Växer shetlandsföl snabbare än varmblods- och kallblodsföl?

Pazuzu

Trådstartare
Så här står det i en almanacka jag har hängandes här hemma:

"Generellt räknar man med att föl uppnått 60 procent av sin vuxna vikt, 90 procent av sin vuxna mankhöjd och 95 procent av sin slutliga skelettillväxt vid tolv månaders ålder, men detta påverkas naturligtvis av andra faktorer, som ras och utfodring. Shetlandsponnyföl växer till exempel snabbare än både varmblods- och kallblodsföl."

Stämmer detta verkligen? Jag har alltid fått lära mig att shetlandsponnyer växer långsammare, eller är det så att de som föl växer fort men långsamt som vuxna? Det låter ju lite märkligt om det skulle vara så. Någon som vet hur det egentligen ligger till?
 
Sv: Växer shetlandsföl snabbare än varmblods- och kallblodsföl?

det kan säkert stämma.
Shettisston ger mer di i förhållande till sin kroppsvikt än vad en större häst gör, det borde ju påverka fölet också....

Det påstås att de utvecklas sent - tror det menas när de börjar bli vuxna - men jag har aldrig riktigt förstått det där. Mina shettisar brukar vara rätt färdiga som 3-4-åringar, ungefär som halvbloden.
 
Sv: Växer shetlandsföl snabbare än varmblods- och kallblodsföl?

det kan säkert stämma.
Shettisston ger mer di i förhållande till sin kroppsvikt än vad en större häst gör, det borde ju påverka fölet också....

Det påstås att de utvecklas sent - tror det menas när de börjar bli vuxna - men jag har aldrig riktigt förstått det där. Mina shettisar brukar vara rätt färdiga som 3-4-åringar, ungefär som halvbloden.

Jag har inga moderna belägg för mina tankar... men har det inte att göra med när tillväxtzonerna sluts?
Shettisar växer i kroppsstorlek ganska snabbt men kanske är de inte färdigutvecklade förrän sent?


Aveln påverkar ju också en hel del. Tex halvbloden (som är de jag kan) strävar vi ju efter ska vara färdiga så tidigt som möjligt. Vi bedömer hingstar som treåringar och de som då är tidigt och väl utvecklade får högre poäng. Vad jag begriper så är inte shettisar bedömda efter tidig prestationsförmåga på samma sätt? Mao så sker inte ett sådant urval.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp