Tabletter är ju bara att svälja i ett svep.
Åh, önskar jag förstod hur man gör det. Har ångest varje jäkla kväll när jag ska svälja mitt pyttelilla p-piller
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tabletter är ju bara att svälja i ett svep.
Åh, önskar jag förstod hur man gör det. Har ångest varje jäkla kväll när jag ska svälja mitt pyttelilla p-piller
Helt ärligt talat så går det ju runt bland tonåringar (iaf när jag var yngre) att överdosera på smärtstillande är rätt så lätt sätt att dö på. Man typ bara somnar...Jäkligt dumt sätt att ta livet av sig på, finns betydligt mindre smärtsamma sätt att dö på än med en utslagen lever.
Så betyder det att Ibumetin/ipren är mindre skadligt för levern även i normal dos? Alltså att alvedon bearbetas i levern mer än vad ibumetin gör?
Från 2010: http://www.svd.se/varktabletter-vanligast-nar-unga-tar-overdoserVad vill man uppnå med att överdosera paracetamol egentligen?
Kanske lite OT nu, men får jag då fråga vad är bäst att äta långsiktigt i så fall av ibumetin eller alvedon (normal doser) vid värk. Man har ju hört att alvedon är det som vanligen skrivs ut först vid värk, men levern känns väl som ett viktigare organ än njurarna (båda är såklart viktiga!!)Ibumetin och liknande preparat är mindre skadliga för levern än paracetamol, men skadar njurarna istället. Men då oftast i doser som är längre ifrån "normal" dos.
Maxdosen är 4 gram per dygn. Jag har Alvedon depot 665 mg och de ska tas max 2 st med 6 timmars mellanrum. Nu tar jag dem inte mer än någon gång i veckan eftersom jag tycker mig få huvudvärk av dem.När jag var i tonåren tog jag en gång omkring tio alvedon i ett svep. Kanske fler, minns inte exakt. Ibland funderar jag på om det kan ha skadat min lever. Hur hög dos är skadlig? Bör jag kolla upp det såhär 15 år senare?
Kanske lite OT nu, men får jag då fråga vad är bäst att äta långsiktigt i så fall av ibumetin eller alvedon (normal doser) vid värk. Man har ju hört att alvedon är det som vanligen skrivs ut först vid värk, men levern känns väl som ett viktigare organ än njurarna (båda är såklart viktiga!!)
Jag tror inte att "minst smärtsamt" alltid är prioritet när man väl står där.Jäkligt dumt sätt att ta livet av sig på, finns betydligt mindre smärtsamma sätt att dö på än med en utslagen lever.
Faktiskt så tror jag det, problemet är bara att de som försöker mha tabletter tror att det inte gör ont utan att man "bara" dör och att man gör det ganska snabbt och inte i svåra plågor några dagar senare. Exakt samma som @Aionee skriver. Jag har varit tillräckligt under isen själv för att förstå vad som driver någon annan att välja att avsluta sitt liv och jag har heller inte några moraliska synpunkter på det annat än att det är väldigt tragiskt när det går så långt.Jag tror inte att "minst smärtsamt" alltid är prioritet när man väl står där.
såvitt jag förstått så handlar det om att hålla sig under maxdosen, för det klarar levern av att hantera. Jag har själv "upp till maxdos" paracetamol i min dagliga medicinering sedan runt 10 år tillbaka. Och senast levern kollades hade de inget att invända.Kanske lite OT nu, men får jag då fråga vad är bäst att äta långsiktigt i så fall av ibumetin eller alvedon (normal doser) vid värk. Man har ju hört att alvedon är det som vanligen skrivs ut först vid värk, men levern känns väl som ett viktigare organ än njurarna (båda är såklart viktiga!!)
och går man på diklofenak (eller liknande) under längre tid så kan man få magskyddande läkemedel för att undvika just magsår...Vid långvarig användning (men även kortare) är paracetamol "mildare" mot kroppen så länge man inte tar mer än maxdos. Ibumetin och andra NSAID-preparat har fler och värre biverkningar, bl.a. magsår och påverkan på blodets förmåga att koagulera, förutom njurpåverkan.
Jag skriver alltid ut paracetamol som bassmärtlindring, och så kan man ev lägga till ibumetin/diklofenak vid behov, men vara lite försiktig med dem.
Nu är ju jag färgad av mina erfarenheter som kirurg, det är vi som får in och behandlar patienter med blödande magsår....
Läsk, piller flyter ner väldigt bra på bubblorna (fick jag lära mig när jag skulle ta 8 tabletter om dagen (eller vara det per gång???) när jag var ung, typ 10, och vägrade flytande penicillin mer)Åh, önskar jag förstod hur man gör det. Har ångest varje jäkla kväll när jag ska svälja mitt pyttelilla p-piller
Läsk, piller flyter ner väldigt bra på bubblorna (fick jag lära mig när jag skulle ta 8 tabletter när jag var ung och vägrade flytande penicillin mer)
Övning ger färdighet. Jag kan numera svälja rätt stora tabletter utan större problem. Men det gick åt mycket läsk i början vill jag minnas.Försökte med cider (alkoholfri), det gick något lättare men fortfarande jättesvårt. Krävdes rätt många försök varje kväll och jag kan ju inte hinka cider varje dag . Försökt med massa olika mat, med soygurt, olika drycker osv. Helt hopplöst . Mest jävla irriterande är att jag inte ens har sex, lik förbannat måste jag få i mig det där p-pillret pga pcos.
Övning ger färdighet. Jag kan numera svälja rätt stora tabletter utan större problem. Men det gick åt mycket läsk i början vill jag minnas.
Du får bubbla vattnet i en soda streamer så blir det inget socker i alla fall
Det du behöver göra är att försöka få pillret att bara slinka ner mitt i en klunk vatten. Alltså, du ska inte skölja ner pillret med vatten utan håll det mellan tänderna medan du hinkar i dig vatten (eller valfri annan dryck) med stora klunkar. Och rätt som det är bara släpper du taget om pillret så halkar det med ner.Försökte med cider (alkoholfri), det gick något lättare men fortfarande jättesvårt. Krävdes rätt många försök varje kväll och jag kan ju inte hinka cider varje dag . Försökt med massa olika mat, med soygurt, olika drycker osv. Helt hopplöst . Mest jävla irriterande är att jag inte ens har sex, lik förbannat måste jag få i mig det där p-pillret pga pcos.
Jag har fått uppfattningen om att paracetamol är mer skonsamt än NSAID (vet att de lärde ut det när jag läste till undersköterska) och att man bland annat inte ska äta NSAID när man är gravid. Någon som vet hur det kommer sig och om det stämmer?