Bukefalos 28 år!

Western-nybörjare

Sv: Western-nybörjare

Om du går in på WRAS hemsida och trycker på WRAS i vänsterkolumnen så kommer klubbar upp..
 
Sv: Western-nybörjare

gah, klubben jag hittat är knappt aktiv och både klubb och D-E tävlingen de ksulle ha ble vinställd... iof så "finns dom" och tror de är WRASanslutna.. Men hur hittar man klubbar?? tänkte om det kanske fanns ngn mer i jönköpings län / småland?? alt västra götaland? hittade wras tävlingstermin, men om man klickar på länkar komme rman i bästa fall till klubbens hemsida och hittar aldrig några propositioner, har man inet sådant i western?? svårt att planera in en tävling om man inte vet vad de ska ha för klasser... (är ju trail vi ska debutera i)

Så här års är det ofta lite dåligt med aktivitet i klubbarna. Andra klubbar hittar du på WRAS hemsida. Propositioner finns även inom western, och brukar dyka upp lite närmare tävlingen, så fortsätt hålla koll på hemsidorna. Ring även och kolla med klubbarna om de kanske har någon lokal träningstävling!


och har ju inte fått tag på regelboken, men vad får tränset bestå av? elle rvad måste det mestå av? för dte är inte käkremmar på westernträns? pannrem/öra, vad krävs för det? *har en liten hemmagjort variant* så rundsytt och stilrent utan massa krimskrams :devil:

Du kan ha ett vanligt träns med pannband och käkrem. Men du får inte ha nosgrimma. Du får också ha enöras eller tvåöras träns med eller utan käkrem.

Har senaste tiden tränat en hel del.. nu sitter sidepassen över bom prickfritt, samt rygga mellan bommar och rygga i L :bump:, har småtestat lite att sidepassa i L också.. kan det ingå på dtävling i trail så vi måste kunna det?
tränar repgrind också.. trägrindar kan han..

Sidepass i L kan ingå, men behöver inte göra det, det är olika.

vad är det för gångarter/ samlingskrav i trail på d-nivå? måste man ha "westerntyglar"? och hela tiden "långa tyglar"??

Det är en myt att man alltid rider på långa tyglar i western, om du söker här i forumet så kan du hitta fler diskussioner om det. Enhandsfattning, långa tyglar och stångbett är målet, men för att nå dit behöver man under resans gång använda kortare tyglar. På D-nivå måste du rida med delade tyglar, om det är det du menar med westerntyglar. Du får rida på tränsbett och två händer oavsett ålder på häst på D-nivå. Du får också rida på stångbett med då är det enhandsfattning som gäller.

Det finns inga formella krav på samling osv, men självklart får man en bättre poäng om man har en lydig och mjuk och lättmanövrerad häst som går i korrekt form!

Vet inte vad du menar med gångarter i din fråga, men om du menar i vilka gångarter man rider trail på D-nivå så är det i alla tre, skritt, trav och galopp.
 
Sv: Western-nybörjare

Ok, tack så jättemycket för alla svar!!! :bow:

Hmm, delade tyglar, ja.. hmm men är de alltid sådär låååånga? :eek::eek: på spanjoren är det väl inga problem (bortsett från att dte nog är svårt att hitta rundsydda) men har även en ponnyskrutt.. han bär upp "vuxenryttare" bra, är som en kallblodstravare i miniatyr, och väldigt duktig på det mesta, hade tänkt att även med rytti spå han ska starta trail, MEN han är ju bara 137 hög, när jag har mina långa westerntyglar på honom så släpar de i backen! om man klipper bort spännerna på ett par vanliga tygla ri strl full skulle det nog se mer normalt ut :angel:

en fråga till, sporrar? får man ha vanliga? alternativt rida utan?

hatt? hjälm? barhuvad? på D-Enivå?

tack ännu en gång för dina svar!!
 
Sv: Western-nybörjare

Du kan ju kapa tyglarna till lillhästen! Finns ingen regel för hur långa/korta de ska vara, men det är inte bra om hästen kan gå på dem... Sporrar, du får inte ha vanliga, men du får rida utan. Hatt eller hjälm måste du ha. Du får inte ha mössa, keps eller vara barhuvad. Detta gäller på alla nivåer.
 
Sv: Western-nybörjare

Jag vet :o
letar efter någon som inte är emd kedja, har bara kedjor (iof med skydd runt) men han gillar verkligen inte kedjor därunder..
Rider oftast, även om jag "leker" western med vanligt bett.. men tog på detta vid fototillfället.. det var ju vid slalomen jag fick göra förhållningar (även om han slår upp huvudet i byterna utan att jag tar i honom)
på ängen försökte jag rida med enbart sätet, men vet dte är dålig bortförklaring han hade ju kunnat bli rädd och dra iväg etc.. men ska försöka hitta en utan kedja, om det finns?? eller fortsätta hålla mig till vanligt bett.

Har du någon framrem till en aachensnokrem så kan du använda den till curbstrap till att börja med...
Eller kolla i närmsta ridsportbutik vad de har för läderremmar av lämplig tjocklek och längd. :)
 
Sv: Western-nybörjare

jope, har numera en snokrem (använder aldrig dem) avklippt till lagom längd som curbstrap, fast rider ytterst sällan med sakrpare än 3delat.. men numera sitter en sådan på iaf :)
 
Sv: Western-nybörjare

hej :) gammal tråd men aja , ifall du vill veta så finns det billiga curbstraps i helt läder på h**ks :) :laugh:
 
Sv: Western-nybörjare

snöade in lite på crubstraps-diskussionen här... Som sagt ovan är det rent skadligt att rida på stång utan den, och det går att använda nästan vad som helt som crubstrap, kanske inte på tävling, men hemma.
Exvis skosnöre, läderrem från nån annan del, sporrrem mm mm så nån slags crubstrap kan man alltid hitta :)
 

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 187
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp