Bukefalos 28 år!

Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

F

fia1991

Vet inte om det finns en sån tråd redan? Letade men hittade ingen iaf.

Tänkte vi kunde få igång en skojig tråd om vad vi har för konstigt i våra akvarium, som inte är en fisk ! Alltså typ grodor, räkor, salamandrar osv :bump: Här kan vi diskutera saker som vi undrar över, dela med oss bilder på våra små monster och sprida lite kunskap om det behövs ! :p

Själv har jag klogrodor, både albino och vanliga bruna. Ska ladda upp lite bilder sen när jag hittar minneskortet till kameran..
 
Sv: Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

Jag har två gulbukade sköldpaddor i mitt 375-liters akvarium. Tyvärr är jag inte speciellt intresserad av dem och akvariet tar upp väldigt mycket plats i vår lilla lägenhet, så jag funderar på att sälja både sköldpaddor och akvarium.
 
Sv: Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

Har inget nu. Det senaste akvarielevande djuret jag hade var en guldhamster :angel:
Petboxlevande djur hade jag däremot innan, i form av Afrikanska jättelandsnäckor.
 
Sv: Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

Jag har räkor :D, tre olika sorter. Samt posthorn (två olika färger) och äppelsnäckor (4-5 olika färger) !
 
Sv: Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

Märkte idag att jag fått inkräktare i mitt akvarium, en snigel ! Fast jag tycker den är söt, den får va kvar så länge det inte blir fler :)

Min äldsta groda har ätit massor igår efter att ha matvägrat ett par veckor så jag är glad nu när den är tjock igen ! :bump:
 
Sv: Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

Jag har ett 500 liters kar med 2 vita Axeloter.

Ska se om jag hittar något bra kort på dessa skönheter.............
 
Sv: Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

Vad häftigt med en axolot!!! Dom ser verkligen ut som små monster :p

Ska se om jag lyckas lägga in en bild på storgrodan..

nä, hade visst ingen på datorn !

:bump:
 
Sv: Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

I fiskkaret har jag äppelsnäckor och i det större möss (och nej, det större är ej vattenfyllt).:D
 
Sv: Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

Vad häftigt med en axolot!!! Dom ser verkligen ut som små monster :p

Ska se om jag lyckas lägga in en bild på storgrodan..

nä, hade visst ingen på datorn !

:bump:

Visa gärna bild!!!!
Jag har en kompis som upptäckte att hon hade en axolot i sitt akvarium en dag. Den måste kommit med när hon köpte mossa till ett yngelakvarium.

* Jenny *
 
Sv: Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

knapp

Jag är stolt passare av pipa pipa grodor, bild från google.
images


Det är så här man oftast ser dem flyta omkring i akvariumet.

Sedan har jag två übersöta vattensköldpaddor i ett akvarium på mitt rum, en är min och en är min kompis. Kommer inte ihåg art, hittar den inte heller efter en sökning på Internet. De är däremot finnare än de flesta andra jag sett, istället för grisnäsa har de en potatisnäsa, är mycket ljusare i färgen. Inte alls sådär grön med gult mönster som många har.

Sedan har jag en kampfiskhane och en hona hos en kompis, han har även lite olika fiskar som jag inte kommer på på rak arm, samt jättefräcka maskrosdjur. I sköldpaddornas finns där även röda räkor och i det andra akvariumet finns det räkor som städar och är lite större samt en del äppelsnäckor och en annan art snäckor. Det blev lite blandad kompott och jag har inte jättekoll, jag gör som jag blir tillsagd. :angel:

Hade hemskt gärna velat ha en axelot! Tycker de är skitfräcka.

Har landlevandra afrikanska snäckor (som är gigiantiska), en hel del ormar, geckosar, ödlor (ackisar) mfl som jag är stolt passare. Och en kameleont! Som jag mest beundrar och inte gör så mycket mer (bara snäckorna som är mina). Ja som sagt, det blev lite mer än vad jag bara har i akvariumet. :angel:
 
Sv: Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

Pipa-pipagrodor som ser så snuskiga ut när de föder! Men de är balla :D Köpte du dem av janne eller? Jag såg dem i butiken när han hade dem för några år sedan... Balla, men naturligtvis var alla bokade redan.

Härhemma har vi slamkrypare och lite räkor (utöver fiskarna då):) Är på jakt efter roliga salamander-arter.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

Visa gärna bild!!!!
Jag har en kompis som upptäckte att hon hade en axolot i sitt akvarium en dag. Den måste kommit med när hon köpte mossa till ett yngelakvarium.

* Jenny *

Haha, vad konstigt ! Kul att få med ett litet monster när man handlar mossa :p
 
Sv: Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

Jag har varit lite orolig för storgrodan. Hon har i alla år lagt ägg väldigt ofta och brukar prata och kurra på¨kvällarna. Nu på senaste tiden har hon inte gjort några ägg alls och hon har ändrat färg !!! hon har fått som mörkt mönster på rygg och ben, var och frågade i djuraffären men dom sa att det inte var något att oroa sig för, det var tydligen ålderstecken. men ändå, konstigt tycker jag. Grodan är ju albino och borde inte byta färg sådär ! igår pratade den massor och åt så det verkar inte va nåt fel på den.

Nån som vet vad det kan vara ?

Jag har förlorat en av mina små naturfärgade klogrodor, mina ögonstenar :cry: dom är ju sjukt svåra att få tag på (alltså inte dvärg). Kom hem en kväll och hittade en av dom på golvet, den levde så jag räddade den men en är fortfarande borta i nåt skrymsle i lägenheten. Stackarn, det har gått två veckor nu så den är med all säkerhet död. men men, dom andra mår bra ! fast akvariet har börjat läcka, måste lagas. suck..:bump:
 
Sv: Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

Jag har en damm (ute) med salamandrar, minst 25 stycken.
Man ser dom inte så ofta men det är roligt att veta att de finns :D.
 
Sv: Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

Funkar det för andra rovdjur?

Jag är lite inne på att låta mina sköldpaddor bo hos mina föräldrar under sommaren. De har en stor trädgårdsdamm med bra reningsverk och bra klätterplatser. Men jag är lite orolig för att fåglar ska komma och norpa dem. Päronen vill inte ha galler över dammen och poängen är ju att sköldpaddorna ska få leva lite "fritt".
 
Sv: Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

Jag antar att en del får ingå i naturens kretslopp så att säga :grin:

Värst har faktiskt varit grannarnas barn/med kompisar som suttit med håvar och annat fastän vi bett att de ska leka någon annanstans :mad:.

Salamandrarna kommer till dammen på våren och leker. Därefter kliver de upp och bor i skogen. Ynglena blir klara någon gång under sensommaren (väldigt roligt att följa deras utveckling, ungeför som grodyngel fast de har kvar svansen :)). På vintern ligger de i dvala under en sten tex för att kvickna till när det blir varmare. Då går de till den plats de är födda och leker.

Och så vidare.

Vad har du för små sköldpaddor som fåglarna kan ta? Är de rödörade, låt dem bli lite större så är det ingen risk.

Är de halvakvatiska så de lever på både på land och vatten måste du nog ha en inhängdad.
 
Sv: Vi med andra djur än fiskar i akvariet !

Ingen aning.

Jag har bara kommit i kontakt med halvakvatiska och en sån skulle jag haft en inhängnad till. Inte för att de rör sig speciellt fort men efter ett tag utan tillsyn i trädgården är de nog borta. Hade alltså varit mer bekymrad över rymningsrisken än att en hungrig fågel skulle komma.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
8 040
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp