20-kronan till distriktet stör mig

cewe

Trådstartare
Varje gång jag gör resultaträkning efter en tävling så stör det mig att jag måste betala 20 kr per start + 200 kr i granskningsavgift av propositionen till distriktet. Vi betalar ju redan som klubb ca 20.000 kr i medlemsavgift varje år?
Den här tävlingen vi hade i helgen kostar alltså oss 2880 kr till distriktet.....för vad? Vad får jag som tävlingsarrangör för dessa pengar.
 
Pengarna går exempelvis till träff med klubbarna inför säsongen. I mitt distrikt går en del också tillbaka till ryttarna i form av premier vid DM. Det ska också köpas in övriga priser till DM, kostnader för möten för tävlingssektionen och annan admin runt tävling. Medlemspengarna går till admin av kansliet, DUS får en del pengar, besöksverksamhet osv.
 
Varje gång jag gör resultaträkning efter en tävling så stör det mig att jag måste betala 20 kr per start + 200 kr i granskningsavgift av propositionen till distriktet. Vi betalar ju redan som klubb ca 20.000 kr i medlemsavgift varje år?
Den här tävlingen vi hade i helgen kostar alltså oss 2880 kr till distriktet.....för vad? Vad får jag som tävlingsarrangör för dessa pengar.

Låter som vansinnigt mycket pengar, med tanke på att reglerna gäller alla klubbar i Sthlms distrikt. De måste ju få in (i kontexten) enorma summor på det sättet. Lägg därtill de 10 kr i admin. avgift som vi tävlande betalar på alla starter.

Ja, jag förstår absolut att distriktskansliet, dito TK och DUS behöver pengarna, men med tanke på summan som blev bara för eran ändå relativt "småskaliga" tävling, vad blir det då inte för summor om någon av distriktets större klubbar har en större lokal/regional tävling med många starter, liksom? :cool:

DUS borde ju åtminstone delvis vara finansierat av LOK-stödet tycker man. Den årliga tävlingsträffen med tillhörande fika/enklare mat borde inte heller skena iväg såpass och distriktskansliets reguljära verksamhet borde också ha åtminstone delvis finansiering på annat håll.

Att distriktet måste ta ut en mindre avgift av arrangörerna, som finansierar typ priserna till DM och allsvenskorna samt fikat på TK-träffen, det köper jag absolut. Men bara rent krasst överslagsräknat borde ju med dessa avgifter, bli nästan x100 så mycket pengar, under ett år, bara i Sthlms distrik. Jag begriper mig faktiskt inte på den ekvationen....
 
Låter som vansinnigt mycket pengar, med tanke på att reglerna gäller alla klubbar i Sthlms distrikt. De måste ju få in (i kontexten) enorma summor på det sättet. Lägg därtill de 10 kr i admin. avgift som vi tävlande betalar på alla starter.

Ja, jag förstår absolut att distriktskansliet, dito TK och DUS behöver pengarna, men med tanke på summan som blev bara för eran ändå relativt "småskaliga" tävling, vad blir det då inte för summor om någon av distriktets större klubbar har en större lokal/regional tävling med många starter, liksom? :cool:

DUS borde ju åtminstone delvis vara finansierat av LOK-stödet tycker man. Den årliga tävlingsträffen med tillhörande fika/enklare mat borde inte heller skena iväg såpass och distriktskansliets reguljära verksamhet borde också ha åtminstone delvis finansiering på annat håll.

Att distriktet måste ta ut en mindre avgift av arrangörerna, som finansierar typ priserna till DM och allsvenskorna samt fikat på TK-träffen, det köper jag absolut. Men bara rent krasst överslagsräknat borde ju med dessa avgifter, bli nästan x100 så mycket pengar, under ett år, bara i Sthlms distrik. Jag begriper mig faktiskt inte på den ekvationen....

Vad har DUS och LOK-stöd med varandra att göra?
 
Jag tänker att man kanske får skilja mellan medlemsavgiften till distriktet och de kostnader som tävlingsverksamheten har?

Jag har inte riktigt orkat vara engagerad i distriktet sista tiden, men kollade på mitt distrikts hemsida lite snabbt nu och medlemsavgiften går till exempel till besöksgruppen (ridskoleföreningar), avgifter till SvRF samt kostnader för personal, kansli och sektionsmedlemmars omkostnader.

I mitt distrikt är 20-kronan istället 10-kronan. Om jag inte minns helt tokigt infördes den eftersom distriktet allt mer blev till nytta för tävlingsryttarna än de andra "vanliga" klubbmedlemmarna och att införandet av 10-kronan var mer motiverat än en höjning av medlemsavgiften. Ungefär. Kort sammanfattat av en trött hjärna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 582
Senast: Tassa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 094
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Ja, som sagt vad gör man då? Har känt under en längre tid att det här går inte med att vara ensamstående hundägare till två hundar. Vad...
2
Svar
36
· Visningar
8 512
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 726
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp