Bukefalos 28 år!

Veterinärer

horselover77

Trådstartare
Hur gör ni som jobbar dagtid om ni behöver veterinärvård till hästen, t ex vaccinationer, raspning av tänder eller liknande. Måste man ta ledigt från jobbet då eller går det att få veterinärer att komma kvällstid?
 
Sv: Veterinärer

Måste jag så tar jag ledigt, annars har vi klinik vid travet 15 min bort, och de har kvällsöppet när det är trav på måndagar, så då kör jag dit. Har, peppar, peppar, aldrig behövt ta ut vet.
 
Sv: Veterinärer

Vissa (privatpraktiserande) veterinärer kommer även kvällstid(ja, jour finns ju också, men det antar jag att du inte menar). Vi hade en vet som gärna kom kl. 7 på morgonen, och det kan ju också funka. Normalt tar jag dock semester(eller flex om jag får för chefen, som också är veterinär, vilket innebär en stor portion förståelse för djurpysslet) så kan distriktsveterinären passa in mig i sitt schema lättare. Det kan ju komma upp något akut fall för distriktaren och då vill inte jag stå och bli stressad för att jag ska till jobbet efter veterinärbesöket.
 
Sv: Veterinärer

Min veterinär har kvällsöppet vissa dagar.
Jag stoppar alltså in hästen i transporten och åker dit.
Tandläkare finns på samma ställe så jag passar på att boka in vaccination och tänder samtidigt.
 
Sv: Veterinärer

Jobbar både helger och vardagar så jag har ju även vardagar ledigt och kan planera efter hur mitt schema ser ut för oakuta vetbesök. Annars kan jag fråga en av mina stallisar om de kan möta upp vetten, annars i nödfall får hästen gå före jobbet. Jag lastar inte och åker iväg för tandraspning, vacc osv. Vette får komma till stallet. Vi försöker att samanstråla de fyra hästar/ägare som hyr i stallet för oakuta saker så vi kan dela på kostnader och hjälp. Lasta för att åka till vette mm gör jag om något skulle bli något akut eller annat som inte går att lösa hemma vilket jag peppar peppar hitills sluppit.
 
Sv: Veterinärer

Anlita en veterinär som kör egen firma. De brukar vara ganska flexibla och inte lika bundna till kontorstider som de större veterinärföretagen.

En annan fördel med enmansfirmorna är ju att det brukar gå att få bättre pris.
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinärer

Jag tar ledigt, och jag ligger som regel ca 25 timmar i plus på flexen så jag har lite att ta ut. Dessutom slutar jag kl 14 varannan måndag och hör man av sig i god tid, brukar det ju gå bra för veterinären att komma då.
Jag tycker att jag har god kontakt med min distriktsveterinär och det händer att hon föreslår att komma på helgen - om hon är utkallad till någon åt mitt håll för då delas kostnaden för resan.
 
Sv: Veterinärer

Brukar slå ihop vaccination, årlig kontroll och tandvård och ta ledigt. Åker iväg till klinik och tar allt samtidigt.
 
Sv: Veterinärer

Jag har tagit ledigt hur mycket som helst för "vård av sjuk häst",men inte en dag för vård av sjukt barn....:crazy:Leve flextiden!!

Vid skoningar kör jag in hästarna till ATG kliniken och lämnar de där innan jobbet så skor hovslagaren under dagen när han får tid över.
Hämtar de sedan efter jobbet nyskodda och fina.:laugh:
 
Sv: Veterinärer

Brukar slå ihop vaccination, årlig kontroll och tandvård och ta ledigt. Åker iväg till klinik och tar allt samtidigt.

Så gör jag med, slår ihop det som ska göras och åker till kliniken.

Dock brukar jag inte behöva ta ledigt, oftast jobbar jag skift så kan ta det före eller efter jobbet eller så flexar jag :)

I förra stallet hade jag 5min skrittavstånd till kliniken så då red/gick jag dit.

Om jag måste så tar jag ledigt men min veterinär brukar vara väldigt medgörlig med tider både på morgon och kväll.
 
Sv: Veterinärer

Jag försöker att alltid har några timmar på komptidskontot som jag kan ta ut. Försöker lägga veterinärbesök om jag börjar senare en dag eller är ledig en vardag. I värsta fall får jag ta semester eller tjänsteledigt, vilket jag iofs inte har behövt än. Har en bra schemaplanerare som förstår mitt intresse och försöker hjälpa till.
 
Sv: Veterinärer

Jag försöker oxå slå ihop flera saker och tar sen ledigt för att veterinären ska komma hem.
 
Sv: Veterinärer

Jag jobbar skift men skulle det köra ihop sej så har jag en som hyr stallplats här som kan komma praktiskt taget när som helst för han är pensionär.
Så jag ska då inte klaga! Kan inte ha det bättre. :bow:
 
Sv: Veterinärer

Min kompis som känner min häst mycket väl kan ta dagtid, kvällstid kan jag själv. Sen har vi två privata som kan komma lite när som helst , jättebra lördag förmiddag tex. Vi är ofta några stycken som behöver planerade besök, stort stall.
 
Sv: Veterinärer

Vi har bara distriktsvet på någorlunda okej avstånd. Finns klinik två timmar bort om det är kris. Men när det ska raspas och vaccineras och sånt får vi antingen ta ledigt eller ta hjälp av varandra, vi är tio pers i stallet och ungefär hälften har sådana arbetstider att vi kan vara med även om det blir på förmiddagen.
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: Cambrie
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
758
Senast: Piaff
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
166
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp