Växthus och trädgård-odla vad?

Zizzy

Trådstartare
Snart är det vår :love:och jag har ev möjlighet att ha en egen trädgård.. :bump:

Filurar lite på, kan man bygga ett eget växthus av tex byggplast eller blåser det sönder direkt? Ett litet ett med tomater och anant smått och gott i?!?

Och som nybörjare, vad ska man satsa på för grönsaker och sånt?

Jag vill ha jordgubbar, testa på någon sallad och kanske gurka?!

Går det att plantera vindruvor mot en södervägg och faktiskt få några druvor från dem? (småland)

Funderade även på om man kan använda lastpallar och göra som små växthus med byggplast ovanpå för att odla jordgubbar i, eller blir det för fuktigt?

Vart inhandlar man växter och sånt billigast i Småland? Tex Jönköping?

Kan man beskära buskar och få dem att sätta rot ? (Smålänning som jag är..:angel: )
Tex vinbärsbuskar?
Åhh, halloonbuskar måste jag testa på att odla också!!


Så, Shooooot! Hjälp mig att få en liten drömträdgård!:love:
Tips om vilka sorter som är godast, växer bäst och vad som krävs för att de ska må bra och göna era egna lösningar och bilder på en vacker trädgård!
Funderade på om man kan snickra/gjuta ihop egna krukor, till blommor/grönsaker!


Just det, potatisland ska jag med göra i ordning!:D



Har fri tillgång på hästgödsel, sand och halm om detta är bra till nåt.. :angel:
 
Sv: Växthus och trädgård-odla vad?

Oj massa frågor..

Försök att inte börja med alltför mycket på en gång för det blir tungt att sköta och då är det risk att du lessnar, bättre att bygga lite varje år.

Jag hade en granne som slog ihop ett enklare växthus med byggplast och reglar förra året och det funkade bra för dem, men hur hållbart det är över vintern vet jag inte, ni har kanske inte så mycket snö men här har vi oftast över en meter varje vinter och då knäcker snötyngden det mesta.

Prova att odla det du tycker om att äta, sallad, morötter, rädisor, sockerärtor m.m. är lätt att odla och det kan du så ute direkt i landet.

Gräv upp en bit trädgårdsland och kör dit ett par kärror gödsel och vänd ner så har du en bra grund.

Pallkragar är lättsamma att odla i, lägg ett lager tidningar i botten och fyll på med brunnen gödsel så har du varma bra bäddar och slipper en del ogräs, Den funkar bra att slå ihop en ram och häfta fast byggplast som ett lock på kragarna om man vill ha det ännu varmare i dem, men då måste du kanske lufta dem varma dagar.

Gurkor finns både för växthus och friland, huvudsaken där är att du inte sätter frilandsgurkor i växthus för de brukar bli beska då. Satsa på ganska dyra mögelresistenta frön om du ska ha dem i växthus, de vill ha mycket vatten.

Svarta vinbär är enkla att föröka, klipp av en gren och sätt den i jord så brukar de få rötter eller böj ner en gren från en buske till marken och lägg en sten på så brukar det bildas rötter och man kan klippa av den och få en egen planta. Gör detta så tidigt på våren som möjligt.

Paprika och tomat är snälla att odla också, de vill oftast ha växthus för att hinna bli färdiga, förså dessa och även gurka inomhus. De gillar inte kyla.

Frön finns att köpa lite var stans, Lidl brukar ha billiga frön.

Jag hobbyodlar, började för några år sen, sår alldeles för mycket jämt och dränker allt i brunnen hästgödsel och vatten och det mesta brukar ta sig bra faktiskt.
Hos mig är oftast kylan det största problemet men jag bor i norrland så det lär du inte behöva bekymra dig över.
 
Sv: Växthus och trädgård-odla vad?

Köp färdiga jordgubbsplantor eller tigg från nån som har, de revar sig och blir till miljoner plantor snabbt. De tar otroligt lång tid att få fram från frö.
Men ha dem ute de behöver inget växthus, men soligt läge för att bli söta och goda.

Hallon vet jag inte om du kan föröka, jag köpte 2 plantor förra året och hoppas på att få några bär i år, de sätter bär på andra års skott.
 
Sv: Växthus och trädgård-odla vad?

Tips om man gillar hallon är hösthallon, de sätter bär på årsskotten och smakar underbart bra. Blir ganska buskiga och kräver plats, men min mamma som är odlingsentusiast har helt slopat vanliga hallon för hösthallonen nu, de är mycket enklare och ger lika mycket frukt.
 
Sv: Växthus och trädgård-odla vad?

Okej, vad vill jordgubbar ha för jord?
Ska man halma?

Tack så jätte mycket för era svar.
 
Sv: Växthus och trädgård-odla vad?

Det går att ha vindruvor i sverige. Kolla i trädgårdshandeln. Vår vinranka ger en hel del klasar varje år m små söta druvor. Den växer utanför en öppen altan och vi drar in rankorna under altantaket. Där mognar det bra och ser trevligt ut.
 
Sv: Växthus och trädgård-odla vad?

Jag har petat ner jordgubbsplantor lite överallt hemma hos mig.. Som sagt de revar sig och blir en massa plantor. Och jag kan bara inte kasta..
Jag får massa bär på alla plantor oavsett om de står välgödslat eller mindre gödslat så det krävs nog ingen särskild jord, tror jag har hört att de inte ska ha för mycket gödsel för då blir det bara en stor grön planta fast mina ger bra med bär ändå.
Nät kan vara bra att täcka med för fåglar älskar att äta jordgubbar och jag brukar halma under en del plantor där jag är rädd att det ska bli för blött, ligger bären mot blöt jord blir de nog dåliga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp