vilken nivå är det här programmet?

lizan

Trådstartare
Moderator
Jag bor ju i USA och har börjat med lite programridning, för att se vart jag kan tävla om det blir aktuellt till hösten.

och nu är jag ju nyfiken på vad det motsvarar i svenska klasser! :)

Det här provade vi idag, och tränaren var supernöjd med skritten och traven men galoppen blir skänklarna för flaxiga så hästen älgar iväg o jag blir hängandes i tygeln varpå han hänger tillbaka. :p

men iaf, programmet var lever 3 test 1:
A Enter collected trot
X Halt, Salute
Proceed collected trot
C Track left
S-V Shoulder-in left
V-L Half circle 10m
L-S Half pass left - half pass är sluta
MXK Change rein medium trot
K Collected trot
FXH Change rein extended trot - change rein betydde tydligen bara byta ställning i nacken
H Collected trot
(Transitions at F and H)
R-P Shoulder-in right -öppna såklart
P-L Half circle 10m
L-R Half pass right
C Halt, reinback four steps -rygga
Proceed medium walk
H Turn left
Between G &M Shorten stride, half turn on haunches
left -bakdelsvändning
Proceed medium walk
Between G & H Shorten stride, half turn on haunches
right
Proceed medium walk
M Turn right
M-R Medium walk
(Medium walk)
CHG(M)G(H)GMR
R-K Extended walk
K-A Medium walk
Before A Shorten the stride in walk
A Collected canter left lead
A-C Three loop serpentine-simple change
of lead each time crossing the
centerline
H-K Medium canter
K Collected canter
P Circle left 10m
P-S Change rein, flying change between
centerline and S
M-F Extended canter
F Collected canter
(Transitions at M and F)
V Circle right 10m
V-R Change rein, flying change between
centerline and R
C Collected trot
E Turn left
X Turn left
G Halt, Salute


Lite lätt rörigt kanske att bara läsa igenom sådär,
men momenten som är med är alltså öpnnor, slutor, bakdelsvändning, serpentiner i galopp med byten (det står simple change, vilket jag antar är enkla byten, vi gjorde vanliga byten dock så jag vet inte, men det är ju flying changes senare i programmet så), ryggning, 10meters volt i galopp, samlade och ökade gångarter.

så var ungefär skulle det här programmet ligga i den svenska skalan?

jag har bara tävlat dressyr en gång, och då fick jag inte rida annat än programmet för ryttarmärke II, så jag kan verkligen inte sånt här. :p
 
I LA:5 ingår:
öppna, bakdelsvändning, serpentiner med enkla byten

I Msv B:1
öppna, sluta, skrittpiruett, ryggning, byten på serpentiner och efter diagonal

Har egentligen ingen koll på vad som ingår i vilka program, men kollade på stallbackens hemsida!
 
MSV B?

Jag tycker själva programmet verkar ganska likt LA:5 (men orkade inte jämföra riktigt) men eftersom galoppombyten i språnget ingår så är det ju msv-nivå.
 
Säger som dom andra LA:5 fast med galoppombyten. Msv B:1 ? jag har ingen koll på det programet men travar man in i det?

Annars brukar man ju galoppera in i msv programmen.

Fast när jag var i Tyskland hade dom rätt mkt trevliga program vad sägs om en Msv A fast med 3 byten på diagonalen istället för 5 st och med galoppiruettarna, sedan var det diagonalslutor i galopp från kortsidan till B , byte , sedan andra galoppslutan till G. mkt trevligt mellan Msv B :5 och Msv A:1 program tycker jag.

Kanske påminner om det är FEI programmet för unga ryttare??
 
så man kan nog säga att det här är på ungefären LA5, o så sen i dom 2 nästa programmen på Level 3 borde det nog motsvara medelsvår?

häftigt!
det hade jag ALDRIG kunnat tro att jag skulle lyckas med på 2 månaders träning! :eek:
 
hm, vad kommer egentligen efter msvA?

och när kommer förvänd galopp in i det hela?
är det i msvB4?

och när börjar man med piruetter?
(i galopp alltså)
 
Efter Msv A kommer St George, dom är nästan identiska men George är pyttelite svårare och sedan Intermediere I där en galoppsax + byten i vartannat och hela piruetter.

Förvänd galopp kommer in i LA.

Halva piruetter kommer i Msv A samt 5 byten i vart 3:dje

Hela piruetter i Intemediere I
 
OK, tack! :bow:

vilket LA börjar man med förvänd galopp?
jag tittade på programmen men det blir bara ett virrvarr i huvudet på mig när jag bara ser alla dom där förbannade strecken i olika färger. :p

kul att jämföra dom olika! :)


och st george o dom där, är det samma program iom att dom heter samma? eller är det fortfarande olika? vet du det? jag har bara programmen tom sista level 4 msvA.
 
japps!
fast just nu är jag hemma i sverige på semester.
men jo, det är rätt kul. iaf med hästarna! :D :bow: :love:
 
Förvänd galopp finns i alla LA-program, dvs redan i LA:1

Alla program som heter "FEI:s någonting" är internationella och det är samma program i hela världen. De som inte har "FEI:s" i början av namnet är nationella och gäller bara i Sverige (fast jag tror att man på Åland använder både svenska och finska program, men då måste de ju skriva 'Svenskt LA:1 2003' i propositionen)
 
Du har ju fått bra svar, men jag lägger till lite... :D Detta är vad jag hört/fått lära mig:

1st level - ca LB
2nd level - ca LA
3rd level - de första testen som de svåraste LA, sedan MB
4th level - MB
FEI level - MA/St Georg och uppåt

Sedan finns väl training level (ca LC?) och preliminary (?) också?

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
3 428
I
Dressyr Medium walk Extended walk Backwards Turn on hauches Collected trot Medium trot Extended trot Leg yield Shoulder in Travers...
Svar
8
· Visningar
1 434
Senast: Immer
·
Dressyr Hittade en jättebra lista.... As the Academy wants to promote the communication among dressage friends from all over the world, we...
Svar
3
· Visningar
1 887
Senast: true_blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp