10 odrägligaste raserna? :)

sportyscorpion

Trådstartare
http://www.dogster.com/lifestyle/10-naughtiest-dog-breeds

Vad säger ni om det?

What Are the Characteristics of a Naughty Dog?

1. Charisma. No, really. Charisma is persuading everyone that you’re doing what they want you to, even though you’re not. I’d say all dogs have some charisma but some have more than others or, maybe, some know how to work it better than others (and thus get away with more.)

2. Desire to Please. Naughty dogs are performing for us. They want us to approve of their misbehaving.

3. Willingness to Disobey. As in, “I know you just said to get my head out of the trash, but I’m going to grab that chicken bone in there and then run around the apartment taunting you with it” sort of behavior.

4. Sense of (Canine) Humor. Yes, dogs laugh with their tails. And, yes, dogs somehow understand that, when we laugh, it’s a good thing. They like to make us laugh. They just do.

5. A Sense of (Human) Humor. Whether a dog is funny and, therefore, naughty instead of annoying or frustrating depends on our perception of their behavior. If you laugh and engage with your dog when he steals the toilet plunger for the upteenth time, he’ll keep on stealing it and you’ll keep on having pictures of your dog and a toilet plunger to post on Facebook. Which brings us to...

Why Are Some Dogs Naughty?

1. To Get Attention. This is the main reason dogs are naughty, which shows that naughtiness is a rather special phenomenon between humans and canines. You will not see dogs behaving this way when alone with other dogs.

2. To Prove a Point. They don’t look at it this way, but you’ll find that if your dog keeps doing the same naughty thing over and over, he’s probably trying to tell you something such as “I’m stealing the toilet plunger because I really need to get outside to play fetch.”

3. To Cheer You Up. Not all dogs have this wild ability to empathize with humans but many do. Both of my pit bulls have this ability -- Hudson sticks close to me when I’m depressed, but Falstaff plays the clown and does naughty things to cheer me up. I can’t explain it, but it’s really cool.

So, what separates “naughty” from just plain “bad?” We all know there is no such thing as a Bad Dog, though the number of dogs dressed up as devils for Halloween would suggest otherwise. Mostly whether a dog’s behavior is naughty or is a matter of degrees.


1) tax
2) Bullterrier
3) Jack russell
4) Mops
5) Malteser
6) APBT
7) Yorkshire terrier
8) Lab
9) Engelsk bulldog
10) Beagel

Fattar jag det rätt att det är skrivet med lite glimten i ögat så naughty betyder inte olydig utan mer retsam/påhittig?

I så fall kan jag hålla med om att taxar är påhittiga, retsamma och verkar ha humor :D Om de är bäst av alla raser på det har jag ingen aning om då jag inte haft nån annan ras.

Om de menar seriöst att taxar är olydiga på nåt sätt håller jag inte med om. Man vet ju hur amerikaner behandlar sina hundar. Inte mycket till stimulans och ja då är nog taxen inte så rolig att ha inomhus. Vår hund har aldrig förstört nånting. Han har rensat soppåsen en gång men då hade vi själva glömt den framme så får skylla oss själva.

Hur är det med era hundraser?
 
Sv: 10 odrägligaste raserna? :)

Jag har en Bullterrier och jo, nog fasen finns det galna upptåg mellan sömn och mat! Han har tuggat sönder en hel del, men inget av värde. Tur är väl att vi bor i ett ny renoverat hus så vi har jordfelsbrytare annars har jag haft en grillad bulle :o

Går att lära om man hittar rätt sätt!!! Han fullkomligt sprudlar av glädje och denna glädje missuppfattas oftast av andra då han har något konstigt "morr"-läte av något slag!

Helt klart en underbar hund men som har gjort mig gråhårig många gånger. Men samtidigt är den lataste hund jag kommit i kontakt med!! :)

En rolig hund som inte kräver mer än MYCKET kärlek och några promenader!!:love: Karisma i massor!! Hihi!
 
Sv: 10 odrägligaste raserna? :)

Tror nog det är menat lite med glimten i ögat. Jag har inte någon direkt personlig erfarenhet av ngn av raserna så jag kan inte säga om ngt stämmer.
 
Sv: 10 odrägligaste raserna? :)

Haha härligt med såna hundar :D

Vår tax är också rätt påhittig men han har aldrig tuggat sönder nåt. Han visar gärna med hela kroppen och ansiktet att han vill busa, leka. Ibland testar han gränserna också med glimten i ögat och väntar på att bli jagad :)
 
Sv: 10 odrägligaste raserna? :)

Angående taxens lydnad fanns det ett ordspråk när jag var ung, vet inte om det fortfarande används:

"Kommer kallad, men ej strax,
ty född till slav blev ingen tax".

Angående clowniga raser, så hamnar nog min egen, (Welsh Springer Spaniel), högt upp på listan. Min jycke biter sällan sönder något, men hon är aldrig så lycklig som när hon lyckats sno mössan eller handskarna från någon unge, och sedan skuttar runt dem och retas med bytet, hela tiden precis utom räckhåll.
Det riktigt lyser "naughty dog" ur ögonen på henne...
 
Sv: 10 odrägligaste raserna? :)

Jag tycker att det är lite roligt och brukar säga så, väldigt skämtsamt, om min tax inte sköter sig. Men vill bara påpeka att det jag inte tycker att man ska ta det seriöst alls. En tax är som vilken annan (jakt)hund som hellst och har allt som offtast väldigt sammarbetsvilliga hundar hemma.

Förlåt, men var bara tvungen ;) blir så trött på att höra att taxar inte kan tränas, både från taxägare och ägare av andra hundraser.

Pratade till exempel med en bc-ägare om hundträning och fick menande komentar och hen var väääldigt förstående till att det ju kan vara svårt att träna tax, men bordecolli däremot - vilka hundar! Att hen aldrig behövt ha någon av sina hundar kopplade poängterades, min satt brevid mig i koppel.

Hen när hen sett min hund träna: Varför har du den kopplad?! :eek::eek:
Jag: För säkerhets skull...;)
 
Sv: 10 odrägligaste raserna? :)

Jag har en Jack Russell och det är visst så mycket påhittiga hyss. Fast det är ju det som är det roliga med rasen och det jag uppskattar. Tankeverksamheten, slutsatsdragandet och att det finns en egen vilja.
 
Sv: 10 odrägligaste raserna? :)

Det finns en text som beskriver min ras så precist. Saxar lite av det bästa ;)

//"Bullterrierns personlighet och karaktär är mycket komplex och ibland svår att beskriva, den måste nästan upplevas för att verkligen komma till sin rätt. De kan vara mycket aktiva som valpar och unghundar och kan jämföras med en trotsig 3-åring i hundkostym, eller som dr David Harris uttryckte det: "trouble looking for a place to happen". Med en bullterrier i huset får man vara beredd på att precis vad som helst kan hända, och man måste ha dem under uppsikt. De är lekfulla, clownaktiga, älskvärda, kvicka, fåniga, skämtsamma, envisa, de "arbetar i det tysta" och är ibland kanske rent av lite smått elaka när de hittar på hyss. Allt detta kan hinnas med inom en tidsrymd av 10 minuter. En av bullterrierns favorittidsfördriv är att springa runt i huset i full fart utan någon annan synbar anledning än - just bara därför att det är roligt! Bullefnatt kallas detta, eller bullissting. Ibland visar de förvånansvärd smidighet under dessa anfall av spontan lycka. I en fart av ljusets hastighet, med bakåtslickade öron och med en svans krum som en vissen morot, springer och hoppar de utan att kollidera med något, medan de andra gånger (allra oftast, om sanningen ska fram) inte väjer för något, utan springer över och igenom alla icke väggfasta inventarier. Hörnsoffans ryggstöd bildar en utmärkt velodrom… De drar sig absolut inte för att använda huvudet som murbräcka om det behövs och att försöka stoppa bullterriern under ett sådant fnatt är precis lika enkelt som att försöka fånga en inoljad gris."//

//"Och en bullterrier sitter inte bredvid dig. Den sitter på dig. Bullterriers lever för att behaga sig själv, ingen annan. De strävar efter att vara ägaren till lags, men bara när det innebär stora fördelar för dem själva. De har ofta sina egna idéer (även om idéerna sällan är bra) och tar gärna på sin lott att sköta hushållet om man inte visar dem att man som ägare är familjens överhuvud i vått och torrt. De vet vad de vill (ha) och gör allt som står i deras makt för att få sin vilja igenom."//

//"Bullterriers kan vara riktigt jäkliga. När de blir hindrade från att göra något de vill kan de springa iväg och leta upp någon av dina allra käraste ägodelar för att göra något riktigt illvilligt med föremålet i fråga. De tycks inte sakna något, utan ser till att hålla sig till händelsernas centrum, t o m när de sover! De har alltid ett öra på spänn, och ofta en liten, liten ögonspringa öppen - bara för att hålla koll. Räkna med att alltid ha en lång, krokig nos mitt i vad det nu än är du gör. Om du så bara ska knyta skorna kommer bullterriern att klämma sig in mellan dig och skosnörena för att vara dig behjälplig (fast ärligt talat är den till mer stjälp än hjälp). Damhandväskor tycks också vara tingestar som lockar till stor undersökningslusta hos bullterrier."//

//"Det är mycket svårt att vara arg på en bullterrier någon längre stund (särskilt inte när man möts av den speciella minen). Den låter dig nämligen inte vara det. Bullterriern kommer att trakassera och följa efter dig, kisandes med sina små ögon och sitt glada leende, ända tills du talar om för den att allt är glömt och förlåtet. Men var beredd - 10 minuter senare kommer bullterriern att återgå till projektet, vad än det var, som nyss fick den att hamna i trubbel. Ibland funderar man som bullterrierägare om det inte varit ett enklare projekt att lära benjaminfikusen att konversera på italienska än att lära bullterriern hundvett. Bullterriers är ofta mycket envisa, men sällan dumma eller slöa och tråkiga. Att liva upp tillställningen och att få folk att skratta är bullterrierns specialitet."//


Oj, blev en del. Men det beskriver så himla bra!
 
Sv: 10 odrägligaste raserna? :)

Tycker min äldre tax är extremt lätt att ha att göra med. Händer det något kul så hänger han med på det i evigheter, händer det ingenting så går han och lägger sig och sover istället, typ.
Har även en 5-månaders taxvalp och han verkar vara gjord av samma skrot och korn. Enda gången jag hittills kommit på honom med att ha stulit en sko så tuggade han inte utan låg istället och slickade på den - jag hade förstås trampat i delikatess-kattbajs och det går ju bara inte att motstå :D

Fast självklart utnyttjar de situationen om den skulle utfalla till deras fördel, t ex om man går ifrån bordet och lämnar sin skinkmacka i lagom taxhöjd (som är väldigt mycket högre än vad man kan föreställa sig, här finns inga gränser för uppfinningsrikedom). Men båda är väldigt "mjuka" till sättet, det räcker oftast med ett lågmält "app-app-app" eller en harkling för att de ska sluta med vad det nu är man vill att de ska sluta med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
346
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: 95johsv
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 427
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp