Bukefalos 28 år!

Äga Häst... Ekonomi...?!

S

somethingspecial

Hej alla!

Jag håller på och ältar och tänker så huvudet håller på å gå sönder... :crazy: Jag hade hand om en häst okt -07 till maj -08 och hade hela ansvaret för honom under hela den tiden, dock inte ekonomiskt, utan endast den praktiska biten samt tränings- och utbildningsupplägget, samt några enstaka småtävlingar (en unghäst).
Tyvärr var ägaren tvungen att lämna bort honom på foder då jag i april plötsligt fick veta att jag behövde genomgå en operation (som gick alldeles utmärkt), men det kom helt plötsligt och då ägaren pga personliga problem inte var i stallet mer än 4-5 ggr under hela perioden, givetvis inte kunde ha hand om honom under de 6 veckor min rehabilitering tog, så blev det panikartat och hon sände iväg honom i all hast på foder. Idag står han alltså hos fodervärd i Falköping/Vartofta, jag bor kvar i Göteborg. Pga vissa saker har han det inte strålande där han är nu, och eftersom han fortfarande är unghäst, mycket ung i sinnet och något efter i sin utbildning, vill varken jag eller ägaren att han ska stanna där längre än nödvändigt... (han rids bara sporadiskt på vardagarna och sen är det träningar i hoppn och dressyr fred-sönd och tävlingar nästan varje helg, 5 tävlingar nu dessa 6 veckor. Samt att han, enligt mig, inte rids rätt...) Detta säger jag för att jag var och hälsade på honom först för 3-4 veckor sen och såg honom tävla, han stannade och vägrade ut sig i båda klasserna, lokalt, och det såg allmänt inte bra ut, inga bra språng alls, ingen rytm, dåligt tempo, och han såg inte glad ut alls... Sen åkte jag tillbaka och hälsade på honom där han bor, och red honom en sväng. Det var ingen rolig upplevelse. Den glada och otoligt personliga häst jag en gång kände så väl, var visserligen densamma i stallet, men väl uppsutten var det som att sitta på en gammal gaggig ridskolehäst... :( Han var snudd på skänkeldöv, gick inte fram för skänklarna, trängde inåt, ostadig och nästan lite småhård i munnen, formen kom efter en stund, men huvudet var ostadigt liksom formen, han gick mest på bogarna och var allmänt framtung och därmed oxå svårsvängd, protesterade gjorde han också när jag bad honom om något, men han gav sig när jag var ihärdig... Men detta är alltså en häst som alltid har varit en levnadsglad buse, som slängt av mig lite varsomhelst, av ren livsglädje när vi har varit ute på äventyr ihop. Och av den hästen fanns ingenting kvar... :cry: Hans goda gångarter är kvar, men ridbarheten är nere på nära minustecknet...

Ursäkta det långa utlägget, behövde visst skriva av mig... :crazy:
Tillbaka till saken, jag funderar på att helt enkelt ta hem honom, men funderar på hur i h*ls*k*e jag ska kunna lösa det ekonomiskt...

Kan inte alla ni som har häst, eller ni som bara är allmänt duktiga och har kunskaper att bidra med, snälla, skriv vad ni betalar för era hästar i månaden, på vad, och hur ni löser det med pengar. Jag är en blivande student (ska plugga högskola hösten 2009, och jobbar nu på lite småställen överallt, men ännu inget fast jobb så att säga) och försöker vända och vrida på allt för att se om jag faktiskt skulle kunna lösa det.

Varför jag lägger ut det här, är för att jag är hoppryttare, och pållen min är en hopphäst to be, så i min beräkning tar jag även träningar, i hopp och dressyr, samt nån tävling i mån såvsmåningom.
Så snälla, dela med er av era kunskaper / egna erfarenheter !!

Är i stort behov av hjälp, har en lista jag har gjort, med mina egna beräkningar, men jag har säkert glömt något riktigt viktigt, som kan stjälpa mina drömplaner om jag inte kommer på dem...

Tack än en gång, :bow: och återigen, ursäkta för det långa inlägget... :angel:
Kramar
 
Sv: Äga Häst... Ekonomi...?!

Hej alla!

Jag håller på och ältar och tänker så huvudet håller på å gå sönder... :crazy: Jag hade hand om en häst okt -07 till maj -08 och hade hela ansvaret för honom under hela den tiden, dock inte ekonomiskt, utan endast den praktiska biten samt tränings- och utbildningsupplägget, samt några enstaka småtävlingar (en unghäst).
Tyvärr var ägaren tvungen att lämna bort honom på foder då jag i april plötsligt fick veta att jag behövde genomgå en operation (som gick alldeles utmärkt), men det kom helt plötsligt och då ägaren pga personliga problem inte var i stallet mer än 4-5 ggr under hela perioden, givetvis inte kunde ha hand om honom under de 6 veckor min rehabilitering tog, så blev det panikartat och hon sände iväg honom i all hast på foder. Idag står han alltså hos fodervärd i Falköping/Vartofta, jag bor kvar i Göteborg. Pga vissa saker har han det inte strålande där han är nu, och eftersom han fortfarande är unghäst, mycket ung i sinnet och något efter i sin utbildning, vill varken jag eller ägaren att han ska stanna där längre än nödvändigt... (han rids bara sporadiskt på vardagarna och sen är det träningar i hoppn och dressyr fred-sönd och tävlingar nästan varje helg, 5 tävlingar nu dessa 6 veckor. Samt att han, enligt mig, inte rids rätt...) Detta säger jag för att jag var och hälsade på honom först för 3-4 veckor sen och såg honom tävla, han stannade och vägrade ut sig i båda klasserna, lokalt, och det såg allmänt inte bra ut, inga bra språng alls, ingen rytm, dåligt tempo, och han såg inte glad ut alls... Sen åkte jag tillbaka och hälsade på honom där han bor, och red honom en sväng. Det var ingen rolig upplevelse. Den glada och otoligt personliga häst jag en gång kände så väl, var visserligen densamma i stallet, men väl uppsutten var det som att sitta på en gammal gaggig ridskolehäst... :( Han var snudd på skänkeldöv, gick inte fram för skänklarna, trängde inåt, ostadig och nästan lite småhård i munnen, formen kom efter en stund, men huvudet var ostadigt liksom formen, han gick mest på bogarna och var allmänt framtung och därmed oxå svårsvängd, protesterade gjorde han också när jag bad honom om något, men han gav sig när jag var ihärdig... Men detta är alltså en häst som alltid har varit en levnadsglad buse, som slängt av mig lite varsomhelst, av ren livsglädje när vi har varit ute på äventyr ihop. Och av den hästen fanns ingenting kvar... :cry: Hans goda gångarter är kvar, men ridbarheten är nere på nära minustecknet...

Ursäkta det långa utlägget, behövde visst skriva av mig... :crazy:
Tillbaka till saken, jag funderar på att helt enkelt ta hem honom, men funderar på hur i h*ls*k*e jag ska kunna lösa det ekonomiskt...

Kan inte alla ni som har häst, eller ni som bara är allmänt duktiga och har kunskaper att bidra med, snälla, skriv vad ni betalar för era hästar i månaden, på vad, och hur ni löser det med pengar. Jag är en blivande student (ska plugga högskola hösten 2009, och jobbar nu på lite småställen överallt, men ännu inget fast jobb så att säga) och försöker vända och vrida på allt för att se om jag faktiskt skulle kunna lösa det.

Varför jag lägger ut det här, är för att jag är hoppryttare, och pållen min är en hopphäst to be, så i min beräkning tar jag även träningar, i hopp och dressyr, samt nån tävling i mån såvsmåningom.
Så snälla, dela med er av era kunskaper / egna erfarenheter !!

Är i stort behov av hjälp, har en lista jag har gjort, med mina egna beräkningar, men jag har säkert glömt något riktigt viktigt, som kan stjälpa mina drömplaner om jag inte kommer på dem...

Tack än en gång, :bow: och återigen, ursäkta för det långa inlägget... :angel:
Kramar

Jag är 14 och löser det här med 2 (snart 3) hästar lätt. Jag har haft en väldig tur som alltid hittat det billigaste måste jag säga;)
Nunvarande stallet jag hyr i kostar en stallplats (lösdrift) 250 ;-/häst + hö kostnader 450;-/båda hästarna. Detta är ju jätte billigt!

Men idag var vi och kollade på ett nytt stall då det förra stallet har alldeles för dåliga hagar då det ligger på "fel sida" ån och vivill ju inte att hästarna ska få röta. Hursom,tillbaka till ämnet. Vi var och kollade på ny stallplats (lösdrift, men hon skulle bygga nya boxar vi skulle få använda sen) där hade vi sådan himla tur att hon tog inte ens betalt för platsen, utan endast för höet! så det är lika billigt som att bo på egen gård! ENdast matkostnaderna! På sommarn får vi det antingen gratis eller kanske en billig peng. Kan man hitta bättre?
där fanns bl.a belyst paddock och en massa ridvägar och andra hästar vi gärna fick låna och rida och ev. tävla lite med. Riktigt tur har vi!

Men sedan för att få råd med en tredje häst säljer jag kvällsposten i mitt kvarter, fast det kanske inte passar dig som är 18(?) , men ändå! Tjänar alltid mist 500 kr/mån! :angel:
 
Sv: Äga Häst... Ekonomi...?!

Är inte hoppryttare men hästägare och student...

Jag lägger 2000-3000 på stallhyra inkl mat och spån. Utöver det skoning 700 ca varannan månad och resor till och från stallet. Har bil så kostnaden för den tillkommer ju... Sen försäkring på hästen men den betalar jag en gång per år. Träningar blir lite då och då med det skiljer kanske priset från dina. Tävlade 5 tävlingar i år (körning). Det du ska räkna på är väl då stallhyra, mat, hovslagare, försäkring, resor, träning och tävling. Jag har både bidrag och lån från CSN och det ligger på 7400 nåt om jag inte minns fel...

Jag har hjälp med hästen 2-3 dgr/v och får 1000 kr/mån för det. Sen bor jag relativt billigt, har ganska nära till stallet (8 km) och jobbar lite. Mitt största problem har inte varit pengarna, efter några år som hästägare vänjer man sig liksom vid att större delen av inkomsten förvinner, utan tiden har varit värst. Jag går en utbildning med mycket schemalagt och högt tempo. Det kan dock vara bra att spara ihop en lite buffert då du ibland kan måste lägga ut en större summa i sluter av månaden innan CSN kommer. Bara du förstår och tycker det är okej att du får göra vissa uppoffringar för att ha häst så funkar det om man vill.

Hoppas det var till någon hjälp i alla fall!
 
Sv: Äga Häst... Ekonomi...?!

Visst ja! Glömde att min morfar är hovslagare,så även där sparar vi 1000-lappar! Sedan ska han förmodligen föra yrket vidare till mig, då skor och verkar jag själv :) Kanske även jobbar som det senare i livet:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 498
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 755
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 401
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp