Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Å tack!@Emiro så himla fint ni har det !
Vad fint du har det!Min förra lösdrift var suverän bortsett från när det blev isgata (vilket det inte "ska" bli uppe i norr), då själva hagen var extremt kuperad och utformad så hästarna fick röra på sig mkt hela dagarna.
Det jag saknade var sånt som skulle gjort arbetet lättare; lampor både vid grindar och ligghall, indraget vatten så jag slapp kånka, närhet till gödselstack och hösilage etc. Efter några månader fixade min pappa en till grind (på andra sidan bäckravinen) inklusive sluss, det gjorde enorm skillnad då hästarna inte alltid hade lust att gå runt hela hagen bara för att jag ville rida.
Avslutar med lite bilder.
Ligghallen, hade gärna gjort den annorlunda också. Tex inte lika djup men ffa en till ingång, så inte en häst (som på bilden) kunde blockera.
Typ det bästa med hela ligghallen: utkik!
Några bilder på hagen, men det är hopplöst att få fram hur brant backen egentligen var.
Oj vilka hagar !Hästarna delar bostad med korna. Korna är flest och har den större delen.
Ligghallen är byggd i en gammal grusgrop, alltså är det grus och sand som underlag vilket gör att leran är obefintlig. Strör med halm direkt på marken.
Ligghallen ligger någon 100 meter från stallet om man går genom kohagen, där uppe serveras mat och vatten samt saltsten. Nere i ligghallen finns halm att äta på. Hästarnas väg upp är något längre då de måste gå längs utkanten av kohagen för att komma till sin del av övre hagarna. Lite luddigt förklarat men
Ser inte ligghallen från huset kan vara en liten nackdel ibland, kör ner strö/foderhalm med traktorn och kollar läget där när vi ändå kör ner ensilagebalar till korna vilket görs en gång per vecka. Mockar inte utan fyller på med ren halm eftersom. Kollar sedan till fots ytterligare en gång per vecka när man kollar kornas foder etc. Hästarna kommer ju upp tre gånger per dag för foder så dem ser jag ganska ofta oavsett, i bland är de uppe vid stallet hela dagarna Beror lite på väder osv.
Äldre bild på mer av skogshagen.
Korna har sin mat vid ligghallen ser ni här i form av ett julkort Hästarna har ej fri tillgång utan får sin som sagt uppe vid stallet/vattnet.
Vad spännande med köldridå! Bryr sig hästarna något om den? Tänker om de biter i den eller är "rädd" för den? Låter ju väldigt bra med sådan iaf!Vi har tre olika lösdrifter. Den enklaste men nästan den bästa är där småponnyerna bor. Det är ett utrymme i ladan och vi har köldridå i öppningen. Det är svalt där på sommaren och inga insekter kommer in. Har ingen bild på den tyvärr.
Sen har vi en större ute på sommarbetet och den är jag väldigt nöjd med.
Vi har mycket broms och andra otäcka flygfän och innan vi byggde denna fick vi ha hästarna inne dagtid på somrarna. Otroligt skönt att kunna ha dem ute nu. På bilden har vi precis smällt upp den och inte halmat ännu.
I ena vinterhagen har vi denna mellanstora:
Den önskar jag att vi hade gjort större så att vi kunde ha fler hästar i den hagen på vintern (och slippa ha hästar på box) men för övrigt är jag nöjd med den. Den utnyttjas flitigt.
Tack!Vad spännande med köldridå! Bryr sig hästarna något om den? Tänker om de biter i den eller är "rädd" för den? Låter ju väldigt bra med sådan iaf!
Jag har föreställt mig en sådan som du kallar mellanstor. Hur många hästar tycker du den är lagom till? Känns den sval på sommaren?
Det ser ut som att dina hästar har det väldigt fint och bra
Vad fint du har det!
Hur stor är din ligghall? Kan tänka mig att fönstret är poppis . Jag har tänkt mig vindnät upptill för att de ska ha koll lite runtomkring.
Oj vilka hagar !
Den ser väldigt fint ut. Används den mycket?
Hur ser er lösdrift/ligghall ut?
Vad är bra med den och vad är inte bra med den?
Hur önskar du att den skulle se ut/fungera?
Lägg gärna mycket bilder ! Och visa detaljer och finesser !
Hur ser er lösdrift/ligghall ut?
Vad är bra med den och vad är inte bra med den?
Hur önskar du att den skulle se ut/fungera?
Lägg gärna mycket bilder ! Och visa detaljer och finesser !