Vad vet buke om Djibouti?

Praeterea

Trådstartare
Jag åker i mitten av mars till Djibouti, detta lilla pytteland på Afrikas horn, för att i nio månader jobba på EU:s biståndskontor. Jag är oerhört stolt över att jag får chansen och jag är mycket tacksam för att min arbetsgivare låter mig vara tjänstledig så att jag kan ta chansen. Och jag försöker fortfarande på riktigt förstå att jag faktiskt ska åka. På riktigt. Snart.

Men - om jag ska vara ärlig - jag vet ingenting om Djibouti. Jag vet ingenting om att leva i en kultur som skiljer sig så från den jag är van vid. Jag vet ingenting om att leva i ett ökenklimat. Jag vet ingenting om hur det är att leva i ett land där fattigdom är vardag, där medellivslängden är under 60 år, där fri press inte existerar och tillgången på dricksvatten är osäker.

Mycket kan jag googla, mycket går att läsa sig till och resten lär jag ju upptäcka när jag väl är där. Men jag vill ändå försöka förbereda mig mentalt på den kulturchock jag kommer att uppleva. Och jag skulle gärna få lite inblick i det där som inte går att läsa på wikipedia. Den där upplevelsen av att kastas in i ett fullständigt nytt sammanhang med okända sociala koder. Så, är det någon som har varit i Djibouti och har erfarenheter att dela med sig av? Eller någon som har levt/lever i ett land med liknande kultur eller liknande klimat?

Hur många flaskor solskydd bör jag ta med mig? Kan jag gå barbent utan att verka fullständigt respektlös? Finns det kackerlackor i Djibouti (och måste jag i så fall lära mig döda dem?)?
 
Tills vidare avrådes att resa till avlägsna platser i landet, en höjd uppmärksamhet på publika platser är att rekomendera
För ett år sedan attackerades västerländska turister i en restaurang.
Pga av den militära situationen i landet och dess grannländer består en risk för kidnappningar och att utsättas för annan kriminell verksamhet.
Gränsen mot Eritrea ska pga gränstvister undvikas.
Risken är hög för oroligheter i samband med det kommande presidentvalet (april)
Risken för personminor existerar därför är rekommendationen att man inte lämnar vägen ex för att uträtta behov, under resor.
Vid bad i havet under vintermånaderna ska man vara uppmärksam på Irukandji-maneter de är bara ngr centimeter stora men kan förorsaka svåra skador.
 
Ni har väl ändå en förberedelsekurs innan? Det har min svåger haft när han åkt ut för SIDA till ett par länder i närheten.
 
Ni har väl ändå en förberedelsekurs innan? Det har min svåger haft när han åkt ut för SIDA till ett par länder i närheten.

Jo, visserligen. Men det är ju lååååångt tills dess. :D Och jag tror att alla som ska ut samtidigt åt olika håll ska på samma kurs, så jag vet inte hur specifikt djiboutiskt det blir då.

Tills vidare avrådes att resa till avlägsna platser i landet, en höjd uppmärksamhet på publika platser är att rekomendera
För ett år sedan attackerades västerländska turister i en restaurang.
Pga av den militära situationen i landet och dess grannländer består en risk för kidnappningar och att utsättas för annan kriminell verksamhet.
Gränsen mot Eritrea ska pga gränstvister undvikas.
Risken är hög för oroligheter i samband med det kommande presidentvalet (april)
Risken för personminor existerar därför är rekommendationen att man inte lämnar vägen ex för att uträtta behov, under resor.
Vid bad i havet under vintermånaderna ska man vara uppmärksam på Irukandji-maneter de är bara ngr centimeter stora men kan förorsaka svåra skador.

Tack för bra info. Jag tror att jag, åtminstone inte inledningsvis, ger mig av på större äventyr än mellan jobbet och bostaden, på egen hand. Och åker jag med jobbet antar jag att de ser till att det finns rutiner.

Jag inser att det kommer vara en ovan situation för mig att faktiskt aktivt vara rädd om mig. Jag känner mig i princip alltid trygg här i min lilla småstad, så jag har nog blivit rätt bekväm.
 
Jag har inte varit där men; solskydd ja, men ännu hellre täckande kläder. Dels för solen, men också för att seden kräver det. Det behöver inte vara tunga mörka plagg, men jag hade inte visat urringning, axlar, armbågar eller knän. Kackerlackor; ja. Dem kommer man inte undan.
 
Jag har inte varit där men; solskydd ja, men ännu hellre täckande kläder. Dels för solen, men också för att seden kräver det. Det behöver inte vara tunga mörka plagg, men jag hade inte visat urringning, axlar, armbågar eller knän. Kackerlackor; ja. Dem kommer man inte undan.

Jag råkade beställa hem lite långa kjolar och klänningar häromnatten, just för att kunna täcka utan att bli överhettad. Tanken är att kjol är luftigare och svalare än svarta jeans, som annars är mitt standardplagg.

Kackerlackor alltså. :eek: Hur hanterar man dem? Jag antar att försöka bli kompis med dem inte är rätt taktik?
 
Kackerlackor alltså. :eek: Hur hanterar man dem? Jag antar att försöka bli kompis med dem inte är rätt taktik?
Kackerlackor är svårt att komma undan men viktigast är att försöka hålla undan och inte ha mat och sånt framme för mycket. Vi har slagit ihjäl dem när vi sett dem och det är typ allt.

Att bära täckande kläder är helt rätt tänkt. Tänk också på att generellt i Afrika så är det långt mer formellt och uppklätt i arbetsmiljön. Kan förvisso vara annorlunda om man mest jobbar med andra expats men det kan ändå vara bra att tänka på. Alla mina vänner som arbetar för internationella organisationer i olika länder i Afrika kör samtliga på rätt formell kvinnlig klädsel.
 
Kackerlackor är rätt roliga när man väl lärt känna dem. Fascinerande varelser. Rekommenderar att du inte tar med några hem sen :angel:
Undvik att ha något ätbart framme, minsta smula är en fest för kackisar. Förvara livsmedel i slutna förpackningar. Regelbunden och noggrann städning håller populationen på hanterbar nivå.
Och om (när) du slår ihjäl någon kackis, släng kroppen! Annars blir det kackerlackskannibalkalas..
 
Kackerlackor är svårt att komma undan men viktigast är att försöka hålla undan och inte ha mat och sånt framme för mycket. Vi har slagit ihjäl dem när vi sett dem och det är typ allt.

Att bära täckande kläder är helt rätt tänkt. Tänk också på att generellt i Afrika så är det långt mer formellt och uppklätt i arbetsmiljön. Kan förvisso vara annorlunda om man mest jobbar med andra expats men det kan ändå vara bra att tänka på. Alla mina vänner som arbetar för internationella organisationer i olika länder i Afrika kör samtliga på rätt formell kvinnlig klädsel.

Jag är normalt sett rätt ehm... stilrent klädd (byråkrat ftw!), så tror att det kommer funka (minus varma, stickade tröjor och jeans då). En kavaj eller två lär få följa med, men kanske även några skjortor, trots att jag inte riktigt trivs i det. Full dräkt äger jag ingen, men kniper det så får jag väl handla på plats.

Annars blir det kackerlackskannibalkalas..

:eek::eek::eek::eek:
 
Jag är normalt sett rätt ehm... stilrent klädd (byråkrat ftw!), så tror att det kommer funka (minus varma, stickade tröjor och jeans då). En kavaj eller två lär få följa med, men kanske även några skjortor, trots att jag inte riktigt trivs i det. Full dräkt äger jag ingen, men kniper det så får jag väl handla på plats.



:eek::eek::eek::eek:
Jag skulle nog ha skaffat skjortor/blusar i tunn bomull, linne eller siden. Och välsydda linnebyxor. Det är nog skönt i värmen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp