163, 60 kg

Sv: 163, 60 kg

Okej, när vi ändå är inne på ämmnet, vet någon ungefär hur mkt ett fullblod på 163 cm kan bära? Jag väger 48 och mig orkar han lätt, men just nu är han lite otränad och ganska smal, har verkligen ingen aning vad som är hans "max gräns" ?

Okej, när vi ändå är inne på ämmnet, vet någon ungefär hur mkt ett fullblod på 163 cm kan bära? Jag väger 48 och mig orkar han lätt, men just nu är han lite otränad och ganska smal, har verkligen ingen aning vad som är hans "max gräns" ?

Vilket inte heller går att säga mha dessa uppgifter. "lite otränad" är väldigt diffust. Hästen kan ha bra muskler i vissa områden men inte i andra. Kolla in "ryggfiléerna", det kan säga en del om vilken vikt hästen tar.

Sen är det ju en oerhörd skillnad om det är en oerfaren ryttare på ryggen eller en ryttare som har lättare att hjälpa hästen. Även vad hästen förväntas prestera med sagda ryttare har betydelse. Mao, det är inte så lätt!

Undrar vart gränsen går ? :confused: Kan jag rida en maxad c-ponny utan att ryggen går av på häststackarn ? Har ridit b-ponny på ridskolan, kände mig riktigt dum, men det var ju dock inte jag som valde vilken häst jag skulle rida :smirk: Jag har nog stannat i växten vid den här tiden :mad: Vilken storlek på häst tror ni passar mig bäst? Letar så det vore ju bara att veta, men jag kanske ska satsa på d eller liten häst ?:idea:

Det är jättesvårt att säga vilken storlek på häst som passar dig. Om du känner dig proportionerlig till hästen du rider och det inte ser illa ut (pga din längd etc) så är väl allt grönt. Jag brukar hjälpa en kompis i mitt stall med hennes D-ponny då och då (är 175 lång och väger 60) och även fast jag känner mig otroligt lång på ponnyn så ser det inte så ut från marken och jag är helt övertygad om att han orkar bära mig. Så hör dig för med tex ridläraren om du tilldelas en ponny som du känner dig för stor för. Känns det för knäppt så hämmar dt ju din ridning och du lär dig inget, vilket är meningen om man rider lektion.

Tack så mkt för svar =)
Hmm lite otränad= typ han har inte tränats ordentligt under 6 månader men dom 2 senaste månaderna har vi börjat träna upp hans muskler igen!
Håller med att det inte är lätt att veta =( Men jag tänkte nog inte så mkt på att RIDA hästen utan mer skritta å trava lite =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 711
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 916
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 584
Senast: Edla
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 429
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka