700 kroners sadel ifrån börjes.....

Zaida

Trådstartare
hej!

jag undrar om det är ngn som har tipps på hur man kan göra en billig 700 kroners börjes sadel så skön som möjligt för hästen???

hjälper det ngt med paddar av gel och allt vad det nu finns???

mvh sofie

Sv: 700 kroners sadel ifrån börjes.....

Istället för att lägga pengar på dyra paddar är det bättre att lägga till de pengarna och köpa en begagnad sadel av bra märke. Många gånger kan dessa billiga sadlar vara snedsydda och det kanske inte är alltid som man upptäcker detta om man inte har kunnande inom området.

jo, men om man inte har pengar till det så finns det tyvärr inget annat alternativ.

jag har tittat påbegagnade sadlar, men vill man ha en begagnad märkessadel så kostar det!

du har inga tips förrutom att byta sadel??

Det finns en del begagnade syntet från 700:- och uppåt. Om du tänkt köpa en sadel för 700:- och sedan padd för 500:- så har du ju iaf 1200:- att lägga på en beg syntetsadel och det finns att hitta! Personligen skulle jag inte köpa en sadel för 700:- från börjes för jag tror att de gör mer illa än nytta att lägga på en häst!

Vad du än ska göra, byt för allt i världen INTE till en sån Pintosadel från Börjes. Bommen är kass, stoppningen är urusel - behöver jag säga mer?

Rid hellre barbacka, eller låt hästen stå, tills du har mer pengar att röra dig med än att köpa en sån sadel.

/Ynthe - som har sett FÖR många ryggar förstörda p g a dålig sadel.

Jag kan faktiskt inte heller rekommendera dig att köpa en billig sadel. Jag gjorde det en gång men fick istället lägga ett antal tusen till hästmassören, då hästen fick ont i ryggen av den:cry: . Det var inte Börjes sadel men något liknande.
Om du behöver en bra padd så är de formsydda lammullspaddarna bäst:banana: . De fördelar trycket bra, andas, och är skonsamma mot ryggen. De kostar dock runt 1000kr.

Köp inte en sån skräpsadel! Det du sparar in på sadelköp får du senare lägga på veterinär och hästmassör.
Köp en begagnad syntetsadel istället, du kan säkert få en hyfsad för en tusenlapp.

Immer

Som hästägare tycker jag att man har ett visst ansvar att köpa en bra och välpassande sadel och övrig utrustning som passar hästen och jag kan bara skriva för egen del att jag skulle Aldrig i livet köpa en pintosadel (eller liknande i samma prisklass) till min häst.

Det skulle kännas som om att jag skulle vilja utsätta min häst för onödigt lidande och det vill jag ju inte. :smirk: En sådan billig sadel är det i princip alltid något fel på, åtminstone om det är en lädersadel.

Det är Kass kvalité på lädret, de är ofta sneda i bommen, ojämna i stoppningen osv. Jag skulle kanske kunna tänka mig och ta emot en sådan sadel gratis och hänga upp någonstanns som prydnad, men jag skulle knappt ge ett öre för en sådan skitsadel. Av de anledningar jag och andra redan nämt.

En dålig sadel orsakar skador på hästen och den kommer få ont, behöva vila etc. få flertalet behandlingar av hästmassörer, kiropraktorer, equiterapeuter och veterinärer.

Och har du köpt en häst för säg 10 tkr och hästen kanske kostar runt en tusenlapp i månaden minst även om du har eget stall så måste du ju ändå säga att det är värt att lägga ut lite mer på en bra sadel, eller?

OM en syntet ev. kan passa din häst, kan du ju köpa en sådan. Ny eller annars en begagnad. Det finns ju Wintec, Griffin, Horse saver etc.

Annars är väll det billigaste märket på lädersadlar jag känner till förmodligen Lewa. Jag har själv haft en sådan i min ägo och den var riktigt trevlig till det ringa priset - en tusenlapp. :D Väldigt mjuk och skön att rida i och låg bra på hästen ifråga. Tyvärr tillverkas de inte längre men du kan säkert hitta en sådan begagnad, det borde vara ett vettigt alternativ om du hittar någon sådan som passar hästen.

Annars får du helt enkelt låta hästen vila eller hitta andra motionsformer. Barbacka ridning kanske också kan vara ett alterntiv, ev. i kombination med Hööks ridgjord. Eller så kan du ju kanske longera den lite granna, löslongera kanske? Eller skaffa en tömkörningsgjord och börja tömköra så att hästen åtminstone kan röra sig.

Men nej, jag skulle aldrig låta min häst ha på sig en pintosadel ifrån börjes. Det skulle vara rena döden och mina pengar som jag lagt på hästen och alla kostnaderna runt omkring skulle det kännas som om jag hade kastat i sjön.. :crazy:

=)

okej, jag har fattat vinkeln. tror ni att det går att lämna tillbaka en sadel som jag smörjt in med balsam om jag torkar av den ordentligt :o

men iallafall syntet sadel får jag väl satsa på. jag håller med er jag antar att jag är dumsnål när jag resonerar som jag gjort!
det är svårt att hitta en sadel, men men precis som ni sagt så är det nog värt letande och en slant med tanke på alla pengar jag lägger ned på min underbara prinsessa.

tack för hjälpen allihop, gud vad jag är glad att den här sidan och ni finns. så ni kan prata mig tillrätta

mvh sofie

cactuspower skrev:
Jag skulle kanske kunna tänka mig och ta emot en sådan sadel gratis och hänga upp någonstanns som prydnad,

Och jag hade kunnat tänka mej att ta emot en sådan gratis och hänga upp den som ett avskräckande exempel...;)

Immer

Om du torkar av sadeln ordentligt går det nog bra.

Lycka till med letandet efter en syntetsadel.:)

Immer

För 700 kr kan du få en riktigt bra begagnad sadel. Jag har haft en sådan billighets sadel men vill inte ha igen.

Köp inte en sån billig sadel!! Som andra tidigare nämt så är så billiga sadlar ofta att förlikna med en en halv flyttkartong, inge bra med andra ord. Dålig stoppning, sned bom, dåligt läder, ja you name it. Det du får lägga ut på paddar osv för att få sadeln att passa kan du lika gärna köpa en begagnad syntersadel för.

Om det läser trådskaparen sista inlägg skriver hon att hon inte tänker använda sadeln, eller det låter som det i alla fall. :smirk:

Vad bra! :) Fler och fler som kanske har hästar som promenadrids osv., mindre ridskolor och som inte vill lägga ut så mycket pengar väljer ju syntet i stället. Och om den bara passar hästen är det helt klart ett bra alternativ.

Jag har sett Så många hästar, alldeles för många som fått ont i ryggen eller på ett eller annat sett fått skador pga. fel passande sadel. Vill ju inte att fler ska göra samma sak eftersom det tyvärr är hästarna det går ut för. :)

Förhoppningsvis går nog sadeln att lämna tillbaka om du bara lämnar in den. Dom kanske inte ens tänker på att du smörjt det med balsam så du kanske bara kan låta bli och säga något om det och bara säga att sadeln tyvärr inte passade eller något liknande.

Tills nästa gång du köper sadel (eller vid nästa lädersadels inköp kanske man ska skriva) skulle jag dock inte rekommendera att använda läderbalsam i första hand på sadeln. Dels kan det bli lite "kletigt" och om man använder för mycket fetter, oljor och balsam kan det bilda en hinna på lädret vilket gör det svårt att verkligen få lädret riktigt rent. Man bygger alltså bara på ett "läder".
Och jag har t.o.m hört att vissa produkter t.o.m kan göra att lädret till slut "ruttnar inifrån" i stället (kan dock inte bekräfta om den uppgiften stämmer eller inte). Men jag rekommenderar en vanlig sadeltvål, den vanliga i blå ask är inte så tokig, dessutom billig.
Annars har stübben, carry & day & martin och passier bra sadel/lädertvålar.

Sedan kan man möjligen ta lite sparsamt med balsam på stropparna på sadeln någon gång då och då, samt lite på stiglädrena och på tränset. Men inte jämt utan bara en måttlig mängd och se till att liksom "gno in det" i lädret.

För att få bort balsamet kan du bara testa och torka bort det med en fuktig trasa (ta varmvatten, doppa trasan och vrid ur ordentligt!)
men se sedan till att torka av så att inte sadeln är fuktig eller blöt någonstanns heller.

Köper du syntetsadel är det smidigt dock. Då funkar det prima med en fuktig trasa och så finns det ju speciellt sadelschampo för just syntetsadlar också (Finns på Hööks t.ex.).

Lycka till med sadelköpet nu. :)

Jag skulle satsat på en syntet istället. En av hästarna hade hööks billiga. Den funkade bra tills hästen musklade ur den. Den låg bra på hästen:)
Men likväl tycker jag mera om mina syntetsadlar än om dom billiga lädersadlarna.

Läste inte alla inlägg, sorry:o

Här är en till som är dumsnål o borde elda upp sadelskrället o rida barbacka istället :bump:
Men alla säger typ beg syntetsadel = :banana: :banana: :banana:
Why?? :confused:
Varför då eg, vad gör en sådan sadel billig och bra?
Det är väl bom på den med som måste anpassas efter hästen?

Som tur är behöver inte hästen missa välbehövda motionsrundan, jag kör ju oxå ;)

/L

Senast ändrad:

Det går tyvärr inte! Vill man garanterat ha en häst med ryggproblem så kan man ha en sådan sadel. Finns tyvärr inte i stortsett någon sadel undet 6-7000kr (nypris) som är mycket att hänga i granen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
537
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31