17 och 18" på sadel....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 764
Sv: 17 och 18" på sadel....

Ja, det är en stor skillnad. Och en 18" sadel kan bli för lång för hästen också.. (vilket iofs en 17" också kan vara)

Är det stor skillnad att rida i 18" sadel istället för 17"???

Skillnaden är cirka 2,5 cm. Är ingen överhängande risk att sadeln blir för lång. Skulle vara om du har en väldigt liten häst eller extremt kortryggad häst.

Det är många ryttare som rider runt i 17" sadlar som är alldeles för små för deras rumpor. Resultatet - att man inverkar helt fel på hästen.

/Lizzie

Jag känner många som har stora hästar som inte kan ha 18" sadlar ;) Hästar som är ca 165-175 som ahr väldigt korta ryggar...

Jag upplever inte någon större skillnad mellan mina 17" och min 18". Så det beror säkert på om man är lång eller inte.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
643
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 157
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
540
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
552
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Roliga bilder och memes om katter!
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025