Varnar hästägare för den giftiga vårkorsörten

Sv: Varnar hästägare för den giftiga vårkorsörten

Heter inte Vårkorsört (Senecio vernalis) medan (Senecio jacobaea) heter Stånds. Ingen av dem är ovanliga i Sverige och Stånds förekommer ända upp till norrlands kusttrakter. Om de har rört till det i floran, eller om jag gjort det :o skulle vara kul att veta så man inte tittar på fel plantor. Visste inta att någon av dem var giftiga :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Varnar hästägare för den giftiga vårkorsörten

Någon som har en bild på denna växt? :eek:
 
Sv: Varnar hästägare för den giftiga vårkorsörten

Senecio jacobaea: Vanlig stånds

Senecio vernalis: Vårkorsört

Sedan vilken det egentligen gäller vete katten. Dessutom står släktingen korsört, Senecio vulgaris, som giftig för hästar i min gamla hästbok (tillsammans med liguster, idegran och johannesört mfl)...
 
Sv: Varnar hästägare för den giftiga vårkorsörten

Är det någon som fått reda på mer om hur det ligger till med giftigheten och vilken växt det egentligen varnas för?

Gäller larmet även i torkat format (jag jämför med smörblomma som är ofarlig i hö)?
 
Sv: Varnar hästägare för den giftiga vårkorsörten

Har mailat ATL och bett om en förklaring, väntar med spänning.....

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Varnar hästägare för den giftiga vårkorsörten

Det var ju påhittigt! :bow:

Så långt sträckte sig inte min näsa... Eller får jag skylla på värmeslag. Har dock inte fått några vettiga träffar på nätet (förutom att Senecio jacobaea heter stinking willie i USA).
 
Sv: Varnar hästägare för den giftiga vårkorsörten

ATL hade saxat nyheten från tidningen Ridsport men tyckte att det verkade konstigt och har tagit bort artikeln tills vidare. Har nu mailat Ridsport och väntar............

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Varnar hästägare för den giftiga vårkorsörten

Okey, fick svar av Ridsport:

-------------------------------------
Tack för att du gjorde oss uppmärksam på att man citerar fel i andra media! Jag har inte sett ATL:s artikel, men i HästMagazinets ingress står det fel latinskt namn. Jag har klippt in den ursprungliga artikeln ur Ridsport i detta mail. Vi har ofta tidigare varnat för stånds.
---------------------------------------------

Fick också orginalartikeln som säger att det är vårkorsört (Senecio vernalis) som är giftig. Finns en bra sida (på engelska) som beskriver växten: http://www.maltawildplants.com/ASTR/Senecio_vulgaris.html

Sök på "horse" på sidan eftersom det är mycket text. Det är tydligen väl känt ute i Europa att den är giftig för bl.a. hästar och kor.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Varnar hästägare för den giftiga vårkorsörten

Tack!

Men... sidan du länkar till beskriver S. vulgaris - vanlig korsört som uppenbarligen också är giftig.
 
Sv: Varnar hästägare för den giftiga vårkorsörten

Det är inte helt lätt att få fram fakta i detta ämne, växters giftighet för hästar, men Ingrid Andersson på tidningen Ridsport har varit till stor hjälp. Ingrid Andersson är medförfattare till boken "Hästveterinären" (ICA Bokförlag) som hon skrivit tillsammans med vet. Charlie Lindberg, där det finns några sidor om förgiftning genom växter, bl a stånds. Hennes sista svar till mig lyder som följer:

----------------------
Den jag känner bäst till är stånds (S jacobaea) som är mycket giftig. Den heter på engelska "ragwort" och det rapporteras årligen dödsfall bland engelska hästar och skrivs mycket i engelsk fackpress om den + ges tips om särskilda grepar för att gräva upp alla plantor man ser. De ska grävas upp och brännas!
Stånds blir giftigare i torkat tillstånd, t ex i hö. Hur det är med ensilage vet jag inte.
Tyvärr finns det inte mycket litteratur på svenska om växter som är giftiga för hästar, men jag har en tysk och två engelska böcker i ämnet. I de mest omfattande böckerna nämns enbart stånds (där den är dödskallemärkt), men i en lite mindre har man tagit med sex olika Senecio (jacobaea, aquaticus, erucifolius, squalidus och vulgaris), vilket tyder på att alla sorters stånds är giftiga. Jag reagerade i alla fall omedelbart på den danska uppgiften om vårkorsört, jag tror att vi som hästägare måste lära oss mer om giftiga växter och helst ha en flora i ena handen när vi kollar beteshagar och vallar framöver. En orsak kan vara att så mycket mark ligger i träda och växterna tillåts fröa och föröka sig på ett annat sätt än för några år sedan.
Lycka till med bekämpningen!
M v h
Ingrid Andersson
--------------------------

Tycker att det tyder på att vi måste vara försiktiga med alla Ståndsar. Men som med det mesta som är giftigt undviker hästarna det så länge det finns annat att beta men man kan ju inte veta......

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Varnar hästägare för den giftiga vårkorsörten

Ja, att hästarna själva vet är min erfarenhet också, men å andra sidan är min shettishage/natthage helt renbetad sånär som på skräppor, smörblommor och nässlor. Sistnämnda äter de i och för sig med förtjusning när jag tagit en runda med lien och de fått torka till lite. Annars finns här gott om giftiga växter på gården (liguster, tussilago, lupin, johannesört) som de aldrig rör, så jag är inte överdrivet orolig. Däremot vet man ju aldrig vad som finns i (det köpta) höet och som kan slinka ned...
 
Sv: Varnar hästägare för den giftiga vårkorsörten

Ja, där fick jag så jag teg! Dagen efter ovanstående inlägg fick min islandshäst fång, trots "magert" bete i samma hage som hon gått tidigare... Jag ska aldrig mer underskatta hästars aptit när de godaste växterna börjar tryta i hagen och en betesputs skall skyndsamt införskaffas! Hoppas nu bara pålle klarar sig utan men. :crazy:
 
Sv: Varnar hästägare för den giftiga vårkorsörten

*KL
Kollade beteshagarna där vi slår hö först och det var fullt med S. vernalis överallt!! Kommer en och sprutar hagarna imorgon men man undrar ju om vi kan slå hö ändå eller vad? :confused: Var runt hos grannarna och gjorde dem uppmärksamma på eländet... Lätt att kolla sina hagar men vet man inte vad som är giftigt så hjälper det ju inte! Någon som vet om det finns någon svensk "giftbok för hästar" att tillgå?
 
Sv: Varnar hästägare för den giftiga vårkorsörten

Hej, jag har tyvärr inte svar på din fråga men jag är jätterädd då jag upptäckte fullt med vårkorsört i min lånade hage som jag har haft två av mina hästar i fram tills i kväll. Tog genast hem dem när jag läst om att den är giftig- Är nu väldigt orolig att hästarna ska ha fått i sig något. Det är ju jobbigt att man måste vänta i fyra veckor till sex månader tills att man kan märka några symtom. Hoppas, hoppas att mina hästar ej fått i sig något sådant.....:eek:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två containrar vid en ridklubb i centrala Säter ska ha brutits upp och tre westernsadlar, en klippmaskin för häst och en högtryckstvätt...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sprängört har upptäckts vid Skattungbyn i Dalarna. Nu varnar biologen Sigurd Jönsson för den mycket giftiga växten som är farlig både...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera observationer och angrepp av varg oroar nu både djurhållare och hästägare i södra Sverige. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fyra hästar avlivades efter flera år av vanvård. Nu har hästägaren dömts av tingsrätten till villkorlig dom och dagsböter. ... Källa /...
Svar
0
· Visningar
770
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp