Bukefalos 28 år!

3 kaninfrågor

E

Ellinore

Jag har 3 frågor om min kanin:
1. Min kanin bits ibland, jag vet inte varför. Ibland kan min andra kanin bitas också, men det är inte så ofta. Vad ska jag göra?

2. Jag tycker att min ena kanin är lite för tjock. Behöver han mer motion eller ska jag ändra något med maten? Jag brukar ge morötter och bröd.

3. Jag brukar gå ut och gå med mina kaniner ibland. Men de stannar alltid, så då brukar jag bära de en bit och lägger ner de igen. De vill inte gå så då puttar jag lite på de. De tar några steg och sen stannar de igen... Vad ska jag göra??
 
Sv: 3 kaninfrågor

Sluta ge bröd, till och medknäckebröd är fett för kaniner då de extremt lätt lägger på sig. De lägger sig ner för att de är rädda OCH lärt sig du ändå bär dem sedan. Låt dem ligga om så en timme :smirk: tills de börjar undersöka platsen själva, oerhört viktigt för självförtroendet. Då ska du se kaninen slutar bitas oxå. När den får göra skrämmande men sedan roliga saker och han lär sig respektera och LITA på dig. Lycka till :bump:
 
Sv: 3 kaninfrågor

1. Det beror helt på i vilken situation kaninen bits. Blir den skrämd, arg på dig eller npgot annat?

2. Ger du inget pellets eller hö? Sätt en diet med mycket hö och lite pellets.

3. Låt de hellre springa lösa på något inhägnat område. Springer de runt då eller sitter de still? När du har kaninen ute i sele, vänta ut kaninen. Fungerar inte det kanske den helt enkelt inte trivs i sele, och låt den då hellre slippa.
 
Sv: 3 kaninfrågor

1. Jag tror nog inte att den blir skrämd.

2. Jo, jag glömde skriva några saker, jag ger också hö och havre och kanske nått annat också. Men jag ger inget pellets.

3. De brukar springa runt när jag har de inne i huset.
 
Sv: 3 kaninfrågor

Ge inte havre bara till dvärgkaniner, de lägger på sig då. Ge pellets istället. När kaniner trycker sig mot marken är de rädda även om de avvaktar lugnt.
 
Sv: 3 kaninfrågor

Ger du ingen pellets utan havre istället är det inte konstigt att den är fet :eek: . Byt genast ut mot pellets! Beroende på kaninens vikt, ska den bantas så ge den endast en morot om dagen, ca 2 msk pellets och mycket hö tillsvidare.
 
Sv: 3 kaninfrågor

Varför bara en morot om dagen? :crazy: Det finns inget onyttigt i morötter, bara vitaminer och annat bra. Ju mer pellets man tar bort desto mer måste man ersätta med grönsaker/frukt.
 
Sv: 3 kaninfrågor

Ellinore skrev:
Jag har 3 frågor om min kanin:
1. Min kanin bits ibland, jag vet inte varför. Ibland kan min andra kanin bitas också, men det är inte så ofta. Vad ska jag göra?
Det finns nog inte mkt o göra åt, bara markera så fort din kanin biter att så får den INTE göra, så kanske den lär sig..=) Annars finns det nog inte mkt o göra faktiskt..

2. Jag tycker att min ena kanin är lite för tjock. Behöver han mer motion eller ska jag ändra något med maten? Jag brukar ge morötter och bröd.
Du ska helt klart ändra maten.. bröd innehåller många ämnen som kan orsaka att kaniner blir feta, så brödet kan du bara ta bort..o gr honom lite mindre mat..

3. Jag brukar gå ut och gå med mina kaniner ibland. Men de stannar alltid, så då brukar jag bära de en bit och lägger ner de igen. De vill inte gå så då puttar jag lite på de. De tar några steg och sen stannar de igen... Vad ska jag göra??
Du ska låta kaninerna stå stilla o titta, antagligen så är dom eventuellt lite nyfikna..o dom måste ju få upptäcka saker, så det är bara att du låter kaninerna nosa på marken om dom nu tycker det är skoj.. =)
 
Sv: 3 kaninfrågor

1. Min kanin bits ibland, jag vet inte varför. Ibland kan min andra kanin bitas också, men det är inte så ofta. Vad ska jag göra?

En av mina gamla kaniner var en surkärring, vi hade förmodligen "bänglat" för mycket med henne när hon var liten och inte sett hennes signaler att hon ville vara ifred. Så hon förblev en sådan började gnaga på en när hon inte ville sitta i famnen och när man skulle fånga henne visade hon tydligt med hela sin kropp - NEJ. Däremot var hon en pärla att ha lös utomhus (även i koppel) och var en fantastisk mamma! Så länge man inte försökte tvinga henne till någonting så kände hon sig trygg.

2. Jag tycker att min ena kanin är lite för tjock. Behöver han mer motion eller ska jag ändra något med maten? Jag brukar ge morötter och bröd.

Hehe, jag känner igen det där att de blir lite överviktiga. Det bästa är att de får komma ut varje dag i en större inhängnad (om man inte kan ha dem lösa) och springa av sig. Jag brukar släppa mina i stallet ibland. Det är också viktigt att man har en rymlig bur om man inte har tid att släppa lös dem så ofta. De kaniner som jag har nu äter min egen blandning av ungefär:
75 % pellets
10% solrosfrön
15% färdig kaninblanding från djuraffären
Det fungerar bra och de håller hullet bra. Solrosfrön har jag lärt mig att det är bra att ge om det är extra kallt ute och kallt har vi ju minst sagt häruppe!! Ger också dagligen äpple eller morötter, sallad och väldigt sällan knäckebröd. Givetvis hö också.


3. Jag brukar gå ut och gå med mina kaniner ibland. Men de stannar alltid, så då brukar jag bära de en bit och lägger ner de igen. De vill inte gå så då puttar jag lite på de. De tar några steg och sen stannar de igen... Vad ska jag göra??

Som andra redan har nämnt, vänta ut kaninen tills den själv väljer att röra på sig. Du kanske kan lägga små godbitar på marken en bit ifrån där ni startar. Lycka till!
 
Sv: 3 kaninfrågor

1. har själv en kanin som bits och har fått reda på av en kanin expert att kaniner som bitts är inte vana vid människors kontakt och är därmed rädda, spendera tid med kaninerna, lek med dem och gosa med dem så blir dem vana.

2. Du får absolut inte ge en kanin mjukt bröd det är inte bra för deras mage. Mjukt bröd jäser i magen och kan orsaka förstoppning och även viktökning. Byt till knäckebröd, det e bra för magen och rikt med fiber, det e även bra för tänderna.

3. Innan du tar ut kaninerna vänj dem vid kopplet, ta det lungt i början, en kanin är offtast rädd för att vara fasstbunden och behöver då vänjas. Släpp gärna kaninerna lösa i lägenheten med selet på ( utan att hålla fasst dem ) så dem blir vana vid kpplet och att utforska nya vyer, men ha uppsickt över dem med tanke på att dem flästa kaniner biter på sladdar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Unghunden äter Mush. Vi ska åka bort några dagar om ett tag, jag kan inte ha med fryst mat. Jag antar att jag får ta lite tid och fasa...
Svar
14
· Visningar
827
Senast: hundtant
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det luciamorgon, med luciatåg på TV och massor av luciatåg, runt om i städer, kommuner och facebookflöden, trots att spam om...
Svar
3
· Visningar
468
Senast: IngelaH
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 647
Senast: Sirap
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp