Ägarbyte Frieser, vart skall stamtavlan skickas egentligen?

E

Ewertsberg

Har jag gjort nåt alldeles galet nu? Har köpt en frieser, och vid köpet medföljer en gulgrön stamtavla, vilken skall skickas in för att registrera ägarbytet. Jag fyller i mina ägaruppgifter, och enligt förra ägaren, skall stamtavlan skickas till Den Holländska stamboken, och där skall bytet registreras och ny stamtavla med mina uppgifter skall skickas tillbaka till mej.

Sagt och gjort, jag har fyllt i mina adressuppgifter och namn och skickat stamtavlan i ett försäkrat brev till den adress i Holland som står på stamtavlan dvs den Holländska stamboken. Läser sen på Svenska Frieserhästförbundets hemsida, att stamtavlan skall skickas till en människa i Sverige. Har jag gjort nåt alldeles galet nu? Och kommer min stamtavla att försvinna i Holland någonstans? Jag kan tyvärr inte språket, så jag kan inte ringa och fråga stamboken, ifall jag skickat fel eller rätt. Någon som vet hur det ligger till?
 
Sv: Ägarbyte Frieser, vart skall stamtavlan skickas egentligen?

Kan du inte ta kontakt med den Svenska Frieserförbundet och fråga?
Dom kan nog hjälpa dej. Verkar konstigt. Hoppas det rätta till sej.

Grattis till Friesern förresten! Hoppas du sätter in en bild. Det är en härlig ras!! :love:
 
Sv: Ägarbyte Frieser, vart skall stamtavlan skickas egentligen?

Ta du kontakt med den svenska ,så kan de säkert hjälpa dig .

När jag köpte min valack för 2 år sedan så skickade säljaren iväg stamtavla och pass till svenska avd , de skickade de till holland ,sedan skickade holland tillbaka pappren till sverige som sedan skickade dem till mig . Dock så var jag mer eller mindre tvingad att lösa medlemskap då det var ett villkor för att få loss pappren och iom att de satt på passet ,så hade jag inte särskilt mycket val . Hela processen tog väl 6-7 mån ,och kostade väl över tusenlappen .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp