Var hitta 380 volts vägguttag med IP54?

J

joa

Skall ansluta en värmefläkt i täckes"rummet". Letat med ljus och lykta efter en väggkontakt med IP 54. IP 44 finns det massor av och även IP67 (som är svindyr). Slut på ideér. Blir väl till att köpa den dyra IP67 varianten :(

Någon??

//Jocke
 
Vad är "täckesrummet" för ett rum egentligen, vad används det till, är det dammigt, hanteras foder etc?

Annars tror jag inte att du hittar ett 380V uttag idag, då spänningen är höjd, så numera är det 230/400V ;)
 
Re: Var hitta *edit* 400 volts vägguttag med IP54?

400v :) Det har du ju rätt i. "Rummet" är en gammal box som ligger mellan de två olika stalldelarna. Som en sorts genomgång så det kommer ju att damma in från de andra delarna eftersom dörrarna inte kommer att ara stängda än.
Så det är nog IP 54 som gäller är jag rädd.

//Jocke
 
Re: Var hitta *edit* 400 volts vägguttag med IP54?

Du får installera endast sådan mtrl som är nödvändig för anläggningens drift och inte lämpligen kan placeras utanför dessa utrymmen.

Kopplingsutrustning ska ha minst kapslingsklass IP 4X
Detta hittar du i
Elsäk-fs 1999:5 482

Vidare måste uttag med högts 16A märkström skyddas med jordfelsbrytare med högst 30mA märkström.

(Elsäk-FS 1999:5 705.412.5)

Utlösningsvilkoret på 0,2s gäller också!
 
Re: Var hitta *edit* 400 volts vägguttag med IP54?

Blev lite fel där, "Du får installera....", gäller ju bara om du är behörig installatör, men är du det, då hade du säkert inte frågat.

Är du inte behörig installatör får du inte installera själv!
 
Re: Var hitta *edit* 400 volts vägguttag med IP54?

Kommer inte att installera själv. Där tar jag hjälp.
"Minst IP 4X"
Får jag ha IP44 trots att det är stall då? Trodde jag inte

//Jocke
 
Re: Var hitta *edit* 400 volts vägguttag med IP54?

Japp, på uttag och strömställare.

Men du måste ha en speciell värmefläkt som är godkänd för brandfarliga utrymmen, en vanlig byggfläkt blir för varm inuti och kan antända genomströmmande damm.
 
Re: Var hitta *edit* 400 volts vägguttag med IP54?

Fläkten är en IP54 fläkt (dyr!) från Pyrox så den är ok. Lyckades hitta en begagnad :)
Då kan jag alltså köra med ett IP 44 vägguttag med gott samvete. Kanon! då blev det lite pengar över till något annat.

//Jocke
 
Re: Var hitta *edit* 400 volts vägguttag med IP54?

Nordpost har stort utbud elinst. grejer för jordbruksanvändning (hög IP klassning)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp