147e rasvalstråden.. labbe? Berner??

Lenis

Trådstartare
Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så jag vänder mig till buke faktiskt! Jag kan ju ha missat någon :)

Funderar lite på berner sennen, då jag dels vet en bra uppfödare, dels tycker att de jag träffat ofta (inte alla) varit trevliga rätt lugna familjehundar. Min farhåga med berner är att de kanske är lite FÖR lugna, hur mycket går det att jobba med dem? En soffpotatis som är svårmotiverad är rätt ointressant, lite gå vill jag gärna ha om än i sansad mån.

Har även tankar på labbe. Tyvärr här NOLL koll på bra kennlar, eller jag vet en men de är inte aktiva med labrador just nu :( Mitt problem här är att jag inte gillar uppdelningen. Jag vill gärna ställa ut men jag vill också kunna jobba lite. Jag behöver inte ha de värsta racervarianterna men jag är rätt sugen på att börja seriöst med rapportering och prov (kan få tag i vilt dessutom) och det vore roligt med något helt nytt. Är dock inte helt förtjust i flamsandet som de ofta verkar syssla med första åren.. Om jag inte träffat väldigt omogna exemplar. De äldre gillar jag skarpt!

Mina tankar är:

-helst inte extremjobbig päls, jag kan köra med pälsvård men att borsta varje dag går bort
-vill kunna ställa ut
-hunden måste kunna ta en lugnare en liten tid (i extremfallet så mkt som en vecka om tex alla blir magsjuka i familjen) utan att klättra på väggarna
-ska gå att få tag i hyfsat sunda exemplar utan att importera
-ska gå att ha som familjehund (dvs med småbarn som GIVETVIS behandlar hunden väl)
-jag har redan små hundar, jag vill ha en större som kan avskräcka litegrann hur snäll den än är på insidan, och som går att jobba med på ett annat sätt än de små, mer robust helt enkelt. Dock ingen gigant, jag har haft leonberger och de tar lite väl mkt plats och de riktigt stora raserna har ju ofta lite kortare livslängd också.. dessutom jobbigt med mina små.
-jag gillar att köra agility, lydnad mm men kan som sagt gärna prova med rapportering etc, kanske spår eftersom ingen av mina tidigare varit så intresserade..
-vill inte ha total jaktidiot, hade skaffat alaskan malamute igen om de varit lättare att ha lösa.. visst det är en träningssak men vi vet alla att vissa raser kräver enormt mkt mer träning för att inte dra till skogs än andra. Och vi har gott om hare och en del rådjur även om de senare sällan syns till.
-helst finnas BRA uppfödare att tillgå, som kan rasen och kan hjälpa till med intro av tex prov om det är en sådan ras. Skaffar jag en ny ras vill jag gå all in :)

Idéer? :)
 
Angående aktivitet så har vi en på klubben med Berner sennen. Hon tävlar mästarklass i rallylydnad, lägsta klass vanlig lydnad och börjat träna nosework.
 
Tack för svar, och får väl tillägga att autocorrecten själv ändrat apport till rapport.. :cautious: Eller har jag hittat en alldeles ny gren :angel: Någon som har tips på bra labradoruppfödare? Var inte jätteimponerad av de i närheten som har planerade kullar enligt klubbens sida. Kan å andra sidan åka långt för rätt hund.
 
Tack för svar, och får väl tillägga att autocorrecten själv ändrat apport till rapport.. :cautious: Eller har jag hittat en alldeles ny gren :angel:

Går säkert att satsa på både rapport och apport! :D
Jag hade valt en trevlig dp-labrador. Berner Sennen dras med en hel del sjukdomar, och det låter som att labradoren passar bättre aktivitetsmässigt.
 
Skulle aldrig våga ha Berner efter att ha sett en släktings Berner långsamt förtvina av cancer, dog endast 7 år gammal.

Sen var den hunden väldigt knepig mentalt också.. Minns att hon morrade HÖGT åt mig när jag satt och klappade på Milla (jag var typ tio). Då jäklar fick Cleo veta hut av Milla, gick emellan och gav henne en riktig utskällning :p Cleo gjorde aldrig något mot mig mer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 455
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 126
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 785
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 858
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp