3 hästars LASTBIL???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fidermark
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 3 428
F

Fidermark

Är det ngn som vet ifall det finns hästbilar/lastbilar för 3 hästar?
Just nu har jag en Boj Wagon men får bara med mig 2 hästar.
Är inte så sugen på att ha en gigantisk lastbil...

Ngn som vet??

:bump:

Sv: 3 hästars LASTBIL???

på blocket så finns det några 3hästars lastbilar, i alla fall om man söker på södra sverige andra sidan och längst ner :p

Finns ju gott om tre hästars lastbilar men då behövs naturligtvis C-körkort, finns ingen möjlighet att få in tre hästars vikt under gränsen för B-kort. Antar att du har BE iom att du kör med två hästar, den variant som finns då för att få med sig tre hästar är att köpa en B-korts bil med sidolastning och drag som får dra tillräckligt mkt för att du skall kunna koppla transport efter och lasta ytterligare häst i släpet.

Om nu B-korts bilen+släp och 3 hästar håller sig under 3500kg... Vilket torde bli svårt. Eller tänker jag fel nu?

Om totalvikten för ekipaget är över 3,5 ton måste man ha C-kort, tror jag men så hittade jag detta:

Texten gäller för BE-kort

Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt Det tolkar jag som att så länge dragfordonet har en totalvikt på under 3,5 ton så kan man ha tyngre släp efter. Eller?

Då öppnar sig ju en helt ny värld:D

Rätt uppfattat har du E-kort så får du koppla på så tungt släp b-lastbilen får dra dock brukar de inte få dra överdrivet mkt vår tex får dra 1500 så svårt att hålla sig helt laglig och få med sig 4 hästar men en i släpet funkar (om jag hade blivit färdig att sätta på drag på den någon gång ;) ) har sett någon enstaka som får dra 2000 och då skulle man ju kunna få med 4 hästar (OM man har tillräcklig lastvikt i lastbilen för 2 hästar många som inte har det. Sen skall ju ekipaget orka också det lustiga är ju att det oftast är de med mindre motorer som har högre lastvikt (precis som på vanliga bilar) då stora motorer väger mer och därmed snor lastvikt.).

Jag tror dom menar att du ska ha en b-korts lastbil och bakom den ett vanligt släp :) och b-bilarna är ju oftast sidolastade.

Aaa! Så om man letar lite så finns det ju möjligheter;)
Det betyder ju att jag "bara" körde med en del övervikt och inte helt och totalt olagligt när jag körde 4 hästar i en sådan kombination:angel:

Aaa! Så om man letar lite så finns det ju möjligheter;)
Det betyder ju att jag "bara" körde med en del övervikt och inte helt och totalt olagligt när jag körde 4 hästar i en sådan kombination:angel:

Har du inget BE-kort så var det olovlig körning ;)

Har du bara vanligt B-kort får du endast koppla på en liten lätt släpvagn (max 750kg) på en så tung bil som b-kortslastbilarna är, kopplar du på något med högre totalvikt även om du kör det tomt så är det olovlig körning och lappen kan få vingar.

En intressant sak nu när den nya viktgränsen kommer (som dock enbart gäller med släp alltså inte b-kortsbilarna ensamma) är att hänger du på en sådan liten släpkärra (de begränsar inte hastigheten heller) så kan du plötsligt lasta upp ekipaget till 4250kg utan att ha övervikt :angel: på vanligt B-kort, snacka om att vi kommer se de små släpen efter varenda husbil odyl när reglen kommit och plötsligt förstod man varför danskarna som redan har de reglerna alltid har de små släpen påhängda.

Haha! Klart jag har BE-kort! Hur skulle man annars klara sig??:eek: Det tog jag så fort jag hade tagit mitt B;)

Hej!
Det går att bygga men det blir problem med lastvikten! Det kommer nya regler på B korts lastbilar som gör det möjligt att köra 4500 KG vilket skulle innebära att det går enklare att bygga en tre hästars på B kort! Man kan ju även bygga en mindre bil men rega den på C kort

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
415
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
442
Senast: warg
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: skiesabove
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
866
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka