B

Bessie

Är vävning så "farligt" som en del säger??
Blir det slitage på hästen som kan visa sig i tidig ålder eller kommer förslitningsskadorna först vid hög ålder?
En del menar att vävning smittar av sig på andra hästar. Jag har hört att detta inte stämmer..

Någon här som har en häst som väver?
 
Nej, skulle inte vilja säga att vävning smittar. Om flera hästar börjar att väva i ett stall skulle jag misstänka att stallrutiner och liknade i det stallet inte var det bästa, för lite utevistelse eller så, så hästarna generellt inte mådde toppen där.
De flesta väver ju i samband med fodring, utsläpp och när det är mycket spring och oroligt i stallet så har man hästen ute så mycket som möjligt kan man minimera vävtiden.

För övrigt hade vi en häst i stallet som vävde kanske 1 timme per dag och hade tydligen gjort så i alla tider. Hon blev 22 år och fick aldrig några benproblem (och smittade inga andra hästar heller). Det kanske skall till mer vävning än så för att det skall bli något.
 
Har en häst som väver. Han har gjort det under hela tiden jag har haft honom, ca 1.5 år. Han gör det mest innan fodringar när det blir lite mer stressigt i stallet och det låter lite mer. Verkar inte som det smittar då inga mer hästar i vårt stall väver.
Det enda som verkar hjälpa för min häst är att han får vara ute så mycket som möjligt och att syselsätta honom med andra saker. Även att det är så lugnt som möjligt i stallet när han står inne.

Mvh
Erica
 
vävning smittar inte
ja de kan ge förslitninngsskador...men de beror ju oxå på hur mycket hästen väver..
 
Jo visst KAN vävning "smitta"!
Speciellt till unghästar. Vet ett par fall där hästar som vävt vid ex fodring " smittat av sig " på unghästar som börjat vagga vid fodring för att de sett den andra hästen göra så. Men efter ommöblering i stallet så har unghästen slutat med detta beteende (När den inte längre ser den vävande hästen).
Vävning kan ge förslitningsskador om hästen väver ofta och mycket.

// Anna
 
Vävning likaså krubbitning kan smitta bla. vid brist på stråfoder eller vid stress.
Det är ofta vid otillräckligt med stråfoder det klämmer.
Stråfoder=sysslsättning för hästen.

Väver/krubbiter sedan en häst och resten av stallet är sysslolöst dvs. strålöst, så är inte steget långt tills hela stallet eller större delen av det har skaffat sig samma vana.
 
vävning ska man ta på allvar.
det är ett tecken från hästen att något i hans miljö är fel.

vävning kan faktiskt "smitta" precis som nån här skrev om unghästar. precis som småbarn tar gärna unghästar efter andra hästar.
en häst som under en längre tid vävt kan vara svår att få att sluta med denna vana, ibland nästan omöjligt.

vävning kan ibland bero på att hästen få för lite grovfoder. det är även bra om de får stå på halm så att de har något att göra. mycket utevistelse och en lugn stallmiljö är ett måste.

faktum är att vävning också är skadligt. då den hela tiden flyttar vikten mellan frambenen, slits dessa hårt.

//Annelie :banana:
 
Då smittar inte själva vävningen utan just stressen i sig för att miljön inte är bra är orsaken.
 
Det var inte så att just de här hästarna inte trivdes brevid varandra och de blev stressade just av det, och genom att placera dessa "ovänner" isär vid andra "vänner" lugnar de ner sig och slutar med andra ord att väva..?
 
Men vävningen/krubbitningen är ju resultatet av stress eller tristess tex.
Det är ju ingen sjukdom som smittar heller, men många hästar apar efter varandra i dessa beteenden. Så man kan ju lite slarvigt uttrycka det som att det smittar.
 
Vävning kan ge förslitningsskador, ja.
Det beror ju helt på hur mycket hästen väver osv.
Har själv en 23-åring som har vävt i alla fall 10 år och hon har inte ens pålagringar... Men jag tror att hon är ett undantag, för hon väver mycket...

Men enligt duktiga psykologer och veterinärer smittar inte vävningen, utan det finns yttre orsaker i så fall till att det "härmas efter".
Vävning, krubbitning och luftsnappning är steriotypa beteenden, dvs onaturliga, och det kan inte härmas efter på samma vis som tex att de sparkar i boxväggen eller "gräver" i underlaget, som ses som naturliga beteenden.
 
Jag har ett fullblod som har gått på bana i flera år.. nu fungerar han bara som ridhäst. Många fullblod väver pga den stressiga miljön eller hur...
Men de som fortsätter efter banan betyder väll inte det att nått fortfarande är fel eller??? Jag tycker inte att min häst har för lita att göra.. han stimuleras regelbundet. Detta är väll en vanesak från hästens sida precis som olater vi människor kan ha...(ex bita på naglarna :)).
 
En hest som väver må stå mye ute, helt utegang men om det ikke går bør man prøve å få satt hesten ut så den får mat ute om morgenen og ha maten klar i boksen når den kommer inn. Dette for å unngå stress.

Min forrige hest vävde, han hadde store slitasje skader pga dette allerede som 4 åring. Han vävde mye da han kom til meg, resepten ble mye utetid og foringer ute osv. fra april/mai til oktober/november gikk han ute hele døgnet. Han sluttet nesten å väve, tidligere eier kjennte han nesten ikke igjen da han så han etter 1 år ca- hesten hadde sluttet å stresse og var en mye mere cool hest.
Desverre var han meget dårlig pga vävingen og dårlig behandling i tidlige år (misshandlet fra føll til 4 åring, hardt trent som traver etter det til han var 7, hadde det bra fra 7 år til 9 år da jeg kjøpte han og levde "luxus" liv de 2 årene jeg hadde han)
Han fikk slippe mere lidelse 28.okt 2002, han hadde da ikke vävd på 1 1/2 år.Han ble 11 år. Han smittet aldri noen andre med vävningen sin på de staller jeg vet han sto med bra rutiner på utetider.
 
Nej, så var inte fallet.
I hagen hade inga av dessa hästar något problem med varandra.
Att unghästar lätt tar över sånt här beteende är inte direkt ovanligt.
I ett av fallen, det som är tydligast för mig eftersom det skedde i mitt eget stall för ett par år sedan, började ett sto väva efter en skada.
Ettåringen som stod i boxen bredvid började väldigt snabbt "härma" stoets beteende. Båda stod och vaggade, framförallt vid fodringar.
När det skadade stoet sedan avlivades pga skadan slutade ettåringen väva vid fodring efter bara någon dag.
I vårt stall har hästarna fri tillgång på hö och utevistelse ca 15 timmar per dygn. Så att ettåringen började väva hade varken med tristess, förlite mat eller ovänskap att göra.

// Anna
 
Jag har ett halvblod som är till 50% fullblod om det nu har någon roll! Men jag fick honom som ohanterad 15 åring. Han hade inte ridits eller lyfts på hans bakben. Jag var den sista som sa ja att jag vill ha honom. Annars skulle han slaktas. När han kom till mig (jag tog honom osedd för han bodde för långt bort från mig) så vävde han som sjutton. Han som transporterade honom sa det direkt till mig. "Nu har du nog köpt fel häst", sa han. Han visste ju inte att han var ohanterad och att jag fick honom gratis. Hästen hade aldrig varit utanför sin gård i Skåne.
Nåja, när han fick se alla hästar blev han som tokig. Som en hingst, gnäggade och höll på. Vilket ju inte var så konstigt fick jag veta senare. Han hade varit själv också på gården, bara haft getter och fåglar som sällskap.
Verkligen en riktig djurplågare måste hon ha varit.
Jag märkte ju mer att tiden gick ju mindre vävde han. Men han började direkt när han blev orolig och inte visste vad som skulle hända. Nu har jag ägt honom i 3 år och han väver aldrig, nästan. Ja kanske nån gång men absolut inte ofta.
Han är inte slut i lederna eller så. Men jag har hört att det blir förslitningar i leder. Har även hört att det kan smitta till boxgrannen, ja inte smitta men att hästen bredvid härmar den som väver. Men så har inte skett i mitt stall iaf. Så visst kan det gå över om hästen får det bättre än han har haft det innan. Det har jag ett bevis för iaf. :D
 
Ja men får du en inbiten vävare/krubbitare till ett stall tar andra hästar inte efter, om de inte är unghästar då om det stämmer som folk säger här (intressant för den delen!), OM det inte finns yttre påverkningar, därför är det heller inte rätt att säga att det smittar eftersom det inte har något med beteendet att göra egentligen.
Anledningen att en vuxen häst "apar efter" är i så fall att den är stressad eller uttråkad och lugnar sig på ett eller annat vis.

Men något positivt, om det nu finns något positivt med de här beteendena är att man väldigt sällan ser magsår hos de här hästarna, vilket faktiskt är vanligt hos våra "friska" ridhästar! :crazy:
 
Jo det är sant. Men, viktigt att tänka på är ju just att många hästar tyvärr har "dötid" inne och blir uttråkade, eller att många lever i stressiga miljöer.

Vad menar du med det där med magsår ?
 
Precis!
Därför bör vi absolut se över vår hästhantering, inte bara ha hästen ute längre, utan även se till att den har hagar där den faktiskt kan sysselsätta sig i.
Se över vår träning att man inte pressar hästen för hårt osv osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
406
Senast: Sirap
·
Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 138
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 768
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp