Jag är torr som fnöske i ansiktet och får fula finnar (på samma ställe) som ger ärr oavsett om jag klämmer eller inte. Vad kan jag prova? Jag är så less på att vara en torris, hyn ser inte ut som att den tillhör en 24-åring, snarare 54-åring. I dagsläget tvättar jag mig med mild tvål varje kväll och smörjer in ansiktet antingen med kokosolja eller bio oil.
Dricker du nog? Äter tillräckligt med bra fetter?
Det tycker jag ger stor effekt.
Dricker du något vätskedrivande a la kaffe, te, cola, sprit?
Det gör mig torrare.
Träna så att man blir rödmosig och svettig tycker jag också ger bättre hud.
Jag är en riktig torris och 34 år. Jag tycker jag har hyfsad hud med tanke på det.
Jag har märkt att vissa saker gör mig betydligt torrare. Tex:
Tvål använder jag inte till ansiktet. Inte heller vilken ansiktstvätt som helst. Faktiskt nästan uteslutande Dermalogicas Special cleansing gel. Och det helst 2 ggr per dag, morgon kväll.
Efter det smörjer jag med serum. Jag har flera år haft Boots no 7 Protect and Perfect. Den har funkat bra tycker jag. Men nu är jag äldre och fick för mig att jag behövde bättre och dyrare saker. :P
Så nu har jag Biodrogas Intense Moisture Serum. Det ger ordentligt med fukt!
På det har jag en fuktkräm också som stänger inne serumets fukt. Jag tycker A-creme från hälsokosten är bra. Den är dock ganska kraftig och fet.
På skrattrynkor och i panna har jag också Dermalogicas Intensive Moisture Balance.
Dermalogica har en jättebra fuktmask också som man kan köra då och då eller tom blanda i hudkrämen.
För mig gäller det också att inte ha smink med en massa skit i, som huden reagerar på. Jag undviker mineralolja både i smink och hudvård.
Bio-oil innehåller mineralolja. Jag blir på sikt bara torrare och torrare av såna som har det. Och jag får tilltäppta porer a la finnar och pormaskar trots att jag annars har "ren" hud.
Cocos-olja eller andra liknande oljor har jag testat både att smörja och att tvätta med. Jag blev lite liknande med mineralolje-produkter. Inte fukt nog och fick finnar.
Man får skilja på fukt och fett till huden. Min behöver en massa fukt. Det räcker inte bara med fett, som olja.
Sen blir det för mig skillnad på om jag duschar väldigt långa, varma duschar. Det torkar ut. Snabbare ansiktstvätt i kallare vatten är bättre. Ljummet typ så man får bort smink och smuts. Men inte jättevarmt. Ju mindre värme desto bättre.
Faktiskt tycker jag att jag behåller fukten bättre i huden om jag är sminkad vintertid ute. En bra Foundation som ger fukt och skyddar lite mot kylan etc..