400kr/månaden för 1gång i veckan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här tråden är väl iofs lite gammal men jag hörde en grej här om dagen som jag bara måste skriva om. Det kan iofs bara vara en skröna men tydligen finns det de som betalar 4,000 kr i månaden för 2-3ggr i veckan här i STHLM. :eek:
Iofs så stod hästen på Ryttarstadion där det kostar 8,000 kr/månad att ha häst.....

Jag höll på att ramla av stolen... 4000 spänn. Då tycker jag att den tjejen kan komma å rida min häst 2-3ggr/veckan för 1000kr/månden 20 min utanför stan med 2 ridhus och tre utebanor.
 
Jag tycker personligen det är dyrt med tanke på att jag rider 3-5 dgr i veckan, får träna o tävla..utan att betala. Jo för tävling o träning. Ägaren kör till träning o tävling o är då "hästskötare". Helt underbart bra!!
 
För det första:du bestämmer själv vad det kostar att nyttja din häst!Du behöver inte motivera varför och hur mycket du vill att en medryttare skall betala!!!

Du bestämmer helt enkelt inför dig själv vad det är värt att du avvarar din häst till någon annan, glöm inte allt jobb som du med all säkerhet inte kommer att leasa ut, och sedan är det upp till den icke hästägande att avgöra om de vill betala priset!

Kan iallafall tillägga att 400 kr/mån och en dag/vecka skulle inte bara låta rimligt, utan även fördelaktigt, i mina ögon...
 
400:- för 4 ridtillfällen - INTE DYRT!

När jag hade medryttare på min fjording var det VÄLDIGT enkelt att få hästen motionerad sommartid, men i det närmaste stört omöjligt på vintern. Det löste jag på ett rätt bängligt sätt:

100:-/gång under helgdagar (då jag själv hade mer tid att motionera hästarna och själv gärna gjorde det.)

70:-/gång på vardagarna under sommar- och hösttid sen på vintern betalade jag tillbaka 20:-/gång då medryttaren kom och red. Alltså totalt 50:- för två riddagar, en sommar/höst och en vinterdag.

Rätt bängligt, men funkade bra! Snålheten "övervann" vinterkylan och min häst blev motionerad rätt så bra av medryttare.

Det kanske bör tilläggas att jag har eget stall och "avgiften" enbart täckte matkostnader och försäkring för just den specifika dagen medryttaren red - ingenting annat, så därför tycker jag att 100:-/gång INTE är någonting att "skämmas för".

Hästen var inte skolad det minsta, men en av medryttarna gick på ridskola (i de högre grupperna) och det hon lärde sig lärde hon ut till fjordingen (som var enormt lättlärd ). Den tjejen blev snabbt en kompis till oss och hon blev nästan som "en i familjen" och stannade ofta på middag.

bounce.gif
Helen
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
det beror på vilken häst det är och vad det finns för träningmöjligheter och vad man ska göra.
Hade det gällt en välutbildad häst som står på större ridanläggning så tycker jag att det låter som ett mkt bra pris.
Handlade det om tex. en outbildad travare eller oriden unghäst som stod en bit utanför city med dåliga träningsmöjligheter och komminikationer låter det dyrt. Då borde snarare hästägaren betala om nån duktig ryttare var beredd att åka ut och rida och sköta hästen.

Nirak
 
oftast är det rätt fina (svindyra) hästar som står där, som har allt man kan önska sig, man gör inget själv och ALLT finns där.

så har man pengarna så varför inte?
 
Vad kostar lektioner på ridskolorna i närheten? Jag skulle själv näppligen betala 100 kr/gång + arbete för att få rida en ordinär häst en timme på utevolt eller i skogen, om jag t.ex. kunde rida lektion på en hyfsad ridskola för 160 kr/gång näst gårds. Och detta helt oavsett vad hästägaren betalar

Däremot skulle jag lätt betala > 100 kr/gång för att få rida en bra häst med möjlighet att rida hopp/dressyr för en bra tränare som jag betalade själv eller för att rida ut längre turer på en trevlig häst i bra miljö.

F.ö. anser jag att hästägare får ta ut vad de vill och sedan är det upp till medryttaren att bestämma om det är värt det eller inte
 
Vi prioriterar alla olika, hon kanske tycker 4000kr är okej för den hästen med 1000kr för dyrt för vad du kan erbjuda.
 
Som sagts tidigare beror det på var man bor. Jag har betalt mer än så i Stockholm utan att tycka att det var dyrt men när jag flyttade till en by i Gästrikland blev jag erbjuden att bli medryttare på en outbildad häst för det priset. Då skulle jag också träna dressyr för egna pengar på unghästen (ryttaren var hoppinriktad) I just detta fall tyckte jag att ägaren var oförskämd! Det skulle ge hennes häst lika mycket som mig och om jag ska betala så mycket kan jag lika gärna ta fler ridlektioner

Som sagt vilket pris som är rimligt beror på många saker
 
Jag skulle tycka att det var dyrt. Här är de flesta medryttarhästarna "gratis" och ridlektion en gång i veckan blir billigare.
Och just under vintern så skulle jag nog vilja ha tillgång till ett ridhus för att vilja betala det.
Men jag kan tänka mig att i tex Stockholm kan det vara billigt...
Sen är det ju inte så stor skillnad i ridlektionspriserna och ditt pris, så en ryttare som tröttnat på ridskolan och vill testa lite själv skulle nog lätt betalat det.
 
Hej!
Ja, om "alla" (som du skrev) tycker att det är för dyrt och ingen är villig att betala det priset, då är det för dyrt. Då har du två val, endera skippa planerna på att ha medryttare eller sänka priset. Personligen tycker jag dock inte att priset låter orimligt, men jag vet å andra sidan inte var du bor och hur stor tillgången på medryttarhästar är där.

Mvh,

Therese
 
Hej!
Ja, om "alla" (som du skrev) tycker att det är för dyrt och ingen är villig att betala det priset, då är det för dyrt. Då har du två val, endera skippa planerna på att ha medryttare eller sänka priset. Personligen tycker jag dock inte att priset låter orimligt, men jag vet å andra sidan inte var du bor och hur stor tillgången på medryttarhästar är där.

Mvh,

Therese
 
Här där jag bor är det oftast gratis.
Min kompis rider 4 dagar i veckan och får tävla, har tillgång till fina ridvägar, utebana, ridhus och instruktör.
Även jag har haft medryttarhäst med samma möjligheter gratis.
Så gratis tycker jag är bra.
Eftersom medryttar hjälper hästägaren att ta hand om hästen och medryttaren får bättra på sina ridkunpskaper.
Att någon ska ta betalt...
Näe...
Men vi skulle ju inte prata om det så jag ska väl hålla käften.
 
Det är inte dyrt. Om man räknar ut vad hästen egentligen kostar per dag, så kommer man upp i rätt höga summor...

Min pålla kostar mig cirka 51 kr per dag. Då har jag räknat på vad foderkostnad, skoning, försäkring och strö. Jag har hästen uppstallad hemma och har inte räknat med elförbrukning, vatten, material till hagar eller slitage i stallet. Inte heller räknat på slitage på utrustningen osv.

Om jag har varit kvar i mitt inackorderingsstall så skulle det ha kostat mig 40 kr till per dag. (stallhyra + bensin till bilen)

Ska man ha en medryttare som betalar för sig så tycker jag att man faktiskt ska betala vad hästen kostar PER DAG, medryttaren slipper hela ansvarsbiten för hästen dessutom.

Nu vet jag inte vad du har för kostnader för din häst, men jag tycker INTE att det är dyrt med 400 kr/mån för att rida 1 gång/veckan. Stå på dig - de som gnäller över att det är dyrt kan du ju strunta i.

/Lizzie
 
Mina stalltjejer kommer from aug att betala 800kr/mån men då rider de oftast 3 dgr/v ibland mer, får ridlektioner. Stor volt samt att jag kör dem till ridhuset 1 ggr/v. De tävlar och tränar om de vill. De har även möjlighet till att köra hästarna för instruktör om de vill. Med tanke på vad det kostar att ha häst i Sthlm så tycker varken föräldrarna eller jag att det är orimliga priser. (Dessutom så slipper föräldrarna att åka till fastlandet för att komma till närmaste ridskola) :idea:
 
Jag tar 700 pix i månaden för två gånger i veckan. Det är "marknadspris" i vårt stall! :)

Fast i juli sänkte jag till 400 för hästen vilar och ska inte ridas på banan på ett tag. Då tyckte jag hon kunde få det billigare! :)
 
Tycker att 400:-/månad låter som ett bra pris. Det blir ju 100:- per gång, alldeles lagom.

I stallet där jag står uppstallad finns det en tjej som har medryttare till sitt äldre halvblod. De som rider den får betala drygt 170:- per gång. :crazy:

Mvh Huntress :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 777
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 853
Senast: Solstig
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 091
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp