Vilka rutiner har haft mest positiv inverkan på ditt liv och välmående

Stefffie

Trådstartare
Kära buke,

Pandemin påverkar oss alla olika - själv sitter jag i lockdown och kommer att jobba hemifrån minst till september, och troligtvis mycket också därefter. Därtill jobbar jag bara 60% juli-augusti så jag har myclet tid, mycket tid hemma och många rutiner som åkt ut fönsterevägen.
Jag är ganska duktig på att träna då det är ett bra sätt att avsluta arbetsdagen och gå utomhus (förutom de senaste dagarnas värmebölja...).

Det finns ju en miljon hurtiga artiklar på nätet om typ "10 saker högpresterande personer gör innan frukost varje ag" men jag känner mig väl kansle inte såå peppig, utan vill istället hörs från bukefalisterna!

Vilka rutiner (morgon, dag, kväll..) svär ni vid? Som.ni håller fast vid även de dagar ni egentligen inte känner för det? Någon ny vana som ni lagt till med där den positiva effekten förvånat er?

Inspirera mig!
 
Har precis börjat jobba igen efter två års sjukskrivning.
Jobbar tisdag -fredag mellan 10-12:30.

Jag har börjat träna på morgonen. Dels för att det är den enda tiden jag skulle orka och sen för att gymet är relativt tomt med folk den tiden.

Kommer hem från jobbet Och tar mig en tupplur på ca två timmar. Något sådant har aldrig kommit på fråga tidigare i mitt liv ska tilläggas.

Försöker göra saker jag mår bra av i högre utsträckning.
 
Nu är det här inget nytt för mig. Sedan olyckan hände för snart 19 år sedan har jag gått hemma. Jag kommer aldrig vänja mig vid det, kommer aldrig att bli tillfreds med det men med fasta rutiner överlever jag dagen även om det är enormt ensamt.

Jag kan inte ta mig någonstans själv, de dagar jag kunnat köra bil senaste året är ca 3 (och då ca 2 mil totalt med resultatet att jag blivit helt utslagen i två veckor efter) så jag är verkligen isolerad. Jag förlorade pga en handläggare som ogillar mig min livlina hemtjänsten (som jag har haft i 13 år både för praktisk hjälp och för att bryta isoleringen) för några månader sedan med motiveringen att jag hänger på internetforum och det anses kunna uppfylla mina sociala behov och att tjänster som städ och handling går att köpa på andra sätt och att min sambo har ett ansvar för mig så nu är jag helt beroende av sambon och det är verkligen inte roligt. Tillbaka till 1800-talet känns det som och att vara så beroende av sin partner är verkligen inget någon borde behöva vara. Det är inte bra för vare sig mig eller honom. Det är tufft nog ändå att ha en sjuk partner och att dessutom behöva vara vårdare, nej det är vidrigt. Jag kände mig som ett påhäng och börda redan innan och det är verkligen inte bättre nu. Han jobbar borta varannan vecka dessutom och då är jag ensam helt och hållet.

Jag har ett barn som bor några mil bort men hen har såklart fullt upp med sitt eget liv och varken kan eller ska behöva vara någon slags underhållning/hjälp åt sin mamma. Mitt andra barn bor drygt fyra timmar bort så hen kan ju omöjligt hjälpa till med praktiska saker heller. Övrig släkt har jag ingen kontakt med och vännerna försvann när jag blev sjuk så isolerad är jag verkligen. Missförstå mig inte. Jag förstår att de försvann. Jag har så minimalt med energi att allt måste vara på mina villkor och vem orkar med det i längden? Men jag som alltid har varit väldigt extrovert mår inte toppenbra av isoleringen.

Jag lägger upp dagen med sömn, mat, rörelse och vila utefter ett schema. Håller tiderna i största mån men stressar inte när klockan drar iväg. Jag har som tur är mina djur som gör att jag måste gå upp varje morgon och de gör att jag överhuvudtaget har något att gå upp för. Utan dem hade nog allting fallerat för jag tror inte att jag hade kunnat motivera mig själv att gå upp varje morgon under så lång tid annars.

Min prio är allt som kan göra mig friskare. Att gå varje dag gör att rullstolen håller sig borta och att äta, sova och vila i lagom doser på bestämda tider hjälper också till.
 
Kära buke,

Pandemin påverkar oss alla olika - själv sitter jag i lockdown och kommer att jobba hemifrån minst till september, och troligtvis mycket också därefter. Därtill jobbar jag bara 60% juli-augusti så jag har myclet tid, mycket tid hemma och många rutiner som åkt ut fönsterevägen.
Jag är ganska duktig på att träna då det är ett bra sätt att avsluta arbetsdagen och gå utomhus (förutom de senaste dagarnas värmebölja...).

Det finns ju en miljon hurtiga artiklar på nätet om typ "10 saker högpresterande personer gör innan frukost varje ag" men jag känner mig väl kansle inte såå peppig, utan vill istället hörs från bukefalisterna!

Vilka rutiner (morgon, dag, kväll..) svär ni vid? Som.ni håller fast vid även de dagar ni egentligen inte känner för det? Någon ny vana som ni lagt till med där den positiva effekten förvånat er?

Inspirera mig!

Regelbunden sömn i minst 7 timmar utan avbrott. Det betyder att jag går och lägger mig ungefär samma tid varje kväll och sedan alltid vaknar pigg och utvilad en bit innan klockan ringer (klockan hinner först sådär 1 av 20 morgnar). All skillnad i världen att vakna upp och känna sig enormt sugen på att ta sig an den kommande dagen, jämfört med att bli uppväckt av extern utrustning mitt i ”fel” del av sömnen. (Tidigare hade jag grav sömnapné som nu behandlats bort 100%, utan det hade det inte fungerat)
 
Jag sitter ju i en ganska liknande situation med lockdown och grejer. Träningen har varit enormt viktig för mig också, så den håller jag hårt i, men framförallt har jag börjat ta mig tid till frivillig motion. Jag tänker främst promenader och cykelturer utan något särskilt mål. Där den huvudsakliga anledningen till att gå ut är just att komma ut och få lite rörelse i kroppen. Det försöker jag göra varje dag, och om det så bara blir en tur i kvarteret på 20 minuter så får det mig att känna mig väldigt mycket bättre, framförallt mentalt. Dessutom har jag börjat lära känna, och uppskatta, mitt närområde mycket mer! Nu när sommarpratarna har kommit igång har jag bestämt mig för att jag ska gå ut och gå med ett sommarprat i lurarna åtminstone två gånger i veckan och inte sluta gå förrän det är slut, bara för att jag kan och för att det är så himla lätt att fastna i soffan annars.

Jag har även hållit hårt i mina matvanor och äter precis samma frukost som jag brukar, trots att det finns många mer lockande (och mindre näringsrika) alternativ. Däremot har jag lagt till en eftermiddagsfika som jag inte brukar ta när jag jobbar som vanligt. Min konsumtion av kex och kakor har alltså skjutit i höjden under dessa månader :D Det förgyller dagen ganska mycket att ha en liten "sweet treat" att se fram emot framåt 15-snåret.

Jag har börjat lära mig lite italienska, samt putsa på franskan, via Duolingo. Bara 10 minuter om dagen, men det hjälper mig att känna att jag gör något vettigt och stimulerande för hjärnan. Har av samma anledning laddat ner en app som heter Elevate och som är ganska kul för mig som gillar spel och utmaningar (men man får lite ont i hjärnan efter ett tag :p).

Jag har börjat prata med min bästa kompis i Sverige på Skype betydligt oftare än vanligt, och vi bestämmer alltid ett nytt datum att "ses" innan vi avslutar samtalet. Det har lett till att vår relation känns starkare än nånsin.

Slutligen har jag börjat ta hand om min stela nacke och rygg på ett sätt som jag aldrig hade gjort tidigare, med små rörlighetspauser under arbetsdagen och mer ordentliga "sessions" åtminstone en gång i veckan. Jag märker direkt när jag slarvat och har på det sättet blivit mer medveten om min kropp under denna period.
 
Det jag märker att påverkar mitt mående mest är matvanorna. Jag måste äta vettig frukost varje dag, annars fungerar absolut ingenting. Jag försöker också äta ordentlig mat innan jag äter onyttigheter för att inte äta mig mätt på det onyttiga. Försöker också välja "bra" onyttigheter (tex inget lösviktsgodis som mest är socker med färgämnen utan istället glass gjord på bra ingredienser osv). Lyckas jag hålla mig till det så fungerar det mesta helt ok och humöret hålls relativt stabilt oavsett vad som händer runt mig.

Regelbunden träning är det näst viktigaste för mig, och att sjunga. Jag mår otroligt bra av att sjunga och försöker att varje dag, oavsett humör och planer osv att lyssna på musik, sjunga med och bara koppla av rent mentalt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp