Villastaket. Bästa?

Diabetikern

Trådstartare
Ska ju flytta till nytt hus och vill hängna in det. Behöver vara nät.

Problemet är att det är ett ganska stort område jag vill hägna in. Dels för att annars kommer det se futtigt ut om jag gör en mindre tträdgård i trädgården så att säga och dels för att jag kommer skaffa en robotgräsklippare och vill minimera min egna gräsklippning så mycket som möjligt.

Lite osäker på vad man ska ha utan att det kostar 100 000 typ.

Vad har ni?

Behöver vara minst 1m högt och med nät. Fårstaket är för stora maskor där går mina hundar ut igenom.

I dagsläget har jag vanliga hagstolp och trädgårdsstängsel från jula men de ligger på 25m rullar och jag tror jag hamnar på ca 5-600m totalt för inhägnad och behöver 2 grindar.. Är det något annat jag behöver tänka på?

Här är en bild/vy över huset samt hur jag tänkt staketet ska gå. Vill ha en grind vid huset samt en mindre ned vid skogsskanten så det blir lätt att ut och gå

Vad skulle ni satt för staket?
 

Bifogade filer

  • inhägnadVadet.jpg
    inhägnadVadet.jpg
    351,3 KB · Visningar: 139
Ska ju flytta till nytt hus och vill hängna in det. Behöver vara nät.

Problemet är att det är ett ganska stort område jag vill hägna in. Dels för att annars kommer det se futtigt ut om jag gör en mindre tträdgård i trädgården så att säga och dels för att jag kommer skaffa en robotgräsklippare och vill minimera min egna gräsklippning så mycket som möjligt.

Lite osäker på vad man ska ha utan att det kostar 100 000 typ.

Vad har ni?

Behöver vara minst 1m högt och med nät. Fårstaket är för stora maskor där går mina hundar ut igenom.

I dagsläget har jag vanliga hagstolp och trädgårdsstängsel från jula men de ligger på 25m rullar och jag tror jag hamnar på ca 5-600m totalt för inhägnad och behöver 2 grindar.. Är det något annat jag behöver tänka på?

Här är en bild/vy över huset samt hur jag tänkt staketet ska gå. Vill ha en grind vid huset samt en mindre ned vid skogsskanten så det blir lätt att ut och gå

Vad skulle ni satt för staket?
Jag hade nog lagt Gunnebo eller motsvarande bara och kompletterat med buskar eller annat grönt runt det för att få lite trevligare utseende på det.
 
fast planteringsnäten viker sig väl för minsta lilla?
Jag har inte använt sådana så jag har lite dålig koll faktiskt. Det som satt på visningsbilden hade någon form av hagstolp satta ganska tätt och till riktigt små djur, typ kaniner, rekommenderade de att komplettera med ytterligare ett nät i underkant.

Kaninhagar lägger folk putsnät runt. Det går också att hitta billigt och kommer inte kräva att du kompletterar med något. De kanske är kraftigare men jag skulle tippa att du kan behöva stolparna lite halvtätt där också för att det ska bli lätt att hantera. De kaninhagar jag sett med sådant har haft stolpar med 1-2 meters mellanrum vad det sett ut som. Jag tycker att nät, inkl putsnät, är ett elände att sätta upp på bra sätt så jag hade nog behövt sätta tätt-tätt 🫣
 
Ska ju flytta till nytt hus och vill hängna in det. Behöver vara nät.

Problemet är att det är ett ganska stort område jag vill hägna in. Dels för att annars kommer det se futtigt ut om jag gör en mindre tträdgård i trädgården så att säga och dels för att jag kommer skaffa en robotgräsklippare och vill minimera min egna gräsklippning så mycket som möjligt.

Lite osäker på vad man ska ha utan att det kostar 100 000 typ.

Vad har ni?

Behöver vara minst 1m högt och med nät. Fårstaket är för stora maskor där går mina hundar ut igenom.

I dagsläget har jag vanliga hagstolp och trädgårdsstängsel från jula men de ligger på 25m rullar och jag tror jag hamnar på ca 5-600m totalt för inhägnad och behöver 2 grindar.. Är det något annat jag behöver tänka på?

Här är en bild/vy över huset samt hur jag tänkt staketet ska gå. Vill ha en grind vid huset samt en mindre ned vid skogsskanten så det blir lätt att ut och gå

Vad skulle ni satt för staket?
Du behöver ett bra fundament för stolparna. Behöver du även skydd mot såna som gräver sig under?
 
@Tranan nej inga som gräver sig. hundarna är ju bara ute om jag är med dem så behöver inte vara värsta skyddet.

Mer bara ett stopp så de är i närheten
 
Staket är dyrt :(
Jag har viltstängsel på 2 sidor av min tomt. Det är som fårstängsel fast med mindre maskor längst ner. Så trodde det var säkert för att hålla min lilla hund inne men hon lärde sig att klättra över de små maskorna och kränga sig igenom en stor högre. Så nu håller jag på att täcka 30 cm över de små maskorna med julas lättviktsnät. På framsidan har jag trädgårdsstaket som jag fick gratis av en kompis som monterat ner det. Och på sista sidan är det typ ett gunnebostaket av äldre modell mot grannen. Det är inte helt sällan man ser att folk skänker bort/säljer nedmonterat staket så om du inte är ute efter att det är estetiskt likadant överallt så kanske det är ett alternativ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp