12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@AmyPond

Nja, selektionssto är ingen "bedömning" som görs på treårs, utan det finns vissa kriterier (hittar inte exakt vilka nu men tror det är klass I på 3-års t.ex. ) som gör att de får markerat Selektionssto på blup.se. Så stammen bedöms inte, tror inte ens det är krav på "gröna papper" längre.
 
@AmyPond

Nja, selektionssto är ingen "bedömning" som görs på treårs, utan det finns vissa kriterier (hittar inte exakt vilka nu men tror det är klass I på 3-års t.ex. ) som gör att de får markerat Selektionssto på blup.se. Så stammen bedöms inte, tror inte ens det är krav på "gröna papper" längre.

Bra, då var det som jag trodde, blev lite konfunderad där när det blandades in att de kunde bli bedömda utifrån sin stam. Har läst i kriterierna men tänkte att jag kanske hade missat något :p

Ang gröna papper så står det att stoet ska vara SWB-registerat.
 
Baseras inte blupvärdet på prestationer och avkommors prestationer? Är lite ny på det här så det är intressant att lära sig :)

Blupvärdet baseras både på egna prestationer, avkommors prestationer och föräldrars/släktingars prestationer. Ditt sto har ju fått ett "preliminärt" Blup baserat på det Blup hennes föräldrar har, när hon visas själv kommer detta eventuellt att ändras. Ju mer information som finns i systemet desto säkrare blir siffrorna, men eftersom ston i de allra flesta fall får betydligt färre avkommor än hingstarna så kommer stonas blup vara mycket mer beroende av stammen än de flesta hingstars.

Ditt sto har ju ett Preliminärt Blup på 122 i hoppning (ja, jag har snokat lite :D ), så om det inte sänks efter hennes egen visning räcker det egentligen att hon får minst 7-7-7 exteriört och genomför ridprovet för att hon skall kunna få Prestationsklass (*) och alltså bli selektionssto. Så på så sätt "bedöms" stammen, men det är ju mer en statistisk beräkning än en egentlig bedömning. Och det kan bara höja värdet, det är inte så att om ditt sto INTE kan bli selektionssto för att hon t.ex. har under 100 i dressyrindex även om hon blir Klass I i Gångarter på 3-årstest.
 
Det går framåt i de småländska skogarna! Tog traven för en vecka sedan helt utan problem och idag tog jag mig i kragen och red ut. Förra gången jag red ut själv kom vi inte så långt, han var en riktigt åsnehäck den gången. Så idag tog jag med mig en dressyrpinne. Ett försök gjorde han att sätta sig på tvären med ett litet krumelurhopp men resten av rundan var det full kareta och öronen spetsade framåt :love: den där pollen kommer bli rolig att arbeta med känns det som.

En liten film :)
http://instagram.com/p/wT04mjOQfS/

wYbktiOQWr
 
Det går framåt i de småländska skogarna! Tog traven för en vecka sedan helt utan problem och idag tog jag mig i kragen och red ut. Förra gången jag red ut själv kom vi inte så långt, han var en riktigt åsnehäck den gången. Så idag tog jag med mig en dressyrpinne. Ett försök gjorde han att sätta sig på tvären med ett litet krumelurhopp men resten av rundan var det full kareta och öronen spetsade framåt :love: den där pollen kommer bli rolig att arbeta med känns det som.

En liten film :)
http://instagram.com/p/wT04mjOQfS/

wYbktiOQWr

Jättefin trav, måste klia i fingrarna att göra mer och mer :d
 
Lilleman hade sadel fastspänd för första gången igår :love::love: Som vanligt var han totalt obrydd. Vi tömkörde lite i skritt med den på och tömmarna genom stigbyglarna, han tog allt med ro.

Dock så kommer jag vara tvungen att skaffa en annan sadel till själva inridningen, den passar inte alls.

Liten Instagrambild på framsteget :love:

10838650_825613480831376_180795115_n.jpg
 
Blupvärdet baseras både på egna prestationer, avkommors prestationer och föräldrars/släktingars prestationer. Ditt sto har ju fått ett "preliminärt" Blup baserat på det Blup hennes föräldrar har, när hon visas själv kommer detta eventuellt att ändras. Ju mer information som finns i systemet desto säkrare blir siffrorna, men eftersom ston i de allra flesta fall får betydligt färre avkommor än hingstarna så kommer stonas blup vara mycket mer beroende av stammen än de flesta hingstars.

Ditt sto har ju ett Preliminärt Blup på 122 i hoppning (ja, jag har snokat lite :D ), så om det inte sänks efter hennes egen visning räcker det egentligen att hon får minst 7-7-7 exteriört och genomför ridprovet för att hon skall kunna få Prestationsklass (*) och alltså bli selektionssto. Så på så sätt "bedöms" stammen, men det är ju mer en statistisk beräkning än en egentlig bedömning. Och det kan bara höja värdet, det är inte så att om ditt sto INTE kan bli selektionssto för att hon t.ex. har under 100 i dressyrindex även om hon blir Klass I i Gångarter på 3-årstest.

Tusen tack för förklaringen :) Då är det bara att hålla tummarna att det går vägen på treårs då :nailbiting: Btw när brukar man anmäla sig? (måste bli medlem i asvh också :o)
 
@AmyPond Här finns en till som funderar på att visa för första gången själv... Kommer nog dö en smula av nervositet. :nailbiting: I värsta fall så får jag försöka hitta någon som kan hjälpa mig att visa. Men som tur är så är pålle än så länge lugn och trygg så jag hoppas att det ska gå bra. Vi måste öva lite mer på löshoppningen och det verkar vara svårt att hitta någon sån nu. Det verkar komma igång i februari igen, så jag håller tummarna att väglaget är ok då så att vi kan komma iväg.

Det brukar väl vara på vårkanten man anmäler sig? Måste också bli medlem, undrar om det är något mer man måste styra upp...

Här går det sakta framåt. Vi har varit på ridbanan några gånger och ridit, även övat på att möta andra hästar på ridbanan och att de andra travar och galopperar. I helgen hoppas jag att vi kan ta en tur ut i skogen igen. Han sköter sig än så länge utmärkt, men vi behöver bli bättre på styrningen.
 
Hur gör ni dom första gångerna ni sitter upp på ers hästar. Blir ni ledda av medhjälparen lr longerar medhjälparen er?
 
@Hellez1 Det ska bli kul att följa hur träningen går för er också då :) Jag har också märkt att det är ont om löshoppningar nu, så jag jobbar på att bygga hennes muskler och att gå/springa med henne som vid visning och ställa upp henne, det är nog så knepigt ibland ;)

Tror inte det är något mer än medlemskap i asvh och anmälan till 3 års, om någon vet nåt mer så hojta :)
 
Hur gör ni dom första gångerna ni sitter upp på ers hästar. Blir ni ledda av medhjälparen lr longerar medhjälparen er?

Jag brukar lära hästarna att stå stilla vid pall, sen hänger jag mig själv över och lägger över benet sakta men säkert. Kollar av så hästen är avslappnad och sen rätar upp mig. Brukar köra barbacka de första gångerna för säkerhets skull ifall att det skulle bära iväg halvvägs uppe. Sen bara skrittar jag runt och när hästen känns trygg så rider jag ut. Först själv så hästen inte blir påverkad av andra ev. nerviga hästar och sedan med andra :) Det var förfarandet med 11an i alla fall. 12an har jag inte börjat uppsittningsträningen med än då jag bara haft henne i en månad.

Edit: kör alltså utan medhjälpare.
 
Hur får du hästen framåt när du är själv? Jag har "ridit" (skrittat och travat) min två ggr men han förstår inte mina hjälper när jag vill att han ska gå framåt. Medhjälparen ville idag att jag skulle använda spöt lite på rumpan, men varken jag lr hästen uppskattar d där spöt.. Han har inga problem när jag hoppar upp/ner, och bryr sig inget alls om att d sitter en Pajjas på ryggen.. ;)
 
Hur får du hästen framåt när du är själv? Jag har "ridit" (skrittat och travat) min två ggr men han förstår inte mina hjälper när jag vill att han ska gå framåt. Medhjälparen ville idag att jag skulle använda spöt lite på rumpan, men varken jag lr hästen uppskattar d där spöt.. Han har inga problem när jag hoppar upp/ner, och bryr sig inget alls om att d sitter en Pajjas på ryggen.. ;)

Jag gör samma som _smulan_, har lärt in röstkommando och tryck från skänkel från marken innan uppsittning, så det är lätt överfört.
 
Tack för svaren! :)
Får nog helt enkelt träna lite mer från marken så vi bättre på kommunicera jag å lillkillen! :up:
Har ni spö när ni hoppar upp? Vill helst klara mig utan..
 
Tack för svaren! :)
Får nog helt enkelt träna lite mer från marken så vi bättre på kommunicera jag å lillkillen! :up:
Har ni spö när ni hoppar upp? Vill helst klara mig utan..

Ja jag har ett spö, det är mest för att jag är van att hålla i ett och det används väldigt sällan. Har det vid uteritt som en förstärkning av skänkeln ifall att hästen t.ex. inte skulle vilja gå förbi något. Inte på ridbanan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp