Bukefalos 28 år!

Våldtäktskulturen

nexxa

Trådstartare
Den här länken, förvisso från 2 september förra året, fick tankarna på detta, minst lika aktuella ämne nu som då hur så många kommer undan och inte får sona sina brott:
http://www.politism.se/genusfolket/valdtaktskulturens-senaste-offer/

Sverige förfasades över hur flera män i Indien gett sig på en kvinna och hur de ostraffat fortsätter sina liv.Men varför ska Sverige titta snett på Indien när det händer här gång på gång utan följder, som indirekt påvisar att man får våldta och även om polisen efter bevis och erkännande dömer de skyldiga men att de sedan frias i rätten?

Det är ju inte vidare konstigt att inte övergreppen alltid anmäls när man som utsatt skall genomgå en slags repris av mardrömsfilmen som redan jagar en och sedan få kastat i ansiktet att männen går fria utan konsekvenser.

På ett kryssningsfartyg råkar en kvinna ut för våldtäkt och en talesman för kryssningsfartyget menar att det var dumt av kvinnan att vara så berusad.

Man skuldbelägger offret och menar att man får räkna med att sådant kan hända om man har lite för kort kjol, en urringad klänning, är berusad/full eller eventuellt helt enkelt bara existerar alt är kvinna.

Eller att mannen erkänner att kvinnan skrikit nej men han antog att hon menade ja för att hon nog ville ändå.

Vad är det för människor som tar det slutgiltiga beslutet om att en gärningsman skall få gå fri som om ingenting har hänt? Varför skall kvinnor vakta sin klädsel, alkoholintag, aldrig kunna lita på en främmande man eller tro att man ska kunna gå hem en mörk kväll själv utan att det får konsekvenser som jagar henne resten av livet? Varför går inte varningarna i stället ut till föräldrar med tonårssöner att man behöver lära och berätta för sin son att det inte är okej att man gör något mot någons vilja?

Vad säger folket i gärningsmannens omgivning när personen erkänt sitt brott men frias och där med också kan fortsätta utan att han drabbas?

Jag känner mig så fruktansvärt maktlös inför det här. Men allra mest väldigt rädd.
Vad krävs för att detta vansinne tar slut när ingen säger stopp? När ingen blir straffad och unga tjejer tar sitt liv? Vad mer krävs när våldtäkt som ibland slutar i mord eller självmord inte är en anledning nog att fälla en gärningsman?
 

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
55 484
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp