigt mång tjänar mkt mkt mindre.
Funderar ibland på om ansvaret jag har på jobbet visar sig genom lönen.Visst finns det, men det är ingenting jag förväntar mig. Det är helt okej att insats in ger lön ut. Tre-fyra-sex år i utbildning ska visa sig i lönen.
Jag tjänade bra inom metallindustrin utan utbildning, men det jobbet är inte tvärhittat inom vettigt avstånd och som fungerar med djuren i mitt liv. Det förändrar hur som helst inte det faktum att arbetet jag gör nu är grymt underbetalt.
Oki. Att man sorterade bort extremerna visste jag inte.Nä, nu är du nog lite fel ute. Medianlön är ett mycket mer rättvisande belopp, eftersom man räknar bort supermiljonärslönerna och tar en faktisk lön ur exakta mitten.
Har du tips på yrken man ska satsa på då?Fast det finns jobb i Sverige som ger över 30 papp i ingågnslön utan utbildning, du behöver inte ens gymnasiet.
Har du tips på yrken man ska satsa på då?
IndustriHar du tips på yrken man ska satsa på då?
Jag misstänker att vi skriver förbi varandra. För en median så sorterar man bort ALLA utom den som är exakt i mitten av alla observationer.Oki. Att man sorterade bort extremerna visste jag inte.
Du skrev "eftersom man räknar bort supermiljonärslönerna och tar en faktisk lön ur exakta mitten."Jag misstänker att vi skriver förbi varandra. För en median så sorterar man bort ALLA utom den som är exakt i mitten av alla observationer.