.........,,

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Saeta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 616
Sv: .........,,

En person verkade inte riktigt ha samma uppfattning som jag om vad ?!/!? betyder. För egen del känns det som om det betyder "fattar du trögt eller?"

För min del tycker jag att det snarare betyder "Är jag trög eller!?", "Hur kan det vara möjligt?!" eller liknande. Däremot känns det rätt märkligt att avsluta varje mening med ?!/!?.

*kl*

Min mamma (och en hel drös arbetskollegor) är frekvent användare av "!!!!!!" "??????" ".......", och jag dör lite varje gång hon skickar mig ett mail. Hon anser att man ska skriva i talspråk och att överdrivna tecken får texten att se trevligare ut. Hon tycker ofta att jag skriver på ett uttråkat, irriterat sätt när jag använder vanligt skriftspråk, vilket är rätt ironiskt för jag tolkar hennes text med överdrivna tecken som väldigt otrevliga. Jag kan högst sträcka mig till att använda "??" om jag verkligen inte förstår något, använder också "...".

En jag för tillfället mailar skriver istället såhär,, och sätter väldigt sällan punkt överhuvudtaget,, utan fortsätter skriva med två kommatecken i slutet av i princip varje mening,, förutom i undantagsfall.
Jag förstår verkligen inte vitsen. Varför inte bara använda 2-3 punkter, eller sätta punkt och starta en ny mening?

Jag uppfattar det som att personen aldrig gått i skolan. Inte ens förskolan. Skulle aldrig få för mig att skriva så!

:bow:

Jag stör mig så fruktansvärt på just ..... !!!!!! !?!?!?!?! ,,,,, ..,,.. och värst av allt tycker jag nästan det är när min gamla lärare i svenska skriver just sådär, har honom som vän på Facebook och skäms åt honom varenda gång, för han verkar inte bry sig det minsta.

Senast ändrad:

Kl

Fruktansvärt störande är vad det är! Jag hatar att ha fördomar, men jag kan verkligen inte låta bli att tycka/tro att folk som skriver på det viset (gärna i kombination med annan kass grammatik) är lite bakom liksom. Och vadå talspråk? Översätter en "!!!!!!!" eller "?????" till talspråk måste ju det nästan betyda att dessa personer kommunicerar genom att vråla?

KL

Men gud, snacka om att detta är tråden för übermensch :D

Jag skrev så som ni beskriver senast i förra veckan (obs! bevis!). Kunde inte bry mig mindre om nån brud sitter och känner sig stolt för att hon minsann minsann aldrig använder mer än ett frågetecken.

Mvh

efterbliven och outbildad men klarar sig jävligt bra ändå

Menar du plural så vågar jag påstå att det är übermenschen som gäller. Helst med stor bokstav eftersom det är ett tyskt substantiv, men då det gäller ett ord som lånats in till svenskan så kanske vi är förlåtna ändå. :D

Skämt åsido så var det inte inlägg som ditt som jag tänkte på.

Nej men givetvis inte, ni syftar på människor som uppenbart har lite svårt för sig när de skriver. Vilket gör kommenterar om att vara efterbliven och outbildad ännu charmigare.

Jag vet naturligtvis inte säkert, men för mig verkar det inte som om just ".........,," är ett symptom på att man har svårt för sig så mycket som det visar att man inte bryr sig. Andra typer av felskrivningar, som att man stavar som det låter, missar att indela texten i stycken eller gör annat som känns mer som om man inte riktigt vet/kan har jag personligen inte alls lika svårt för. När det gäller rader av skiljetecken så tror jag dock att det är i princip omöjligt att ta sig igenom skolan utan att bli upplyst om att det räcker med ett skiljetecken efter en mening, och sen påminns man väl om det varje gång man läser en tidning?

Det finns massa saker man kan bli upplyst om i skolan men ändå inte lära sig.

Oavsett får den här tråden mig att spy rakt fram. Snacka om att sitta och gloata över andras oförmåga att skriva. Även om jag själv inte gärna läser inlägg när folk skriver för illa så blir man ju helt less på språkpoliser av att sitta och läsa den här tråden för inbördes beundran.

Ja, det kan säkert finnas folk som går igenom hela skolan utan att någonsin lära sig någonting. Just att en hel rad skiljetecken är för mycket bör de dock ha haft förhållandevis jättemånga chanser att lära sig, varför jag uppfattar det som slött att inte ha tagit det till sig.

Hur som helst, TS har ju fått svar och det låter dramatiskt och jobbigt att du ska behöva spy rakt fram. Jag ska sluta förklara mig!

Nu har jag inte antytt något om att någon skulle vara outbildad eller efterbliven för att de skriver på ett visst sätt, bara konstaterat att jag tycker att det är väldigt irriterande/jobbigt att läsa en text där 70% består av punkter eller andra tecken som inte tillför något. Men känner att jag behöver tillägga att jag mest upptäckt att detta fenomen uppstår hos äldre som inte är helt haj på det här med datorer. Typ som min farmor som kan skriva "Vad gör du??????????????". Och eftersom det verkar vara genomgående hos många äldre, så är det nog snarare så att de inte är några tekniska genier/bästa vänner med elektroniken, snarare än outbildade eller efterblivna.

Bara en liten parentes :idea:

Jag känner att jag vill förtydliga mitt förra inlägg lite, inser att det inte ser något vidare bra ut. Självklart skulle jag aldrig se ner på någon som faktiskt har svårt för läs/skrivandet. De jag ville syfta på är de som mycket väl har koll på det där, men ändå sitter och överanvänder fult talspråk och de där orden som det verkar trenda lite att stava fel med flit på, och så tio utropstecken på det. Det är då det sticker lite i ögonen på mig.

*kl*

Jag uppfattar ....... som att man lämnar något öppet så att läsaren kan dra egna slutsatser. Ofta är slutsatsen tänkt att vara ett ironiskt skämt som tex:
"När det kommer till sportbilar är det inte storleken som räknas"
"Nä eller hur............." (tanken är då att man skämtar lite ironiskt om killar och deras storlekpåsnoppenkomplex).

Många frågetecken och utropstecken kan jag använda om mig själv, oftast när jag klantat mig rejält.

Jag tycker det kan göra texten mer levande och inte så "torr" däremot skall det ju inte missbrukas för då blir det fel!!!!! (Ironiska utropstecken.......:D).

Om någon avslutar en mening med ......... så tolkar jag det som att personen är sur eller ledsen.

Jag använder själv ..... efter en mening om jag är sur av någon anledning, men inte riktigt orkar/vågar/vill ta upp det men vill att personen ska förstå ändå

KL

Men gud, snacka om att detta är tråden för übermensch :D

Jag skrev så som ni beskriver senast i förra veckan (obs! bevis!). Kunde inte bry mig mindre om nån brud sitter och känner sig stolt för att hon minsann minsann aldrig använder mer än ett frågetecken.

Mvh

efterbliven och outbildad men klarar sig jävligt bra ändå

Fast det är ju skillnad på texten du skrev och det här:

"Alltså, jag har inte förstått vidden av svenskars rasism faktiskt.... Jag har alltid hört att det finns så mycket diskriminering och rasism och fördomar och trott att ja, kanske om man kommer från exempelvis Mellanöstern..... Då har men det nog tufft..... Men alltså så mycket kommenterar som jag får om min pojkvän var jag inte beredd på..... Så många frågor om hur det funkar med hans kvinnosyn (????), hans religion (que???!) och andra kulturkrockar. Jag är så jävla less på det, och då har han inte ens hunnit hit än!!! Jag är så orolig för hur han ska bli bemött, tänk om folk beter sig illa mot honom??????? Jag har redan fått otrevliga kommenterar om hur spanjorerna "minsann väller in över Sverige" och det gör mig ledsen.......

Folk fattar inte vad som säger tror jag...... Eller så fattar dom men är helt enkelt bara elaka......"

Ja, det är skillnad i hur det är skrivet, ja. Men det är fortfarande läsligt (läsbart? readable?) om än uppenbart att den som skrivit det inte har så bra känsla för språket.

Är det någon här som sagt att en text med överdrivna tecken inte är läslig? Det är klart att det är, men det är fortfarande jobbigt att läsa när det blir så överdrivet. Vad är egentligen skillnaden mot att störa sig på folk som använder överdrivna tecken och de inlägg du själv helst hoppar över för att de är dåligt skrivna?

Vad är egentligen skillnaden mot att störa sig på folk som använder överdrivna tecken och de inlägg du själv helst hoppar över för att de är dåligt skrivna?
Skillnaden är att jag inte sitter och brölar om hur efterblivna folk är.

För mig är alla skrivningar av:
..........
!!!!!!
????
?!?!?!
efter meningar eller ord oftast otrevliga, dock beroende på i vilket situation/sammanhang de skrivs.
Jag vet oftast inte om den som skriver är arg eller spydig eftersom att jag tolkar det som att det är ett krypterat känslouttryck i text.

Den enda gången jag tycker det känns okej är om diskussionen/ämnet redan innan varit ironisk eller liknande, annars uppfattar jag det väldigt negativt och kan uppfatta det som att personen är nedlåtande och då blir jag lätt irriterad.

+1 på den. Precis så tänker/känner jag också!

Liknande trådar

Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 385
Hemmet Vi har haft vår stuga första den här vintern och framförallt har det under påsken blivit uppenbart att många kör skoter in på vår tomt... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 149
Senast: Marita73
·
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
487
Senast: Santoxen
·
Kropp & Själ Hej! Tänker att det är många här med olika NPF-diagnoser och tänker att det kanske finns några bra knep folk har för att underlätta i... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 435
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025