Bukefalos 28 år!

Veterinärbesiktning/röntgen 1,5-åring

pollux

Trådstartare
Ny medlem här! Jag har sökt bland gamla trådar men inte riktigt hittat rätt, är ju ny här så jag är inte riktigt bekant med hur forumet fungerar, så jag hoppas att ni har överseende med om frågeställningen har dykt upp tidigare!

Jag är på väg att köpa en häst som idag är 1,5 år (varmblod). Jag är lite fundersam till hur veterinärbesiktning går till på en så pass ung häst. Jag har bara köpt äldre hästar tidigare och dessutom i samma län. Jag vill göra allt rätt och helst röntga. Kan man upptäcka lösa benbitar på en så ung häst. Brukar man göra böjprov?

Den häst jag är intresserad av finns ca 60 mil från mig vilket gör det hela lite mer komplicerat. Hur gör ni andra? Vetbesiktar samma dag som hämtning eller besiktar i efterhand hos er egen veterinär på hemmaplan? Hur skriver man då kontraktet? Eller låter ni säljaren besikta själv och sedan hämta?

Hästen ifråga kostar runt 100.000 så det är kanske en aspekt att väga in?

Så, vad är optimalt tillvägagångssätt för mig som köpare?
 
Röntga kan vara vettigt även om jag personligen tycker det är lite tidigt. Inga böjprov på hästar under tre år! I övrigt sedvanlig us med rörelser fritt är vad vi brukar göra.
 
Är den fullförsäkrad sen födseln och du kan ta över försäkringen så skulle jag nog inte röntgat om jag var du... Fast det beror lite på stammen. Vissa stammar är mer kända för skrammel än andra.
 
Tack för svar! Kan inte lösa benbitar dyka upp så pass tidigt?

Tillväxtzonerna har ju inte slutit sig överallt än, så det är omöjligt att se om det kommer bli lösa benbitar eller inte. De sluter sig nedifrån och upp sas, så jag tror att kotlederna är klara vid den åldern, så de kanske det kan vara värt att röntga, ring och rådfråga en veterinär.
Min häst röntgades vid 2,5 års ålder och på bakknäna ser det ut som det är ett stort hack i skelettet (lika på båda bak), veterinären sa att det troligtvis är pga tillväxtperiod, men kunde ju inte lämna några garantier och kunde förstås inte skriva ua i protokollet eftersom det inte gick att utesluta lösa benbitar eller annat. Hästen fick därför en reservation i försäkringen. Han är nu 10 år och har inte haft några som helst problem med knäna.
 
Tillväxtzonerna har ju inte slutit sig överallt än, så det är omöjligt att se om det kommer bli lösa benbitar eller inte. De sluter sig nedifrån och upp sas, så jag tror att kotlederna är klara vid den åldern, så de kanske det kan vara värt att röntga, ring och rådfråga en veterinär.
Min häst röntgades vid 2,5 års ålder och på bakknäna ser det ut som det är ett stort hack i skelettet (lika på båda bak), veterinären sa att det troligtvis är pga tillväxtperiod, men kunde ju inte lämna några garantier och kunde förstås inte skriva ua i protokollet eftersom det inte gick att utesluta lösa benbitar eller annat. Hästen fick därför en reservation i försäkringen. Han är nu 10 år och har inte haft några som helst problem med knäna.
Det är vanligt att defekterna kommer redan som föl. Någon forskare hävdar tom innan 3 mån ålder.
 
Jag har fått lära mig att det optimala mtp lösa bitar är att röntga vid 1,5 års ålder. Så jag skulle nog röntga benen, men inget böjprov eller longering.

Jag föredrar att vara närvarande vid vet. besiktning, men det känns inte lika nödvändigt med en såpass ung häst. Dock skulle jag se till att jag var den som beställde veterinär och prata direkt med denne efter besiktningen + få se besiktningsprotokoll innan köp/hämting av hästen.
 
Tillväxtzonerna har ju inte slutit sig överallt än, så det är omöjligt att se om det kommer bli lösa benbitar eller inte. De sluter sig nedifrån och upp sas, så jag tror att kotlederna är klara vid den åldern, så de kanske det kan vara värt att röntga, ring och rådfråga en veterinär.
Min häst röntgades vid 2,5 års ålder och på bakknäna ser det ut som det är ett stort hack i skelettet (lika på båda bak), veterinären sa att det troligtvis är pga tillväxtperiod, men kunde ju inte lämna några garantier och kunde förstås inte skriva ua i protokollet eftersom det inte gick att utesluta lösa benbitar eller annat. Hästen fick därför en reservation i försäkringen. Han är nu 10 år och har inte haft några som helst problem med knäna.

Det där lät verkligen konstigt. Nej, tillväxtzonerna har inte slutit sig och ja det är ett "glapp" där när man röntgar men det borde rimligen inte förvåna veterinären? Hur van är denne att bedöma unghäströntgen?
 
Det där lät verkligen konstigt. Nej, tillväxtzonerna har inte slutit sig och ja det är ett "glapp" där när man röntgar men det borde rimligen inte förvåna veterinären? Hur van är denne att bedöma unghäströntgen?

Ingen som helst aning, det var som sagt 7,5 år sedan och det var inte jag som var köpare den gången, så jag var inte med, jag har bara fått återberättat från förra ägaren samt fått röntgenbilderna (direkt från djursjukhuset). Men jag skrev ju att vet hade sagt att det troligtvis enbart berodde på tillväxtzonerna, inte att det förvånade vet. Försäkringsbolaget däremot såg ju sin chans att sätta en reservation, det är ju bra för dem, då behöver de inte betala något om det blir problem med bakknäna.
Kan tillägga att jag bytte försäkringsbolag på hästen när jag köpte den och nu är reservationen borttagen, eftersom hästen bevisligen har hållit bra för ridning och träning.
 
Ingen som helst aning, det var som sagt 7,5 år sedan och det var inte jag som var köpare den gången, så jag var inte med, jag har bara fått återberättat från förra ägaren samt fått röntgenbilderna (direkt från djursjukhuset). Men jag skrev ju att vet hade sagt att det troligtvis enbart berodde på tillväxtzonerna, inte att det förvånade vet. Försäkringsbolaget däremot såg ju sin chans att sätta en reservation, det är ju bra för dem, då behöver de inte betala något om det blir problem med bakknäna.
Kan tillägga att jag bytte försäkringsbolag på hästen när jag köpte den och nu är reservationen borttagen, eftersom hästen bevisligen har hållit bra för ridning och träning.

Det jag menar är att det ser ut så på alla hästar och att man ändå ser om det finns fragment där. Jag har aldrig hört talas om att de skulle uppstå senare bara för att inte tillväxtzonerna har slutit sig? Däremot kan andra rtg-förändringar "komma och gå" men jag skulle tveka till en veterinär bedömning som låter som den du beskriver.
 
Det jag menar är att det ser ut så på alla hästar och att man ändå ser om det finns fragment där. Jag har aldrig hört talas om att de skulle uppstå senare bara för att inte tillväxtzonerna har slutit sig? Däremot kan andra rtg-förändringar "komma och gå" men jag skulle tveka till en veterinär bedömning som låter som den du beskriver.

För min del var det ju väldigt lyckosamt, för det innebar att den tänkta köparen drog sig ur, priset på hästen sänktes till en tiondel, vilket gjorde att jag hade råd att köpa den sedan. Enligt ägaren hade veterinären sagt att hen själv skulle köpa hästen utan att tveka, men den tänkta köparen vågade som sagt inte ta risken, eftersom vet inte kunde garantera att hästen inte kommer få några problem med bakknäna (vem kan garantera något sådant?). Så det var nog inte veterinärbedömningen i sig som var det tveksamma, utan hur köparen tolkade det hela.
 
När jag blev stående med ett moderlöst föl läste jag på allt jag kunde hitta om foder, tillväxt och OCD, på alla språk jag läsa.
Då hittade jag att lösa benbitar är i viss mån ärftligt. Det är det för att så gott som alla föl har små fragment av brosk i sina leder när dom föds. På de allra flesta tillbakabildas dessa innan fölet är ett år. Ibland blir fragmentet tyvärr istället omvandlat till ben. Vilka som blir av med det och vilka som får benbitar var till viss del ärftligt och till viss del beroende på hur stoet utfodrats under sista delen av dräktigheten och början av frigivningen.
Visst det är ett tag sedan och forskningen kan ha kommit fram till andra rön,men jag har inte sett något sådant.

Så en ett och halvt år gammal häst i den prisklassen så pass långt bort är det inte fel att röntga. Det finns ju mer än lösa benbitar som kan upptäckas som t ex Birkelands fragment. Även om det kanske inte påverkar hästen så kan det vara skäl till prisreducering eller kanske avstå köp. Benbitar behöver ju inte betyda att man inte köper men kanske att man gör upp med säljaren om vem som betalar en ev operation.
 
Röntga! Vi röntgat travhästar i den åldern varför skulle man inte kunna göra de på en ridhäst? Desto fortare man upptäcker lösa benbitar desto bättre enligt min mening. Och OCD är ärftligt!
 
En så dyr men ung häst hade jag mött upp säljarna med hästen på en klinik ni kommer överens om. Ta med släp. Röntgen och hälsoundersökning. Hade inte böjprovat eller longerat men gå/trava på rakt spår.
Går allt bra så gör affären och lasta i ditt släp och åk hem.
Kolla över hästens försäkring och ring i förväg och förbered försäkringsbolaget på att du kommer ta över försäkringen där och då innan du lastar i ditt släp :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 619
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Är på gång att köpa en ny häst. En hingst född juli -12 så drygt 1,5 år. Den ska dock få bli valack innan hemkomst och samtidigt...
Svar
5
· Visningar
1 457
Senast: tramp
·
Hästvård Jag funderar nu på hur jag ska göra med veterinärbesiktning vid köp av min nya häst. Självklart ska han besiktigas men jag vet inte om...
Svar
8
· Visningar
1 296
Senast: asaria
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 435
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp