Sv: 700 kroners sadel ifrån börjes.....
Som hästägare tycker jag att man har ett visst ansvar att köpa en bra och välpassande sadel och övrig utrustning som passar hästen och jag kan bara skriva för egen del att jag skulle Aldrig i livet köpa en pintosadel (eller liknande i samma prisklass) till min häst.
Det skulle kännas som om att jag skulle vilja utsätta min häst för onödigt lidande och det vill jag ju inte. :smirk: En sådan billig sadel är det i princip alltid något fel på, åtminstone om det är en lädersadel.
Det är Kass kvalité på lädret, de är ofta sneda i bommen, ojämna i stoppningen osv. Jag skulle kanske kunna tänka mig och ta emot en sådan sadel gratis och hänga upp någonstanns som prydnad, men jag skulle knappt ge ett öre för en sådan skitsadel. Av de anledningar jag och andra redan nämt.
En dålig sadel orsakar skador på hästen och den kommer få ont, behöva vila etc. få flertalet behandlingar av hästmassörer, kiropraktorer, equiterapeuter och veterinärer.
Och har du köpt en häst för säg 10 tkr och hästen kanske kostar runt en tusenlapp i månaden minst även om du har eget stall så måste du ju ändå säga att det är värt att lägga ut lite mer på en bra sadel, eller?
OM en syntet ev. kan passa din häst, kan du ju köpa en sådan. Ny eller annars en begagnad. Det finns ju Wintec, Griffin, Horse saver etc.
Annars är väll det billigaste märket på lädersadlar jag känner till förmodligen Lewa. Jag har själv haft en sådan i min ägo och den var riktigt trevlig till det ringa priset - en tusenlapp.

Väldigt mjuk och skön att rida i och låg bra på hästen ifråga. Tyvärr tillverkas de inte längre men du kan säkert hitta en sådan begagnad, det borde vara ett vettigt alternativ om du hittar någon sådan som passar hästen.
Annars får du helt enkelt låta hästen vila eller hitta andra motionsformer. Barbacka ridning kanske också kan vara ett alterntiv, ev. i kombination med Hööks ridgjord. Eller så kan du ju kanske longera den lite granna, löslongera kanske? Eller skaffa en tömkörningsgjord och börja tömköra så att hästen åtminstone kan röra sig.
Men nej, jag skulle aldrig låta min häst ha på sig en pintosadel ifrån börjes. Det skulle vara rena döden och mina pengar som jag lagt på hästen och alla kostnaderna runt omkring skulle det kännas som om jag hade kastat i sjön..