4-årstestet... hjälp..

P

proxygirl

jag skall nu vara med på kvaliten för 4-åringar och jag har aldrig varit med om dettta innan så jag vet inte hur det går till.. det e min kompis som äger hon men hon kan inte rida henne själv så det får ja göra.... hon har kvalat in henne och allt detta..
måste jag ha licens??
hur går det till??
jag skulle vara tacksam för svar för jag fattar tyvärr ingenting om detta.. har varit inne på deras hemsida men fattar inget ändå.. :(tack på förhand.... :rofl:
 
Kvalat???

Det är inget kval till 4-åringarnas kvalitetstävlan, är du säker på att det är det du ska vara med på?? :confused:
 
du behöver ingen licens till kvalitetstävlan, varken du eller hästen, den ska vaar vaccinerad som vanligt.
Just själva ridningen är skritt trav och galopp i båda varven, du rider runt och domaren säger om de vill att du ska öka eller minska tempot, när du ska galoppera, o byta varv osv. Det gäller att rida hästen i en trevlig form för 4a åringar bara. Sen finns det att välja på löshoppning eller uppsutten hoppning, väljer man bara löshoppning och hästen hoppar jättebra så kommer man inte vidare, det krävs att man visar den i uppsutten hoppning då, men det får man själv välja vad man tycker att man själv och häösten klarar av och vad man satsar på. Sen finns det andra punkter, som tex vetrinärbedömning men böjprov och vanlig exteriörbedömning med.
Var ska du visa?
Lycka till! :bump:
 
jag tror inte att man måste ha kvalat in.. jag råkade blanda ihop det med breeders.. då måste man ju ha 3 felfria runder.. jag skall vara med nere i halmstad.. jag skall visa honom i både uppsutten och utan ryttare i hoppningen..
 
Men ägaren borde ju veta vad hon anmält hästen till så hon kan förbereda honom och dig?? Annars verkar det väl dumt.

Du visar antingen hoppningen uppsuttet eller löshoppning...
 
jaha, okej.. så jag slipper löshoppningen då?? va gött.. jag var lite orolig där eftersom denne häst e ganska jobbig att löshoppa.. :)
 
Hoppningen

Man måste antingen löshoppa eller visa hästen i uppsutten hoppning.
 
Re: Hoppningen

Jag måste bara skriva och fråga hur det gick för er på kvalitets? :) *jättenyfiken* För visst visade du din förra helgen?

Själv visar jag nästa helg och börjar bli smått nervös... :crazy:
 
Kvalitetsbedömningen

Hej! Jovisst!
Det gick hyfsat, men min häst var jättetrött och seg, hade verkat såååå underbart välmatchad under veckan, allt såg superbra ut, men på söndagen var han bara helt enkelt JÄTTETRÖTT. Fattar inte, vi var ju på hemmaplan.

I alla fall fick han andra bästa hopp-poängen av de uppsuttna 4-åringarna. Det var faktiskt rätt lågt, 6-7. Den bästa fick 8-7.
Vet 1: 8, vet 2: 10.
Exteriör 88865, han var obrydd och obalanserad, därför fick han så trista poäng på skritt o trav.
Gångarter 6666, han orkade inte länga sig, men gick i en stadig och jättefin form, det ser rätt fint ut på film i alla fall...

Det var ca hälften av deltagarna som visades i uppsutten hoppning o hälften som visades i löshoppning. Jag trodde fler skulle visa uppsuttet! Löshopparna fick genogående lite bättre poäng. Det känns inte rättvist att räknas ihop med löshopparna, jag tycker lite att det är som att jämföra äpplen med päron.

Jag såg redan på exteriören att min häst verkade trött, så jag anade att han inte skulle visa sin bästa sida den dagen. Man vill ju alltid vinna, så självklart är jag ledsen att Cortus-avkomman hoppade bäst uppsuttet...men min häst kan så mycket mer än han visade den dagen, och det vet ju vi som känner honom. Typiskt bara!!!!

Hoppas det går bra för dig till helgen!! Om inte annat så är det ju en roligt dag att få vara med om! Lycka till!! :)
 
Re: Hoppningen

Vilken dag visar du ?

Jag kommer åka till S-holm antingen fredag eller lördag.
 
Re: Kvalitetsbedömningen

Hej igen! Kul att du svarade!

Trist att han inte var på topp :(, tyvärr är det ju så med de små liven ibland… Extra tråkigt bara när man vet vad de kan men de inte orkar/lyckas visa det, även om man är mycket väl medveten om att det kan hända. Men men, det är ju samma älskade häst man får med sig hem efter hur som helst, och jag tycker poängen var helt ok! Inget att skämmas för på något sätt :) Jag tycker man kan utläsa väl att han inte var på topp och att poängen förmodligen klättrat upp flera steg om han varit det! Får se var min egen hamnar i helgen… :crazy:

Håller med dig om att det inte riktigt går att likställa löshoppningen och den uppsuttna, att det är lite som äpplen och päron. Jag kommer dock visa min i löshoppning, men tycker ändå att man gott kunde skilja dem ”för rättvisans skull”. (Å andra sidan finns det många som hävdar att det är ”lättare” att visa hästen uppsuttet för de är mer påverkbara då... :smirk:)

Anledningen till att jag visar löst är rent krasst att min stått för mycket under våren/sommaren av div anledningar och därför inte kommit tillräckligt långt inom den uppsuttna hoppningen för att kunna visa sig på samma sätt där. Hon hoppar bra uppsuttet men är lite för grön fortfarande tycker jag (om än otroligt okomplicerad)…

Bockar och bugar för lyckönskningarna till helgen, de lär behövas :bow:!!
 
Re: Idag

Hej hej!

Jo vi har överlevt!
Det hela började med att hästen min drog av sig en sko i början på veckan och har varit ömfotad av det fram till igår... då var hon klockren igen. Dock har jag inte kunnat jobba henne på hela veckan så det var på vinst och förlust som vi åkte idag...

I a f, det började med 10 på båda veterinärerna vilket jag verkligen inte trott innan. Vid exteriören fick hon 88687 - lite ledsamt med 6:an på benen även om jag medveten om att hon har svagheter i sitt framställ (fick dock 7:a på 3-års).

Gången gick inget vidare alls - jag red inget vidare och hon kändes inte jättebra heller. Här tog avsaknaden av jobb ut sin rätt och ökningarna uteblev + att hon gjorde några bakutsparkar i galoppen... :smirk: :o 6:or rakt igenom. Dock låg de lågt överlag och de sade i kritiken att "hon ser ut att ha mer i sig" (vilket hon definitivt har) så jag kände mig inte så besviken ändå.

Så hoppningen då. Hon var trött redan innan men gick in och hoppade strålande. Hon skötte sig ypperligt min lilla pärla, jag blev så stolt att tårarna började komma när hon fick kritiken... 9-10 blev det!! :love: Ett snitt på 9,08 som hopphäst och därmed leder hon efter ca 90 hästar (de håller på imorgon också)!:cool:

Jag är sååååå glad över min lilla häst, sen att gångarterna känns lite missvisande mot vad hon kan gör liksom inte så mycket :) Jag har fött upp henne själv dessutom så det känns väldigt roligt! :)

(Tyvärr blir det dock inget diplom pga extremitet betyget, men men!)
 
Re: Idag

Men oj vad roligt!!! :banana:
Det låter som om hon kommer att ligga bland de i absoluta toppen i alla fall! :bow:
Gångarterna är inget att gråta över. Synd på 6:an exteriört, med tanke på diplomet, vad retfullt.
Men det låter som om det var en mycket lyckad dag!! :)
Mvh, Helena
 
Re: Idag

Nu är det färdigt på Strömsholm och det visade sig att min häst fick enda 10:an som delades ut under hela helgen samt vann hoppningen totalt!! :love: :banana: :love:

Är bara så glad att jag var tvungen att berätta trots att det kanske inte riktigt hör hemma här!!! :bump::love:
 
Re: Idag

Stort jättegrattis! :bow: :bow: :bow:
Sätt champagnen på kylning! :cool:

Hoppas vi får se bild i Ridsport!!
 
Re: Idag

TACK allihop!! :bow: :bow:
Jag har inte riktigt landat än tror jag... :bump:

Tyvärr blir det nog ingen bild i ridsport - såg ingen fotograf på hela dagen :confused: Kanske lika bra det ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 512
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp