Bukefalos 28 år!

Växtbaserad kost

Jag menade typ som veganska korvar, köttbullar, biffas osv som man kan köpa. dom innehåller gluten nästan allihopa.
Aha, jag köper sällan sånt. Men Anamma som sagt, de har ju mycket produkter och jag gillar flera av dem. Oumph är ju populärt, vet inte om allt är glutenfritt där men en del i alla fall.
 
Jag tycker att det blir svårare om jag skall hålla på och "ersätta kött". Jag vill inte äta kött, så jag låter bli det. Enda undantaget är väl korv kanske. Hade jag bott i Sverige hade jag kanske iofs ätit Pulled Oumph rätt ofta. Men faktum är att jag använder mycket lite köttersättning. Inte ens färs. Vill jag ha något "färsigt" tar jag kanske bulgur eller linser eller havregryn. Schnitzel på kålrot eller rotselleri eller kålrabbi tycker jag är jättegott. Latmat för mig är att snabbsteka diverse grönsaker och äta med ris eller potatis. Kanske en skvätt växtgrädde på sin höjd. T ex svamp, purjo, vitlök, sojasås, sojagrädde. Eller squash, röd paprika, broccoli, blomkål, röd currypasta, lite kokosmjölk. Efter humör och vad som finns i kylen.

Sallad äter jag rätt sällan, och då oftast matigare sådana, med råriven kål och morötter och rödbetor t ex. Eller med sharonfrukt eller granatäppelkärnor i.

Om en vill undvika vete/gluten kan en t ex använda squash istället för lasagneplattor, eller skaffa en sån där pennvässare för grönsaker som gör "spaghetti" av t ex morötter.
 
Pulled oats skulle kanske kunna vara något vad gäller köttersättning? De får inte säljas som glutenfria då maskinerna de använder även hanterar veteprodukter, men enligt deras hemsida handlar det om mycket mycket små (om ens några alls) spår av gluten.
 
Jag märker att jag mår bättre både fysiskt och psykiskt när jag äter en mer växtbaserad kost. Funderingarna går i att sluta äta kött och mjölkprodukter helt men jag behöver inspiration på enkla lättare maträtter att slänga ihop utan sådär 200 ingredienser och som faktiskt smakar gott O_o . När jag googlar runt hittar jag en hel del men det är maträtter med många ingredienser och tar lång tid att laga . Jag är dessutom glutenintolerant vilket krånglar till allt ytterligare och får mig att tappa motivationen:down: . Man kan så klart göra sallader i det oändliga och slänga in rotfrukter/grönsaker i ugnen oxå men sen då? :confused:
Jag äter naturligt glutenfritt (använder dock havre) och växtbaserat istället för mejeri. Inte heller socker eller kött äter jag. Gör detta för hälsan och har märkt stor skillnad. Tycker att oprocessat är bäst men kan ibland använda ägg och get- eller fårost som är lättare för kroppen att spjälka. Undviker sojaprodukter oftast.
Det finns ju bönpasta och lasagne som är gf. Jag äter väldigt mycket asiatisk mat ffa indiskt som ofta är både vegansk och glutenfri. Moussaka, belugabolognes, lasagne med röda linser, ugnsrostad butternutpumpa och soppor/ grytor är mina favoriter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp