240 V värmekabel - hembygge frostfritt vatten

Silverkedjan

Trådstartare
Har man någon praktisk användning av dem som vattentiningshjälp?

Kan man koppla om till 24 V??

Jag har 25 m vanlig 240V värmekabel, men tycker det verkar läskigt att bygga något (typ hemgjord thermobar) med den.

Mina hästar (nåja, en av dem :devil: ) klättrar gärna upp i allting och tanken på att ha henne inuti en vattentunna med 240 V i väggen känns inte bra :o Även om man kapslar in kabeln måste ju strömmen liksom in i hagen om tunnan står där.

Hur har ni gjort som byggt egna frostfria vattentunnor?
 
Sv: 240 V värmekabel - hembygge frostfritt vatten

har du jordfelsbrytare så löser den ut om det blir bekymmer..

däremot så kan jag hålla med om att 230v inte är lämpligtatt ha, något under 24v är lämpligare..

däremot så fungerar inte 230v värmekabel på 24v, det blir i teorin 10% effekt av vad det skulle bli med 230v, men det är inte säkert att värmekabeln fungerar som den ska då...

du får glatt köpa ny värmekabel om du skulle använda den på 24v.

sedermera så ser jag inget syfte att ha vatten i en hage om de går in om kvällarna/nätterna.. man har klarat sig utan vatten i hagarna på vintern i många år och dså kommer det att fortsätta vara.
 
Sv: 240 V värmekabel - hembygge frostfritt vatten

Mina går på lösdrift, jag har inget vatten alls i stallet utan måste bära från huset. Så det är nattvattnet jag måste lösa :D

(hyr bara så jag kan inte bygga om)

Däremot har jag eluttag med jordfelsbrytare i stallet nära lämplig vattenplats.

Jag har redan dessa kablar och funderade på om de gick att använda. Har inte hittat lågströmskablar?

Det blir HIMLA varmt med 25 m kabel (plasten smälter om den kommer emot sig själv) så det är möjligt att en tiondels effekt skulle räcka - om det blev nån värme alls då alltså, det kanske är ngt tröskelvärde som inte uppnås?

Vad har andra använt för materíal till sina fusk-thermobarer?
 
Sv: 240 V värmekabel - hembygge frostfritt vatten

Min farsa byggde en alldeles perfekt uppvärmd vattentunna, men minns inte exakt hur den såg ut, och just nu får jag inte ens fram en beskrivning på det jag minns.

Kan återkomma imorgon med bild på detta underverkt som hållt vattnet isfritt till -20, om jag hittar bilderna vill säga... Och förhoppningsvis en utvilad hjärna som kan förklara saker och ting;)
 
Sv: 240 V värmekabel - hembygge frostfritt vatten

Jag har byggt en egen uppvärmd vattentunna, så här har jag gjort...

Har använt mig av en värmekabel som man brukar ha för att värma vattenledningar, den är på 230v.
Jag har använt 2 tunnor, en på 90liter och en på 60 liter. Värmekabel är virad runt på yttersidan + botten av 60 liters tunnan, sen står den i 90 liters tunnan (jag har tejpat ovanssidan av tunnorna - det blir ju en glipa mellan de 2 tunnornna - så det inte kommer in regnvatten mellan tunnorna. Går säkert att täta glipan på annat sätt också.)
Jag har även lagt frigolit i botten av 90 liter + tryckt ned mellan de 2 tunnorna, det gör även att det är svårt att få upp 60 liters tunnan ur den andra. Själv stickkontakten går sen ut genom ett hål på 90 liters tunnan, tunnan är fastsatt med ett spännband i en stolpe vid staketet så de inte kan dra iväg med tunnan på något sätt eller komma åt kabeldelen som går ut genom hålet som är precis där spännbandet sitter fast i stolpen.

Så tunnan sitter fast i en stolpe, och värmekabeln sitter inte öppet eller går att komma åt. (Har så klart jordfelsbrytare.)
 
Sv: 240 V värmekabel - hembygge frostfritt vatten

Tack Lillkumpula och Skruttan för svar!

Det jag är rädd för är inte själva värmekabeln utan just strömkabeln till den.

På något vis måste man då ha den utanför hagen.

Och jag har en häst (eller vad hon nu är för ett djur) som lätt skulle kunna klättra in i vattentunnan med alla fyra och göra allt för att få leka med den :crazy:

Till färdiga lösningar är det ju alltid lågspänning på sladden ut till tunnan...
 
Sv: 240 V värmekabel - hembygge frostfritt vatten

Det där verkar himla smart!!
Det ska jag nog kanske försöka använda mig av på vår nya gård!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp