88-åriga Helen isolerades och förbjöds besök av anhöriga – dog nedbruten i ensamhet

När 88-åriga Helens make Göran gick bort blev hon ensam kvar med parets älskade hund Belle.
Men snart ska släktingar ha tagit hunden ifrån henne, ett beslut hon själv inte hade någonting att säga till om.
Enligt anhöriga bad hon om att inte bli inlåst, men bara dagar efter hennes gripande vädjan flyttades hon till ett korttidsboende där ingen fick besöka henne.
Till slut dog hon i sin ensamhet, utan att få träffa sina nära och kära
 
När 88-åriga Helens make Göran gick bort blev hon ensam kvar med parets älskade hund Belle.
Men snart ska släktingar ha tagit hunden ifrån henne, ett beslut hon själv inte hade någonting att säga till om.
Enligt anhöriga bad hon om att inte bli inlåst, men bara dagar efter hennes gripande vädjan flyttades hon till ett korttidsboende där ingen fick besöka henne.
Till slut dog hon i sin ensamhet, utan att få träffa sina nära och kära
Nog är det väl ända in i h-vete hur en del kan bete sig utan att förlora varesig jobb eller frihet! :rage:
 
När 88-åriga Helens make Göran gick bort blev hon ensam kvar med parets älskade hund Belle.
Men snart ska släktingar ha tagit hunden ifrån henne, ett beslut hon själv inte hade någonting att säga till om.
Enligt anhöriga bad hon om att inte bli inlåst, men bara dagar efter hennes gripande vädjan flyttades hon till ett korttidsboende där ingen fick besöka henne.
Till slut dog hon i sin ensamhet, utan att få träffa sina nära och kära
Newsner är ju inte en särskilt pålitlig källa. Föreningen Vid din sida har ingen riktig insyn i Helens vård eller vårdbehov. Ingen får vara inlåst i Sverige även om man tex är dement så måste koden till dörren stå bredvid dörren, så det verkar väldigt osannolikt att så är fallet här.

Så jag skulle avvakta att bli upprörd tills mer pålitliga medier och källor betydligt närmare Helen intervjuas. Det här känns enbart som en sensationsartikel.
 
Jag såg Vid din sidas inlägg om det hela och jag tycker det var väldigt mycket som osade mer än skumt i hela historien, men kan såklart inte veta exakt hur det hela faktiskt har gått till. Vi lär väl aldrig få veta. Lokal media tyckte inte att det fanns något allmänintresse i storyn så misstänker att det inte gått till riktigt som VDS vill mena.
 
Vad jag fått höra från en kompis som känner flera som har sina hästar på gården ska det stämma som det står i artikeln, i stora drag i alla fall. Sorgligt oavsett även om det nu skulle vara lite extra "kryddat" 💔.
Ja alltså i stora drag är det säkert sant. Mannen dog, hunden omplacerades, hon hamnade på boende. Inget av det är ju konstigt.
Det finns sannolikt en anledning till att det finns en förvaltare och att bostaden är låst när hon är ensam hemma är ju inte konstigt. En person som behöver förvaltare och en olåst bostad med olika mer eller mindre kända personer som springer in och ut, samtidigt som personen själv inte klarar av att resa sig och ta sig till dörren? Antagligen har de bytt lås för att Helen själv lämnat ut så många nycklar att man inte längre hade koll på vilka som hade tillgång och kunde ta sig in i bostaden. DVS stor risk att bli utsatt för brott.
 
Vad jag fått höra från en kompis som känner flera som har sina hästar på gården ska det stämma som det står i artikeln, i stora drag i alla fall. Sorgligt oavsett även om det nu skulle vara lite extra "kryddat" 💔.
Vad jag har hört också så stämmer mycket. Tex hunden ägdes av uppfödaren fortfarande och Helene hade som ett fodervärdskontrakt och när hon inte kunde ta handom hunden själv skulle den återgå till uppfödaren. Så att förvaltaren ser till att den blir omplacerad är ju helt fel.
Förvaltaren har även sagt upp ridklubbens kontrakt samt ridhusbolaget som äger ridhuset då ridskolan byggde ett nytt ridhus tillsammans med en privat verksamhet. Helene och Görans önskan var ju att ridklubben ska fortsätt drivas.
Vad jag hört ryktesväg är att det är en arvstvist som ligger bakom detta.
 
Jag blir så jävla förbannad av det här! Heléne (och Göran) var en mycket god vän till min far och min moster, min kusin och jag själv har varit "ponnyungar" på Sveden.

Och ja, tyvärr misstänkte jag en arvstvist direkt när jag hörde om det här (@millizen). De som gjort det här mot Heléne kan faktiskt brinna i helvetet, en snällare och mer omtänksam människa får en leta efter. Hon och Göran fick inga egna barn så de gjorde ponnyungarna till sina barn. Det är många trasiga tjejer som haft en fristad där, inkl jag själv. Jag hade inte levt idag om det inte varit för Svedens Ponnyklubb :heart

Vila i frid Heléne, du är enormt saknad.
 
Om man anser att en förvaltare agerat fel ska man vända sig till aktuell överförmyndare/överförmyndarnämnd. Förmyndare får man först efter tingsrättsbeslut, så det är inget som sker hur som helst.

Även om det är mycket sorgligt är det nog bra att hålla inne med rykten innan det finns fler fakta på bordet.
 
Om man anser att en förvaltare agerat fel ska man vända sig till aktuell överförmyndare/överförmyndarnämnd. Förmyndare får man först efter tingsrättsbeslut, så det är inget som sker hur som helst.

Även om det är mycket sorgligt är det nog bra att hålla inne med rykten innan det finns fler fakta på bordet.

Jag har tyvärr erfarenhet av den aktuella överförmyndaren... och jag har ytterst lite tvivel på att det här inte gått rätt till.

Anser överförmyndaren att det behövs en förvaltare ska det mycket till innan tingsrätten går emot det.
 
Om man anser att en förvaltare agerat fel ska man vända sig till aktuell överförmyndare/överförmyndarnämnd. Förmyndare får man först efter tingsrättsbeslut, så det är inget som sker hur som helst.

Även om det är mycket sorgligt är det nog bra att hålla inne med rykten innan det finns fler fakta på bordet.

Den processen är säkert igång. Men det är ju tråkigt när människan hinner gå bort innan utan att få träffa sina vänner och den valda "familj" man känt i flera år. 😔
 
Jag har tyvärr erfarenhet av den aktuella överförmyndaren... och jag har ytterst lite tvivel på att det här inte gått rätt till.

Anser överförmyndaren att det behövs en förvaltare ska det mycket till innan tingsrätten går emot det.
Menar du nämnden eller hela förvaltningen eller chefen för överförmyndarverksamheten?
 
Jag har tyvärr erfarenhet av den aktuella överförmyndaren... och jag har ytterst lite tvivel på att det här inte gått rätt till.

Anser överförmyndaren att det behövs en förvaltare ska det mycket till innan tingsrätten går emot det.

Men det krävs ändå mer underlag än överförmyndarens åsikt, t ex läkarintyg.

Jag står fast vid att det är onödigt att sprida rykten. Det verkar vara väldigt många såna i omlopp just nu.
 
Först av allt om detta är sant så är det fruktansvärt!

Men!

Nu kommer denna artikel från Newsnwer som jag känner som mindre trovärdig källa som publiceras för engagemangs snarare än sanningen. De har flera artiklar som verkar vara till för att väck ilska och starka känslor. Flera av formuleringarna verkar skruvats för att väcka sympati och ilska.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp