Veterinärförbundet i hård kritik mot SVT: ”Bagatelliserar skadlig ridning”

Nackdelen är ju att det inte kan anmälas anonymt utan bara lämnas in som tips till polisen om man vill vara anonym.
Ja, sant - å andra sidan så kan vi också se det som något bra att anmäla någon för ett brott inte kan göras anonymt. Det finns ju de som missbrukar anmälning till länsstyrelsen, när de egentligen har en dispyt med grannen. En polisanmälan är av större vikt och missbruk har då konsekvenser. Och som anklagad har man rätt att veta vem som anklagar en för brott.
 
Ja, sant - å andra sidan så kan vi också se det som något bra att anmäla någon för ett brott inte kan göras anonymt. Det finns ju de som missbrukar anmälning till länsstyrelsen, när de egentligen har en dispyt med grannen. En polisanmälan är av större vikt och missbruk har då konsekvenser. Och som anklagad har man rätt att veta vem som anklagar en för brott.
Å andra sidan så hade jag inte gjort en anmälan om jag inte kunde göra det anonymt, att utsätta mig för den risken det skulle göra om hen visste vem det kom ifrån skulle jag inte utsätta mig för.
Nu blev anmälan av då jag kunde vara anonym hos länsstyrelsen men hos polisen hade det bara blivit ett tips och ingen anmälan.

För och nackdelar med det mesta.
 
Å andra sidan så hade jag inte gjort en anmälan om jag inte kunde göra det anonymt, att utsätta mig för den risken det skulle göra om hen visste vem det kom ifrån skulle jag inte utsätta mig för.
Nu blev anmälan av då jag kunde vara anonym hos länsstyrelsen men hos polisen hade det bara blivit ett tips och ingen anmälan.

För och nackdelar med det mesta.
Vad riskerar du?
Förstår jag rätt att du anmält någon från SVT till länsstyrelsen, eller menar du en ryttare? Eller ett annat fall? Bara så jag förstår.
 
Vad riskerar du?
Förstår jag rätt att du anmält någon från SVT till länsstyrelsen, eller menar du en ryttare? Eller ett annat fall? Bara så jag förstår.
Det var en anmälan jag gjorde för många år sedan. Den skulle inte blivit gjord om jag inte kunde vara anonym. Så inget med nuvarande att göra🙂.

Vad jag riskerade var att en med högt våldskapital skulle få veta vem som gjort anmäla.
 
Jag tog hjälp av hovslagaren att göra en anmälan en gång. Var nyinflyttad och i grannbyn gick en häst som var mager så revben och kotor stack ut. Eftersom jag var helt ny byn och inte visste vem som kände vem och var bekant med vem, kändes det lite synd att behöva börja med att kanske göra sig ovän med grannar.
Så jag körde förbi med hovslagaren som tog lite bilder och sen gjorde hovslagaren anmälan. Hovslagaren sa att hen sett hästen när hen passerat på väg till kund. Eftersom det fanns bilder också så gick det fort. Dagen efter hade hästen täcke på sig och var flyttad till en hage med mer bete, och inom en vecka var den borta.
 
Jag har anmält misstänkt vanvård/djurplågeri till länsstyrelsen, som sen i sin tur gjort en polisanmälan.
Jag kallades som vittne till rättegången och ägarna blev dömda för djurplågeri.
Hade jag anmält anonymt kanske de inte blivit dömda.
Finns det en (känd) veterinärkontakt får de ofta vittna även utan att ha varit den som anmält :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I ett öppet brev till SVT kritiserar Sveriges veterinärförbund kommentatorerna i sändningarna av världscupfinalen i dressyr. De menar...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter SVT svarar nu på Nina Lekanders kritik om att Ryttareliten skulle visa en bild av ridning som en sport endast för överklassen. "SVT:s...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp