Bukefalos 28 år!

Vem beviljar tillstånd för Ridtävlingar vid Ånestad?

(Corren)
I helgen den 5–7 september så arrangerade man nationella hopptävlingar vid Ånestads ridhus. Tävlandet i sig spelar mig ingen roll. Det som upprör är att någon beviljat arrangören att sätta upp stallar för deltagarnas hästar endast cirka 30 meter från boende. Jag har för mig att det ska vara avsevärt större avstånd mellan djurstallar och boendehus.

http://www.corren.se/archive/2008/9/9/jvrlrkbjmzzp6my.xml
 
Sv: Vem beviljar tillstånd för Ridtävlingar vid Ånestad?

Stall Ånestad fanns där långt innan det blev bebyggelse. Man visste med andra ord att där fanns hästar. Då undrar jag, när man vet att man är allergisk, VARFÖR flyttar man då dit??

Låt Ånestad ha kvar sitt stall och sina tävlingar. De fanns där innan bostadsområdet byggdes....
 
Sv: Vem beviljar tillstånd för Ridtävlingar vid Ånestad?

Det är samma med folk som köper hus vid flygplatser för att de får dem billigt för att ingen annan vill bo där. Sen börjar de klaga på oljud och vill få en massa ersättningar. Folk är konstiga.
 
Sv: Vem beviljar tillstånd för Ridtävlingar vid Ånestad?

Kan tänka mig att där arrangeras tävlingar av denna storlek högst 2-3 gånger om året. Men det finns alltid gnällspikar.

Och som sagt, de flesta har nog vetat om att där fanns en ridklubb när de flyttade dit.
 
Sv: Vem beviljar tillstånd för Ridtävlingar vid Ånestad?

Lastbilarna står på ridhusets parkering och tävligsboxarna i hästarnas hagar. Varför är han ens fundersam över att det är hästar där??

Som alla skrivit så har ridskolan funnits där bra många fler år än han bott där!
 
Sv: Vem beviljar tillstånd för Ridtävlingar vid Ånestad?

Jag som bor bredvid en tävlingsanläggning kan faktiskt hålla med honom om en hel del saker.

jag tävlar själv på hög nivå , men när föreningen flyttade sin parkering till platsen utanför vårt hus ca 10m så kan man inte sova för fem öre de helger jag förhoppningsvis är ledig. Och jo jag behöver den lilla sömn jag kan få så mycket som jag jobbar.

Jag anser att även om ryttarföreningar funnits i all oändlighet så måste man ta hänsyn till folk som bor omkring annars så får vi ännu mer en stämpel på sporten.

Jag tycker det är fel att sätta upp stallar så nära bostadshus, det är bara att reta folk och det vinner ingen på

Och vårt hus fanns redan på 1890 talet så här kom inte föreningen först ;)
 
Sv: Vem beviljar tillstånd för Ridtävlingar vid Ånestad?

Håller med om att man måste visa viss hänsyn från båda håll och om huset legat där först så har man mer rätt att klaga.

Sen är det ju helt sjukt att tex. Kroneslätts ridanläggning i Ängelholm tvingats flytta för att där skulle byggas hus.
Det kostade både kommunen och föreningen åtskilliga miljoner! :eek:
Dom är nog tyvärr inte dom enda som är drabbade.
 
Sv: Vem beviljar tillstånd för Ridtävlingar vid Ånestad?

Fast gällande den här föreningen så finns det inga alternativ. Den ligger i princip mitt i stan och har alltid gjort det.

Eller en gång i tiden så låg den utanför stan men nu så har villaområdena vuxit sig allt tätare.

Man kan ju inte gärna arrangera en nationell tävling med flera hundra starter och ställa hästarna 3 mil därifrån. Jag förstår inte hur de skulle kunna ta hänsyn faktiskt...

Villorna i området HAR tillkommit efter att stallet fanns. Så ingen kan ha missat att det faktiskt finns en stor ridanläggning i närheten. Om någon skulle missat det heter alla gator i området saker med hästanknytning.

Att klaga på att hästarna sparkar i väggarna på natten. När det är två tävlingar/år...

Det finns folk till allt!
 
Sv: Vem beviljar tillstånd för Ridtävlingar vid Ånestad?

Vad jag menar är att föreningarna måste ta mer hänsyn än just så som du nu skriver.

Kontakt är det allra viktigaste. Det är så lätt att gå ut med meddelande att det skall vara tävlingar på anläggningen och att man skall ha uppstallning på en specifik plats.

Allt för att INTE stöta sig med de som bor runtomkring, för är det detaljplanerat område så är det ändå föreningen som kommer att dra det korta strået. Det är ju bara att se på tex Ängelholm och även Helsingborg för att nämna någon här nere.

När det gäller här hos mig så har vi runt 15st tävlingar på ett år så det är många helger. Nu klagar ingen här, förutom jag då som vill ha sovmorgon någon gång ;) Oftast så rider jag ju själv på tävlingarna. Men jag kan ändå se en hel del förändringar som skulle kunna göras för att inte stöta sig med folk som bor i byn här.
 
Sv: Vem beviljar tillstånd för Ridtävlingar vid Ånestad?

Vad jag menar är att föreningarna måste ta mer hänsyn än just så som du nu skriver.

Kontakt är det allra viktigaste. Det är så lätt att gå ut med meddelande att det skall vara tävlingar på anläggningen och att man skall ha uppstallning på en specifik plats.

Nu vet jag att LFK skickade ut lappar till alla boende i närheten där de berättade att de skulle ha tävlingar och att de bjöd på fika till de boende som kom och tittade och hade med sig den lappen. Det är positivt och juste, tycker jag!
 
Sv: Vem beviljar tillstånd för Ridtävlingar vid Ånestad?

Ja det tycker jag med. Då är det ju tråkigt att de reagerade som de gjorde,men å andra sidan så kan ju inte alla älska hästar även om jag inte kan förstå det ;)
 
Sv: Vem beviljar tillstånd för Ridtävlingar vid Ånestad?

Verkligen! Håller med dig!
 
Sv: Vem beviljar tillstånd för Ridtävlingar vid Ånestad?

Det där är bara en surgubbe som vill bestämma.:mad:
Det är inte ens han som är allergisk o de där 30 m. tar jag med 2 skopor salt.

Vet en större ridskola där den ENDA som bodde granne ställde till med ett 7 helsikes liv.
ridskolan såg likadan ut när han köpte huset o ridskolan fanns där 20-30 år innan hans flytt dit.
 
Sv: Vem beviljar tillstånd för Ridtävlingar vid Ånestad?

Flera fall av hästinnehav har blivit föremål för rättslig tvist.

I Svartbjörsbyn i Boden vann under våren 2007 far och son, Alf och Anders Gustavsson, rätten att ha kvar hästverksamheten på sin jordbruksfastighet. Det var en granne som var ny i byn som ville ha bort hästarna. Mannen var allergisk, men att hästar hade funnits på jordbruksfastigheten i generationer före den nya grannen flyttade dit hade stor betydelse för domen. Ärendet fick sin slutliga dom i Miljööverdomstolen efter tre och ett halvt års processande i olika instanser. Hästarna fick vara kvar.

I Skåne gjordes en hästinventering 2005 och då upptäcktes det att hästantalet var större än man trott.

I Sydsvenska Dagbladet, 7 januari 2005, sa Anna Thott, stadsbyggnadschef i Svedala, att man på vissa platser har utfärdat områdesbestämmelser som är återhållsamma med byggande. Avsikten skulle vara att bevara bebyggelsens karaktär. ”Om bebyggelsen tillåts tätna finns risk för att hästarna trängs undan och livsstilen i byn förändras” uppgav hon till Sydsvenskan.

Kanske är det så att ägare av jordbruksfastigheter ska vara på sin vakt när det skrivs i tidningar om planerade nybyggnationer.

Att bevaka sina egna intressen kan bli allt viktigare när bostadsbebyggelse kommer allt närmare djurgårdar. Att lämna in protester mot bebyggelse kan bli ett sätt för ägare av jordbruksfastigheter att agera. Detta för att de själva inte i framtiden ska riskera att får inskränkningar eller bli tvungna att helt avveckla sin verksamhet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp