Här har vi knappt något gräs än,tittar fram lite grönt under det gamla torra bara. Han går och plockar i det och struntar i höet i princip,så nu har dom gått in redan kl 17 för att hinna äta två mål inne (17 och 22). Idag har dom dock ätit upp NÄSTAN allt hö i hagen,men är fortfarande bara 4+4 kilo på två hästar. Inne hade han lämnat ca 1 kg, och då får han bara 3+3 inne,så han ligger på kanske 7-8 kg/dygn,han ska ha MINST 11-12 för att hålla sig,gärna 14. I dag verkar det dock som han ätit skapligt i hagen som sagt så snart kanske vi kan öka på där,eller låta dom få eftermiddagsmålet ute också så han kan äta gräset några timmar till,för lite ger ju det också,dom får nog i sig mer än vad man tror.
Hösilaget äter han gärna av,men det gillar ju inte magen,men i dagsläget så ger jag han 2 kg hösilage,sen resten hö,bara för att han ska få i sig 2 kg till,annars så hade han nog skippat dom två kilona också. Får se om magen klarar det så kanske man kan prova med 0,5 kg till. Ger han build up nu också, Står ju att man ska ge typ 800-900 g om dagen,men försäljaren sa att så mycket behöver dom verkligen inte ha,utan dom brukar bli fina på 400-500 g,det brukar vara tillräckligt. Nu ligger han på 500 g och kommer öka det också till maxdosen. Blir svindyrt,men hjälper det så är jag glad,många har mycket bra erfarenhet av det. Sen blir det ju grönare hela tiden,så det står väll inte på förrens jag kan släppa han på bete,vi brukar släppa runt 1 juni och då är det full grönska här.
Sen blir det täcke på vid minsta nederbörd,han som haft täcke på sig kanse 6-7 ggr i sitt liv,men nu gäller det att spara på energin. Ska prova att tillsätta olja också,sen blir det en maskkoll bara för utesluta det.
Han har ju gått själv i hagen hos tillridaren,nu har han sällskap och iom det så äter han en hel del så inte den andra tar hans mat innan han lämnar höet för gräset. Kanske lägger ut en bild sen när han gått upp igen på hur gräslig han ser ut nu,men jag vill ha en viktuppgång först så jag kan se att dte går åt rätt håll.
Nu är det vila och äta upp sig som gäller iallafall först och främst,sen ladda inför betet. Hoppas att jag ser nån skillnad snart att det går åt rätt håll iallafall.
Snart har han tappat klart pälsen också,så förhoppningsvis fastnar det mer på kroppen sen.