Bukefalos 28 år!

Varför ser han ut såhär? *bild* utlåtande från muskelexpert önskas!

T

Try

2u7bzux.jpg

Syns inte så tydligt på denna bild, men ni förstår vad jag menar iallafall.


Min 5½ åriga ponny har blivigt insjunken vid flanken - dock endast på vänster sida. Han har som en (djup) grop på ca 1dm^2.

Hästen blev för någon vecka sedan helt förändrad under ryttare. Han gick emot skänkeln, gick inte att böja/flytta undan överhuvudtaget (spec i vänster varv) och var i stort sätt oridbar. Först misstänkte jag hälta då han var stapplig i bakkärran, men kom tillslut fram till att det antagligen var träningsvärk (då han gått mycket hårt dagarna innan). Visade inget obehag vid skritt på rakt spår.

För tre dagar sedan upptäckte jag att en muskel bakom flankgropen (Iliacus tror jag att de är) var hårdare på vänster sida, och när jag tryckte/masserade på muskeln så började den liksom att vibrera. Efter bara någon minut så började hästen gäspa helt hysteriskt, och sedan stod han och drägglade med darrande underläpp:love: medans jag masserade ytterligare 15 minuter. Tillslut försökte han lägga sig ner, och då tyckte jag att det räckte.:D

Jag har nu masserat denna muskel med arnika i tre dagar, och hästen är helt som vanligt i ridningen igen(om inte bättre).

Det känns väldigt troligt att denna ömma muskel påverkade ridningen, eftersom att massage har givit sådant gott resultat.

Men det är den gropiga flankern som fortfarande är ett mysterium. Den har inte gått ner/blivigt bättre, men eftersom att den sitter i direkt anknytning till Iliacus muskeln så tänkte jag att det kanske är relaterat?

Vad annars kan det bero på? han är som sagt bara insjunken på ena sidan. Dricker till synes bra(ska ha mer koll på detta nu) och är lite:angel: omusklad:o
 
Sv: Varför ser han ut såhär? *bild* utlåtande från muskelexpert önskas!

På basen av den bilden kan jag inte säga så mycket om flanken. Den borde man se och kunna känna på IRL... (Det enda jag kan säga om bilden är att nedre halsmusklerna ser lite onödigt välutvecklade ut...)

För tre dagar sedan upptäckte jag att en muskel bakom flankgropen (Iliacus tror jag att de är) var hårdare på vänster sida
Nej, iliacus tror jag inte det är. Den sitter djupt och den kan man inte känna om man inte vet exakt var man skall göra det (och inte nödvändigtvis då heller...).

Bakom flanken sitter höftbensknölen (och det är ben och skall vara hårt ;-), hur sitter den hårda muskeln i förhållande till den? Framför, överom, bakom eller under?

Den muskel jag tror du avser är obliquus internus abdominis (inre sneda bukmuskeln), den går från höftbensknölen framåt, snett neråd till revbenen (alltså över flanken). När den är spänd kan det bli en grop mellan (överom) den och revbenen, ungefär där du markerat på bilden.

Mer ids jag inte spekulera över nätet... Om du vill ha mer, bättre och mer korrekt analys rekommenderar jag att du tar ut massör eller ET.
 
Sv: Varför ser han ut såhär? *bild* utlåtande från muskelexpert önskas!

Hej hej.
Vill först bara säga att iliacus är det inte, den sitter mellan höften och lårbenet, alltså på bakdelen av hästen, inte framför höftknölen som du visade. Det ni tänker på är iliopsoas som ligger framför och också väldigt djupt i muskulaturen.

För övrigt så håller jag med om att det skulle kunna vara nån sträckning eller bristning i sneda magmusklerna som går just där. Är gropen en bristning kan det ta ett tag innan det läker. Be någon som kan känna över hästen. Just denna muskeln hjälper också till att ta bakbenet framåt, därav stappligheten i bakbenen som du beskrev. Men det är bara det första jag tänkte på, utan att se/känna på hästen är det förstås svårt att säga bestämt.
Lycka till / höstmåne
 
Sv: Varför ser han ut såhär? *bild* utlåtande från muskelexpert önskas!

Troligtvis muskelbristning.
Kan vara så att det aldrig blir återställt.

Bra att du hittade felet och hjälpte honom till rätta.
Men ta gärna ut en ET som kan gör en bättre bedömning.
 
Sv: Varför ser han ut såhär? *bild* utlåtande från muskelexpert önskas!

(Det enda jag kan säga om bilden är att nedre halsmusklerna ser lite onödigt välutvecklade ut...)

:angel:

Hals(bog)muskelaturen är inte så jättevacker faktiskt. Inte i närheten av så illa som det ser ut på bilden (betessläpp, han blåser upp sig + vinkel) men underhals har han. Vet dock inte vad han använt för hemliga gymredskap för att utveckla denna, den ploppade upp under konvalecentvila och vill inte försvinna. Han rids alltid i bra form(lång och låg mestadels) och har aldrig haft några stärnkikarfasoner.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför ser han ut såhär? *bild* utlåtande från muskelexpert önskas!

Troligtvis muskelbristning.
Kan vara så att det aldrig blir återställt.

Bra att du hittade felet och hjälpte honom till rätta.
Men ta gärna ut en ET som kan gör en bättre bedömning.

Muskelbristningar har jag ingen vidare koll på, men nu när jag gjort lite research så låter det troligt. ET kommer till veckan.
 
Sv: Varför ser han ut såhär? *bild* utlåtande från muskelexpert önskas!

2u7bzux.jpg

Syns inte så tydligt på denna bild, men ni förstår vad jag menar iallafall.


Min 5½ åriga ponny har blivigt insjunken vid flanken - dock endast på vänster sida. Han har som en (djup) grop på ca 1dm^2.

Hästen blev för någon vecka sedan helt förändrad under ryttare. Han gick emot skänkeln, gick inte att böja/flytta undan överhuvudtaget (spec i vänster varv) och var i stort sätt oridbar. Först misstänkte jag hälta då han var stapplig i bakkärran, men kom tillslut fram till att det antagligen var träningsvärk (då han gått mycket hårt dagarna innan). Visade inget obehag vid skritt på rakt spår.

För tre dagar sedan upptäckte jag att en muskel bakom flankgropen (Iliacus tror jag att de är) var hårdare på vänster sida, och när jag tryckte/masserade på muskeln så började den liksom att vibrera. Efter bara någon minut så började hästen gäspa helt hysteriskt, och sedan stod han och drägglade med darrande underläpp:love: medans jag masserade ytterligare 15 minuter. Tillslut försökte han lägga sig ner, och då tyckte jag att det räckte.:D

Jag har nu masserat denna muskel med arnika i tre dagar, och hästen är helt som vanligt i ridningen igen(om inte bättre).

Det känns väldigt troligt att denna ömma muskel påverkade ridningen, eftersom att massage har givit sådant gott resultat.

Men det är den gropiga flankern som fortfarande är ett mysterium. Den har inte gått ner/blivigt bättre, men eftersom att den sitter i direkt anknytning till Iliacus muskeln så tänkte jag att det kanske är relaterat?

Vad annars kan det bero på? han är som sagt bara insjunken på ena sidan. Dricker till synes bra(ska ha mer koll på detta nu) och är lite:angel: omusklad:o

Sneda bukmuskulaturen (obliquus externus abdominis resp obliquus internus abdominis) har en viktig funktion i att böja bålen och hjälper till att lyfta och föra fram bakbenet. Muskler som jobbar hårt i t ex öppna och sluta och på böjda spår. Då arbetar insidans muskler med böjningen medan yttersidan ska ge efter och sträcka ut. En muskelbristning eller stumhet/strängar kan mycket väl förklara de problem som du upplevde i ridningen och den reaktion du fick från hästen när spänningen släppte. Det är stora muskler så om du fått en liten bristning (vilket gropen indikerar) har det ingen större betydelse för muskelns funktion långsiktigt. Men muskelbristningen, om det är en sådan, visar att det var ett arbete som var över hästens förmåga just nu. Jag skulle hålla igång hästen med lättare arbete och inte kräva samma grad av böjning någon vecka och öka kraven försiktigt för att se hur hästen svarar.

En del svar har nämnt om iliacus och iliopsoas. Iliopsoas är samlingsnamnet på en muskelgrupp bestående av iliacus, psoas minor och psoas major. De förbinder ryggradens undersida med olika ställen på bäckenets undersida och trochanter minor på lårbenets insida vilket innebär att de sitter mitt i hästen och inte är åtkomliga utifrån huden. Stumhet långt in i kroppen kan visserligen visa sig genom att muskler närmare huden inte ger efter lika lätt för tryck, men eftersom du känner en grop ytligt nära huden och din hästs problem i arbetet svarar precis mot det muskelläget tycker jag att du kan bortse från risken att det skulle vara en skada i t ex en psoasmuskel.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Sv: Varför ser han ut såhär? *bild* utlåtande från muskelexpert önskas!

:bow: Tack du fina för utförligt och lättförstått svar.
 
Sv: Varför ser han ut såhär? *bild* utlåtande från muskelexpert önskas!

Alltid trevligt när någon försöker förstå hästens rörelsemekanik. Du kan själv känna på arbetet från hästens synvinkel genom att jogga i en cirkel på ett mjukt underlag med bäckenet och benen under dig. När vi springer rakt fram jobbar muskler i rumpan och baklåret med att skjuta på framåt. När du ska röra dig i balans på ett "voltspår" arbetar andra muskler och det känner du tydligt efter en liten stund :) Jag fick själv en helt annan förståelse efter att ha gjort denna övning i det lösa underlaget i ett ridhus. :o Lägg till bommar också för tydligare effekt :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp