Bukefalos 28 år!

Ädelstenar!

Exile

Trådstartare
Jag tänkte att jag startar en tråd om detta då jag inte vill kapa någons dagbok för OT.

Jag älskar ädelstenar och har länge funderat på att köpa ett halsband. Opal är min favorit och råkar också vara min månadssten så jag har en (dyr) dröm om detta. Jag har bara en äkta sten just nu, ett diamanthalsband jag ärvt efter min mormor. Tyvärr har vi inte kunnat hitta "papprena" till den så allt jag vet är att den är äkta. Har funderar ibland på att få den värderad för att jag är nyfiken men känner samtidigt att det kanske är onödigt då jag inte har tänkt sälja den.

Jag sade i den andra tråden att jag haft en hemlig dröm om att bli geolog för att få jobba med detta. Blev då varse om att det snarare är gemmolog man ska bli. Efter att ha läst på om detta känner jag dock att jag dels är lite för gammal och den arbetsmarknaden verkar minst sagt.. tveksam, så det får förbli en dröm (som i mitt huvud är liiite mer skattletande än vad som känns verklighetstroget.. :D)

Buke vet ju allt så därför startar jag den här tråden. Vad har ni för äkta smycken om några? Var har ni köpt dem? Allmänna tips och funderingar? Bilder?

Inser att det är en väldigt smal trådstart :p
 
Den här tråden i kombination med trådarna "var bor du" och diverse bildtrådar och tja....känns lite...tveksamt va? Jag hoppas folk tänker sig för vad man lämnar ut! 🤔

(sorry om jag dödade tråden)
 
Min vigselring är det enda "riktiga" jag har. Den består av 9 karat guld och en 0,02 karat diamant.
Lite blygsam och diskret. Jag ville ha en fin men praktisk ring som inte var alldeles för dyr ifall jag tappar den (maken tappade sin på vår bröllopsresa).
 
Tyvärr så förekommer mycket elände i ädelstensbranschen. Mycket konfliktstenar och arbetsmiljöer direkt från helvetet. Det finns en lärorik men nedslående tråd om att köpa vigselring :(

Jag har ett par små diamanter. Jag är också förmyndare för en safir (som kan vara konstgjord och som isf är intressant pga sin ålder, kvalitet och storlek. Ballare som fake, lite värdefull som äkta).
 
Jag har ett gäng diamanter,briljanter o en safir alla infattade i smycken,den med mest krafs är en mycket "vulgär " ring jag ärv efter farmor,väger mycket o är stoooooooooor. Den går inte att använda som den är nu,men borde gå att göra om man ska bara få tummen ur.
Bild kommer när jag hittat den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp