Jag ska vissa min bäbis!

Var med en kompis ifjoll och hjälpte henne med sin häst! Det är ganska grävande på treårs kan jag tycka med lösshoppningen! jag menar det är ju inte alla som har ens fyllt tre utan som min fyller år i juni! Men det är bara att träna!
Man börjar med att släppa lös hästen i galopp på löshoppnings inhängnaden i båda varven så bedöms galoppen! Sedan stoppar man hästen och hindren byggs upp och man släpper och stannar nästan varje varv beroende på vad bedömaren säger! Sedan så höjs det nästan varje varv!
Hämtat ur trårs bedömningen!
(Begynnelsehöjd 80 cm, och efter ca 6 språng bör höjden 1,1 m och maxlängden 1,2 m ha uppnåtts. Denna storlek på hindret, både i höjd och längd, skall hästen övervinna för att få betyg 5. Ytterligare höjning till max 1,3 får göras för hästar, som visar sig kapabla härför, men hindrets längd skall då vara max 1,2 m samt vara av normal oxertyp. )
Efter man är klar med den så tar man hästen och ställer upp den framför domaren medans den bedöms extriört och sedan vissar man skritt och trav. Avslutnings viss ställer man upp igen och får bedömningen! Sedan är det ridprov för den som vill och för diplom hästarna är det krav för att få lösa ut sitt diplom.
Anvisningar finns även att hämta på
http://www.asvh.se/
Lycka till med era bäbisar!