A-kassa, vad är smartast?

Gimlan

Trådstartare
Avdelningen jag jobbade på lades ner för en månad sen. Denna månad har jag varit arbetsbefriad med lön och nästa månad får jag slutlön.

Timvikar, verkar bli på halvtid ungefär och har ett välbetalt sommarjobb som väntar from mitten av juni till slutet av augusti.

Ekonomisk klarar jag mig utan A-kassa till i höst i alla fall. Men är det smartare att ta det redan nu i april? (De dagar jag inte jobbar alltså.) Och isf varför/varför inte?
 
Sv: A-kassa, vad är smartast?

Om du klarar dig på de pengar du får ut på timviken så hade jag inte ansökt om A-kassa nu. Däremot är det viktigt att du anmäler dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen första vardagen efter att din arbetsbefriade period gått ut så att det inte blir något fel om du vill ta ut a-kassa senare.

Men jag hade i ditt läge ringt och pratat med den A-kassa du är medlem i så att du gör rätt och inte blir av med A-kassan pga någon formalitet.
 
Sv: A-kassa, vad är smartast?

Alltid anmäla till AF första arbetslösa dagen. Annars riskerar man att SGI blir nollad.
 
Sv: A-kassa, vad är smartast?

Jag tror inte att jag hade gjort det med tanke på de rätt märkliga reglerna som gäller för att vara deltidsarbetslös. Nu kommer jag inte exakt ihåg hur det är, men om man tar ut a-kassa på deltid, så räknas ändå alla dagarna i veckan på något konstigt sätt, så att ens a-kassedagar tar slut lika fort som om man hade gått på a-kassa på heltid. Har jag för mig. Är det någon som har lite mer uppdaterad info?
 
Sv: A-kassa, vad är smartast?

:O är det sant? Gud så stört!! Inte som att jag VILL jobba timmar :S
 
Sv: A-kassa, vad är smartast?

Jag vet! Asstört. Det är liksom bättre att vara helt arbetslös än att jobba lite. Det blev ju någon form av nya regler för att stävja det där med folk som vill jobba deltid och stämpla upp resten. Vilket ju går ut över de som VILL jobba, men inte lyckas få ihop heltid...
 
Sv: A-kassa, vad är smartast?

När du skriver det känner jag ju igen det... Läste lite om det nu nyss och det verkar som det bästa är att i möjligaste mån klumpa ihop ihop jobbet till vissa specifika veckor eftersom a-kassan tydligen är vecko-baserad.
 
Sv: A-kassa, vad är smartast?

Jag tror inte att jag hade gjort det med tanke på de rätt märkliga reglerna som gäller för att vara deltidsarbetslös. Nu kommer jag inte exakt ihåg hur det är, men om man tar ut a-kassa på deltid, så räknas ändå alla dagarna i veckan på något konstigt sätt, så att ens a-kassedagar tar slut lika fort som om man hade gått på a-kassa på heltid. Har jag för mig. Är det någon som har lite mer uppdaterad info?

Man kan ta ut a-kassa på deltid i 75 dagar sa Arbetsförmedlingen till mig i december. Det är helt sjukt. Dom bäddar ju för att man ska tacka nej till allt som inte är heltidsanställning.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag befinner mig i en situation jag inte vet hur jag ska kunna lösa, hoppas på att kunna få lite hjälp här. Jag är i huvudsak student...
Svar
8
· Visningar
2 767
Kropp & Själ En pressad situation på grund av olika yttre faktorer utanför min kontroll börjar ta ut sin rätt. Det är inte utmattning eller så. Bara...
Svar
17
· Visningar
1 002
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp