varför reagerar jag såhär, och vad kan jag göra?

Isituss

Trådstartare
Misstänker till att börja med att jag är på väg att bränna ut mig själv. Dessvärre finna ingen lägre växel just nu. Det är bara 10 veckor kvar, och sen tar jag studenten så jag försöker att bara strukturera allt och planera in vila. Rör till exempel inget skolarbete på lördagar.

Anledningen till att jag misstänker utbrändhet är sömnproblem då jag knappt kan hålla mig vaken om dagarna, men inte kan somna när jag väl gått och lagt mig. Mitt korttidsminne har försämrats och min stresströskel har sänkts. Dessutom har mitt humör/sinnesstämning påverkats. Minsta lilla motgång så bryter jag ihop och storgråter.:crazy:

Anledningen till att jag nått den här punkten är dessvärre inte att jag har så himla mycket egentligen. Istället har jag bara skjutit på allt så att jag gått med ångest för att jag inte sköter skolan, och nu har jag då galet mycket istället för jämnt fördelat arbete:banghead:

Detta i sig känner jag dock att jag har under kontroll, men något jag finner skrämmande är mitt mående sen igår kväll. Normalt sett är jag den som skakar på huvudet åt människor som reagerar så här, men nu är det jag! Saken är den att nyheterna och debatterna skrämmer mig. Dels fotbollssupportern som dödades, den 16åriga killen som friades från våldtäkt och dem 9åriga pojken som fick en bengalisk eld kastad i ansiktet.

Hur sjutton ska jag hantera detta och rycka upp mig ur denna just nu hopplösa känsla? Jag vet att jag blir glad av musik, men eftersom det just nu verkar stressande så vill jag inte lyssna tyvärr. Vad finns det för småsaker som ger er det lilla extra?

Som grädde på moset så krockade mitt ex idag också. Var en rätt otäck olycka, och trots att vi inte pratar längre så har detta påverkat mig. Han har trots allt varit min bästa vän en gång i tiden :(
 
Sv: varför reagerar jag såhär, och vad kan jag göra?

Kan tillägga att jag inte tränat tidigare, men börjat springa tillsammans med en grupp två-tre gånger i veckan för att komma igång. Känner att det hjälper för stunden i alla fall :)
 
Sv: varför reagerar jag såhär, och vad kan jag göra?

Var rädd om dig! Det är inte värt det att stressa sönder sig.

Gå och prata med din kurator, tycker jag. Eller be henne om hon kan rekommendera någon annan. Jag fick jättenyttiga tips på hur jag skulle hantera stress och "hopplöshets-känsla" (och massa annat) av min.
 
Sv: varför reagerar jag såhär, och vad kan jag göra?

Det här kanske är ett dåligt tips, jag vet inte för jag har själv inte läst just det här... :o Men jag tycker ungdomsmottagningens hemsida umo.se brukar ha vettiga texter om det mesta, de har även en sida om vad man kan göra om man känner sig stressad
Kanske kan du få lite tips där?

Och även om studenten bara är 10 veckor bort, ta dina känslor på allvar och försök inte att bara "köra på" om det inte fungerar.
 
Sv: varför reagerar jag såhär, och vad kan jag göra?

försök ta hjälp för att strukturera upp studier/läxor. Prioritera, ta hjälp av läraren, avsätt tid på eftermiddagarna (eller håltimmar eller längre luncher) för att plugga på. Plugga den avsatta tiden och vila sedan ifrån "måsten". Gillar du att lyssna på musik, kanske det hjälper dig att gå ut i solen på en halvtimmes pw med favoritplaylisten i öronen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp