Joho då. Jag åker förbi ca 20 stall på min halvtimme till jobbet. Det är ca 3,5 mil.
Jag kan med gott samvete säga att det är ett fåtal av dem som har ett hull som är normalt och det enda stall som har vältränade hästar med muskler och lean mean fighting machine är travstallet.
Något annat som jag märkt som haft häst sedan ´84 är att de hästar som då var sjukligt feta enligt uppfödare och oss hästägare (trots ung ålder på oss) nu mer är något över dagens "normalhull".
Jag kommer ihåg det sto som kom för betäckning där alla liksom drog efter andan när hon klev ur transporten, helt spontant.
Den kamerabilden jag har av henne (kollade för ca ett år sedan på den) skulle kunna vara vilken häst som helst i vår bekantskapskrets idag. Fjordingar i synnerhet!!
Ridlägerhästarna på fjordhästlägret kommer jag ihåg som lite flabbiga i hullet och lite tunga. I dagens mått mätt är de i rätt hull och "ska inte bli magrare".
Så visst har det ändrats rejält! Och visst fan är vi hemmablinda. Det händer mig hela tiden och jag måste fråga mina kompisar ibland för att veta om jag har koll.
Nu har jag dock bra koll med hullkollen från ASPCA. Då kan jag kolla statiskt själv utan känslor.