Växthustråden

Elegant machinery

Trådstartare
Jag har en liten dröm att bygga ett växthus inom ett år eller två. Tanken är då ett växthus på mur som delvis funkar att odla lite i men också funkar som ett uterum där vi kan ha bord och ett par stolar. Utanför skulle jag vilja ha en inhägnad köksträdgård med grönsaker. Efter lite research inser jag att det är en djungel som väcker 100 följdfrågor...

Kan inte ni som har växthus berätta lite om dem?

Hur stort är det, hur använder ni det, vad är det för material osv? Har ni gjutit isolerad bottenplatta, eller har ni ”öppet nertill”?
Med facit i hand, skulle du gjort något annorlunda om du hade byggt ett växthus idag?

Jag har en förkärlek för medelhavsväxter som agave och citrusträd. Idag övervintrar de i isolerat förråd, men jag skulle önska att det gick att vinterförvara dem i växthuset istället. Däremot insåg jag att växthusen med isolerglas var nästan dubbelt så dyra, men de kanske ändå inte håller sig över nollgradigt om vintern utan att det ska dra kopiösa mängder el? Någon med erfarenheter av övervintringstält i växthus, funkar det? Vi bor i Östergötland, så det är inga extremvintrar, men inte heller Skåneväder.
 
Jag har ett växthus från Grohus som är 18 kvm, med "öppen botten", dvs direkt jord nertill. Det används uteslutande till odling, så inga sittplatser eller dylikt. 8 mm isolerplast både tak och väggar.

Övervintringstält funkar om du har en extra värmekälla, t ex en byggfläkt med frostvakt. Tyvärr klarar vi oss inte utan dylikt här i Östergötland om man vill övervintra sådant som kräver plusgrader i växthus. Jag hade nog fortsatt med det isolerade förrådet, och istället fokuserat på vad jag vill ha ut av växthuset.

Eftersom ni även vill att det fungerar som uterum, så antar jag att ni vill ha genomskinligt glas. Det som är viktigt att tänka på då är att allt ni odlar där inne behöver skuggas, eftersom solens strålar genom glas bränner växterna. Det blir också en ojämnare temperatur och kortare säsong. Men vill man bara ha lite tomatodling och dylikt så funkar det ofta bra ändå. Men som sagt, man behöver skugga, antingen genom att t ex måla filmjölk på glaset eller sätta upp tunna bomullsgardiner längs med tak och väggar. Då får man också ner temperaturen, som kan bli mycket hög, särskilt när det är glas.

Viktigt att tänka på är storlek. Ju större, desto bättre! Läget är också viktigt, och kan styra en hel del vad gäller skuggning och temperatur. Takluckor med automatiska öppnare hade jag absolut inte velat vara utan, så det är ett hett tips.

Skulle jag gjort något annorlunda idag, så skulle det absolut vara att gå upp i storlek och mura upp det för att få bättre höjd, samt ha dubbeldörrar i båda ändar för att få ett bättre klimat och bättre genomdrag.

Tipsar även om att lackade växthus är bortkastade pengar så länge det inte är hammarlack. Det är fint, men håller tyvärr mycket dåligt.
 
Jag har också en tunnel från Grohus, Tor 24 kvm. Fick upp den i våras/somras. Saknas fortfarande några fönster (och nu kom jag på att jag glömt automatöppnarna ute :o ) och inredningen är inte helt hundra än. Vi har grus i botten och skulle egentligen behöva fylla på lite till. Odlar i murbruksbaljor och stora krukor.

Vi har tänkt ha ett bord och stolar därinne nästa säsong.

Utanför har jag en liten smal rabatt längs ena långsidan. Inte hunnit göra i ordning så mycket mer än.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp