"Vattensäkra" en hylla?

Red_Chili

Trådstartare
Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men...
På dessa hyllor tänker jag ställa akvarium. Hur noga jag än är så finns ju risken att det skvätter vatten på hyllorna, när jag inreder/matar/rengör, och jag vill därför göra hyllplanen extra vattentåliga.

Det jag nu funderar på är att ha på någon slags plast som blir att sitta fast på hyllorna, och som då ska vara enkel att bara torka av. Lite som sån där plast som ibland sitter i gamla köksskåp.

Vad letar jag efter? Vad heter själva produkt-typen jag ska googla efter? Vad är mina bästa alternativ?
Och ja, ju billigare och enklare desto bättre. Jag har varken pengar eller energi tyvärr.
 
Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men...
På dessa hyllor tänker jag ställa akvarium. Hur noga jag än är så finns ju risken att det skvätter vatten på hyllorna, när jag inreder/matar/rengör, och jag vill därför göra hyllplanen extra vattentåliga.

Det jag nu funderar på är att ha på någon slags plast som blir att sitta fast på hyllorna, och som då ska vara enkel att bara torka av. Lite som sån där plast som ibland sitter i gamla köksskåp.

Vad letar jag efter? Vad heter själva produkt-typen jag ska googla efter? Vad är mina bästa alternativ?
Och ja, ju billigare och enklare desto bättre. Jag har varken pengar eller energi tyvärr.
DC-fix dekorplast är kanske det du söker?
 
Kan vaxduk funka? Håller ju rätt bra mot vätska. Det har jag satt in i mitt skafferi då skafferiet är gammalt inbyggt med hyllor som skulle behövt slippas. Orkade inte göra det så klädde hyllorna i vit vaxduk, funkar toppen. Köpte tyget på Ohlssons tyger.

Så här ser det ut.
20231120_221318.jpg
 
Kan vaxduk funka? Håller ju rätt bra mot vätska. Det har jag satt in i mitt skafferi då skafferiet är gammalt inbyggt med hyllor som skulle behövt slippas. Orkade inte göra det så klädde hyllorna i vit vaxduk, funkar toppen. Köpte tyget på Ohlssons tyger.

Så här ser det ut.
Visa bifogad fil 132442
Har mycket vaxduk kvar så om vaxduk skulle vara aktuellt och du har möjlighet att komma förbi St Eriksplan, Vasastan, så kan du få vaxduk. Bör ha 2 meter till godo, dock är ena sidan av duken lite knölig från frakten.
 
Du tänker på hyllpapper? Skulle också säga att vaxduk är bättre för ändamålet du beskriver.

I vissa av mina köksskåp har förra ägaren lagt spillbitar av golvmatta. Det är superpraktiskt eftersom det ligger stabilt och tål slitage när man drar fram tunga saker som gjutjärnspannor. Om det räcker att täcka ovansidan utan att vika ner över kanten kan det vara ett alternativ.
 
Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men...
På dessa hyllor tänker jag ställa akvarium. Hur noga jag än är så finns ju risken att det skvätter vatten på hyllorna, när jag inreder/matar/rengör, och jag vill därför göra hyllplanen extra vattentåliga.

Det jag nu funderar på är att ha på någon slags plast som blir att sitta fast på hyllorna, och som då ska vara enkel att bara torka av. Lite som sån där plast som ibland sitter i gamla köksskåp.

Vad letar jag efter? Vad heter själva produkt-typen jag ska googla efter? Vad är mina bästa alternativ?
Och ja, ju billigare och enklare desto bättre. Jag har varken pengar eller energi tyvärr.
Såga till hylla av båtplyfa och ersätta den befintliga?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp